Review Sirenia - Arcane Astral Aeons

8.5

Artiest: Sirenia

Album: Arcane Astral Aeons

Genre: Gothic Metal

Morten Veland is de veteraan in de gothic metal scene. Hij was één van de gezichten van Tristania in hun topperiode. Nadat het tot een breuk kwam met deze band richtte hij Sirenia op en de rest is geschiedenis.

'Arcana Astral Aeons' is de laatste telg van Sirenia. De openingstrack heet In Styx Embrace en begint direct met veel bombast, strijkers en koren. Eerst valt zangeres Emmanuelle Zoldan in met haar opera-achtige stem en vervolgens is het aan de fantastische grunt van Morten Veland. Er volgen nog enkele versnellingen, waardoor het nummer een zwaarder karakter krijgt. Het perfecte nummer om de toon te zetten voor de rest van het album. Hierna komt Into The Night, het nummer begint met piano en vrouwelijke zang. Sirenia schakelt daarna een versnelling hoger, het tempo, de bombast en de zang doen soms een beetje aan Nightwish denken. Maar moet qua kwaliteit op geen enkel moment onderdoen voor deze Finnen. Het derde nummer Love Like Cyanide is een bom. Het nummer is een echte oorwurm, je krijgt het niet meer uit je hoofd. De sterkte van dit nummer ligt voor een groot deel aan de wisselwerking tussen  Beast In Black-zanger Yannis Papadopoulos, Emmanuelle Zoldan en Morten Veland. In het volgende nummer, Desire, begint Emmanuelle smachtend. Er wordt in twee talen gezongen, Frans en Engels. Er passeren wat bizarre fluitende synths of is het een theremin? Maar wat maakt het eigenlijk uit, het werkt.

Asphyxia begint ook met een smachtende Emmanuelle, een gevaar voor de hormonen van puberjongens. Dit nummer moet het van de speciale effectjes hebben. Het is aan te raden om dit nummer aandachtig te beluisteren, anders gaat er van alles verloren voor de luisteraar. Queen Of Lies start met electrogetinte synths en de ondertussen gekende operastem, gevolgd door een opzwepende drumbeat en Morten. Daarna wordt het register met bombast volledig opengetrokken. Nos Heures Sombres heeft een vrij vrolijk begin met een duidelijk aanwezige basgitaar die het nummer een aangename schwung geeft. Het volgende nummer, The Voyage, rust vooral op een krachtige gitaarrif en veel minder op bombast dan de andere nummers. Een aangename afwisseling.

Op Aerodyne bewijst Emmanuelle dat ze meer aankan dan enkel operazang. Ze zingt hier veel ingetogener. De gastvocals in dit nummer worden hier verzorgd door Østen Bergøy, ook bekend van, jawel, Tristania. Is de cirkel rond? Op The Twilight Hour hoor je de operastem terug, het nummer heeft een hoog meezinggehalte. Glowing Embers begint met een akoestische gitaar waarna de koren plots uitbarsten, als waren ze een IJslandse vulkaan. Hierna kalmeert het nummer wat. Na Love Like Cyanide is dit het sterkste nummer op het album. Er zit een zekere 'catchyness' in dit nummer waar vele symfonische metalacts een puntje aan kunnen zuigen. Hierna krijg je als toemaatje nog de edit-versie van Love Like Cyanide.

De fans van het genre weten wat ze kunnen verwachten en lopen geen risico als ze dit album blind kopen. Morten Veland weet wat hij doet en hij doet dat goed!

1. In Styx Embrace
  2. Into The Night