Review Spankraght - Thou Shalt Drown in the Blood of Thy Children

Uw beoordeling: 7

Artiest: Spankraght

Album: Thou Shalt Drown in the Blood of Thy Children

Genre: Industrial Metal

Label: Eigen beheer

"We kunnen Spankraght’s Thou Shalt Drown in the Blood of Thy Children alleen maar een specialleke noemen. Lees hier waarom."

De Belgische band Spankraght mixt metal en industrial. Je kan spreken van het genre industrial metal, maar toch is het net niet dat. Het is metal met daar een sausje EBM getinte industrial over, van die dansbare variant dus. En of dat speciaal klinkt!

Synopsis is een intro. Het vangt aan met radiogeruis en een Engels gesproken nieuwsbericht, onmiddellijk gevolgd door een Nederlandstalige nieuwsreportage. Een ramp is gebeurd, wezens komen uit de grond gekropen, het woord Apocalyps valt. Dat is het hele concept van dit album, een onbekende kracht valt de wereld binnen. Dan weerklinkt een vervormde alien-achtige of duivelse stem en komt synthesizer op, gevolgd door een stevige beat. Reset Mankind is dan het eerste volwaardige nummer dat perfect op een donker EBM feestje kan gedraaid worden. Denk Combichrist maar minder heftig. Elk nummer heeft ook een gastbijdrage, hier is dat Franky De Smet-Van Damme (Channel Zero). Op Carnivale is dat Evy Verbruggen (Elusion), dit nummer klinkt iets zwaarder en minder dansbaar, hoewel de beat lekker hoor- én voelbaar is.

Op Hoop horen we Axl Peleman (De Kreuners, Ashbury Faith, Camden) die een sigaret opsteekt en als intro een tekst inspreekt als vervolg op de gebeurtenissen uit de intro. Er is hoop in deze donkere tijden en de mensen zijn nog steeds Resilient. Hier neemt Clawfinger’s Zak Tell de zang op zich, zijn rauwe punkstem past goed in dit meer gitaargetint nummer. Het gaat wat de richting van Fear Factory uit. Slaughtered is dan weer een psychedelisch nummer dat weliswaar met een zeer rauw gitaarshredding begint en Exodus geeft de luisteraar nog een laatste strakke beat met slagzinnen ingesproken door Alex Agnew. Ben je trouwens een gamer? Deze muziek past perfect bij shooters, bv. Unreal Tournament of DooM. Dankzij Kickstarter is er zelfs een DooM II: Hell On Earth add-on van zes levels met de muziek van Spankraght. Dat moet een geweldige ervaring zijn.

Een verrassend album dit Thou Shalt Drown in the Blood of Thy Children van Spankraght. Zeker niet voor iedereen iets, maar wie wel houdt van bands als Fear Factory en Combichrist kan hier zijn gading wel in vinden, alsook de gamers die een portie extra adrenaline willen.

1. Synopsis
  2. Reset Mankind
  3. Carnivale