Review Sonata Arctica - Acoustic Adventures: Volume One

8

Artiest: Sonata Arctica

Album: Acoustic Adventures: Volume One

Genre: Acoustic

Label: Atomic Fire Records

"Finse heavy power metal gestript tot op het bot."

Akoestische albums zijn in deze tijden zeer gebruikelijk, maar voor een power metalband lijkt dit iets moeilijker te liggen. Het Finse Sonata Arctica is daar misschien een uitzondering op, want de laatste jaren zijn ze al vaker de akoestische toer opgegaan. Op zich is dat niet te verbazen, want hun melodieuze songs lenen zich perfect tot een gestripte intiemere versie.

Normaal staan de snerpende gitaren op de voorgrond, maar op dit album lijkt die rol weggelegd voor keyboardspeler Henrik ‘Henkka’ Klingenberg. Zowel op piano, hammond en andere toetsenborden geeft hij de songs de gepaste sfeer, soms zelfs herinnerend aan de progressieve rock van de jaren 70. Zanger Tony Kakko is uiteraard de andere hoofdrolspeler. Zijn melancholische licht nasale stem lijkt geknipt voor deze muziek. De heren hadden het zich makkelijker kunnen maken door te kiezen voor ballades, maar de introsong The Rest of the Sun Belongs to Me bewijst het tegendeel. Ze slagen erin om mooie rustige arrangementen te maken van spijkerharde nummers. Het origineel van World & Raven moet het hebben van constante duels tussen gitaren en toetsen, maar ook hier wordt geopteerd voor het laatste. In ieder geval komen de aanstekelijke refreinen beter aan bod en lijken sommige nummers op zichzelf te staan en niet afkomstig van harde power metal. Ook het drumwerk is uiteraard rustig te noemen. En wat denk je van de banjo in A Little Less Understanding?

Of de die hard fans dit nog steeds zullen omarmen is maar de vraag, zeker omdat er nog een Volume Two staat aan te komen. Maar zoals de titel het zegt is dit eerste deel alvast een aangenaam avontuur.

1. The Rest of the Sun Belongs to Me
  2. For The Sake of Revenge
  3. A Little Less Understanding