Review Sonata Arctica - The Ninth Hour

0
Nog geen stemmen

Artiest: Sonata Arctica

Album: The Ninth Hour

Genre: Power metal

Score: 92/100

De Finnen van Sonata Arctica hebben een nieuw geesteskindje klaar. ‘The Ninth Hour’ is niet geheel toevallig ook hun negende studio album. De heren zijn niet blind voor de toestand van de wereld aan laten dat hier duidelijk merken. Naar goede symfonische gewoonte vertelt elk nummer een verhaal maar hier blijft het daar niet bij; de band heeft duidelijk een boodschap.

Closer To An Animal laat hier geen twijfel over bestaan. Het bruisende nummer zet met zijn verhaal de toon voor de rest van het album. Daarop volgt de sprookjesachtige intro van Life dat duidelijk een meer symfonisch geïnspireerd stuk wordt. Op een vrolijke manier wordt de luisteraar aangespoord om te genieten van het leven. Je kan bijna niet anders met deze melodie. Fairytale is gaat dan weer meer de power tour op. Dit nummer lijkt vrij klassiek te beginnen maar bevat toch enkele verrassende elementen zoals het schijnbaar uitschieten van zanger Tony Kakko’s stem. Net omdat dit toch beheerst is geeft het een scherp sarcasme aan de tekst. Een middeleeuwse fluit zet We Are What We Are in. Dit klaaglijke nummer is een fijne afwisseling maar blijft verder niet echt hangen. Till Death’s Done Us Part is dan weer zeer verfrissend omwille van de afwisseling tussen de up tempo stukken met zware gitaren en screams en rustige stukken waarin enkel stem en piano gebruikt wordt, dit geeft een zeer dreigende indruk wat ook weer perfect samen gaat met de lyrics.

‘The Ninth Hour’ gaat op dit elan verder met zowel up tempo als rustige nummers. Met Candle Lawns is de metalballad ook gecoverd. Maar het huzarenstukje is toch wel het 10 minuten lange White Pearl, Black Oceans Part II - "By The Grace Of The Ocean", het vervolg op deel één uit ‘Reckoning Night’. Een zeer delicaat nummer dat dromerig voortkabbelt en je de wereld even doet vergeten. Het album dooft uit met het zachte On the Faultline (Closure To An Animal).

Als kind konden we allemaal genieten van luisteren naar sprookjes die werden voorgelezen. Dankzij Sonata Arctica moeten we dit na onze kindertijd niet missen. Beter nog; we kunnen het combineren met fantastische muziek want de band weet als geen ander gevoel om te zetten in melodie. De subtiele variaties in stemgeluid maken een wereld van verschil. Wat een album, wat een avontuur!

1. Closer To An Animal
  2. Life
  3. Fairytale