Review Sin Savage - Lost In The Dark EP

8

Artiest: Sin Savage

Album: Lost In The Dark

Genre: Heavy Metal

Label: Eigen beheer

Het Belgische Sin Savage ging voorheen door het leven als Nightmare. In 2015 brachten die nog hun debuutalbum Dirt uit. Echter, het verhaal van Nightmare is volledig uitgezongen maar geen zorg, enter Sin Savage. De band staat nog steeds onder leiding van zanger/gitarist Zan Geeraerts, die we ook kennen als gitarist bij 10Rogue. Waarom die naamsverandering nodig was heeft twee eenvoudige maar sterke redenen. Ten eerste bleek dat de naam Nightmare al door veel te veel andere bands overal ter wereld gebruikt wordt. En als je dan inderdaad de ambities hebt om het veel verder dan onze eigen Belgische grenzen te gaan zoeken speelt dat niet in je voordeel natuurlijk. Ten tweede voelde Zan aan dat het nieuwe materiaal dat hij aan het schrijven was een heel pak steviger klonk dan dat van Nightmare. Het zoeken naar een nieuwe naam was niet eenvoudig, zowat elke denkbare naam is wel al ergens in gebruik, tot ze op Sin Savage stootten. Het betekent op zich niets maar klinkt wel enorm stevig en vervaarlijk. Dat deel zit dus al snor.

Nieuwe naam, allemaal ok en wel maar we willen natuurlijk ook wel eens horen hoe dat allemaal klinkt. Daarom brengen Zan en zijn maats nu de EP Lost In The Dark uit. En niet zomaar als een voorbode van een full cd ofzo, neen, de heren van Sin Savage zijn van mening dat het in het huidige muzikale klimaat veel interessanter is om regelmatig een EP uit te brengen met daarop een klein aantal sterke nummers dan om enorm veel kosten en moeite in het maken van een volledig album te steken, dat de mensen tegenwoordig na enkele maanden toch alweer vergeten zijn.

Lost In The Dark is er nu. En staan daar dan inderdaad enkel maar steengoede songs op? Wij vinden in elk geval van wel. In dit geval gaat het om vier nummers waarvan er één volledig instrumentaal is. Het begint met het titelnummer waarin een scherpe gitaarintro ons tot de orde van de dag roept. Vervolgens knalt een knetterende gitaarriff ons rond de oren en barst de boel volledig open. Met vocalen die doen denken aan het geblaf van Lemmy is het een bijzonder catchy maar ook stevig nummer. Een visitekaartje het afgeven waard.

In Hot on Your Heels zit wat meer een 80’s gevoel, er wordt iets meer melodisch tewerk gegaan ten opzichte van LITD. Het doet wat aan het oude Accept denken. Maar misschien komt dat ook omdat de hoes met de bebloede hand ook wat weg heeft van die van Accept’s Blood of the Nations. Down to the Ground is dus het instrumentale nummer waarvan we reeds melding maakten. Een stevige, groovende riff in een tempo dat een beetje een Rage Against The Machine-achtige bijklank heeft. Om dan plots over te gaan in een ouderwets goed klinkende twin solo. Ook Through the Gates heeft weer dat old school gevoel. Het is een iets rustiger klinkend nummer dan de drie voorgaande waarin Zan een bijzonder ziedende maar gevoelige zanglijn etaleert.

Sin Savage wil zich op de muzikale wereldkaart plaatsen en doet daar met deze EP toch een bijzonder geslaagde poging toe. Met vier nummers tonen ze welke muzikale troeven ze in hun mars hebben. Wij willen Sin Savage volgen in hun EP filosofie maar voor de volgende zouden we dan toch liever een zestal van die steengoede nummers geserveerd krijgen. 15 minuten zijn immers veel te vlug voorbij.

1. Lost in the Dark
  2. Hot on Your Heels
  3. Down to the Ground