Review Sonata Arctica - Talviyö

7
Uw beoordeling: 7

Artiest: Sonata Actica

Album: Talviyö

Genre: Melodic Metal

"Goed maar toch wat onder de verwachtingen"

Talviyö is reeds het tiende album van de Finse power/melodic metalband Sonata Arctica. Voor de productie deden ze deze keer beroep op Mikko Tegelman, naar eigen zeggen om het allemaal wat meer ‘live’ te doen klinken. Eerlijk gezegd hoor ik niet zo veel verschil, maar dat kan volledig aan mij liggen. De titel van het album is Fins voor winternacht, zoals de hoes duidelijk aangeeft. Hoewel er een zeker verband bestaat tussen de nummers is het toch geen conceptalbum geworden.

Van Sonata Arctica verwacht je melodieuze en leuk in het oor liggende metal met catchy melodielijnen, cleane zang, mooie gitaarriffs en af en toe symfonische passages. Dit album bevat het allemaal en levert trouwens voldoende variatie, zowel op het gebied van tempo als sfeer. De zeemzoete koorgezangen bij de intro van Message From The Sun zetten je nog wat op het verkeerde been maar dan gaat het tempo de hoogte in en krijg je alle herkenbare ingrediënten van de groep. Whirlwind combineert hardrock van de eighties met folky en metal elementen, één van de betere nummers op het album. Ook Cold en Storm The Armada illustreren de mooie balans tussen keyboards en gitaarwerk en de aangename stem van frontman Tony Kakko. Maar dan lijkt de inspiratie wat weg te ebben, het geheel klinkt bij momenten net iets te poppy. Het instrumentale Ismo's Got Good Reactors brengt weer wat meer leven in de brouwerij met zowaar Oosterse invloeden. De langste song op het album The Raven Still Flies is iets complexer dan de rest en bevat zeker enkele progressieve elementen. Maar het was zeker geen goed idee om het album te beëindigen met het saaie slaapliedje The Garden.

Over de technische kwaliteiten van de muzikanten valt niet te twijfelen, maar de songwriting is in het verleden zeker beter geweest. Al bij al geen slecht album, maar gezien de status van de groep waren de verwachtingen toch hoger.

1. Message from the Sun
  2. Whirlwind
  3. Cold