Review Spirit Adrift - Enlightened In Eternity

9

Artiest: Spirit Adrift

Album: Enlightened In Eternity

Genre: Heavy Metal

Label: Century Media Records

"Een prachtig plaatje dat iedere liefhebber van het zwaardere werk doet watertanden naar meer."

Al even geleden ondertussen dat Spirit Adrift hun nieuwste album verscheen. Maar zeker de moeite om dit nog te bespreken. De Amerikaanse band speelt heavy metal alsof ze nooit iets anders gedaan hebben en het resultaat mag er zijn in hun nieuwste werk genaamd Enlightened In Eternity.

Het album opent met een intro die je meteen bij het nekvel grijpt. Je krijgt zin in een luistersessie van begin tot einde. Lekkere riffs, een volle stem. De opzwepende drum en de structuur die gewoon goed in elkaar zitten zorgen voor een vloeiend nummer dat snel blijft hangen. Ride Into The Light maakt meteen indruk en maakt je nieuwsgierig naar de rest van het album.

In Astral Leviation wordt het wat rustiger, maar het mooie gitaarwerk staat nog steeds op de voorgrond. Wanneer er minder tempo achter zit kan je wel meer focussen op de klank van de aparte instrumenten. En hier wordt snel duidelijk hoe vol en warm de drum klinkt, hoe gedetailleerd de gitaar is opgenomen waarbij je zelf het plectrum langs de snaren kan horen gaan. De bas die mooi schippert tussen drum en gitaar en de stem die zijn sterkte ook in een rustiger nummer helemaal niet verliest.

Voor wie het dan weer wat sneller mag zal vooral op Harmony Of The Spheres zijn hartje kunnen ophalen. Een nummer waarin het weer wat sneller gaat en wat technischer wordt. Hoewel geen enkel nummer het technische volledig achter zich laat zijn de hier de galopperende gitaar en de push ons en pull offs zeer aanwezig op een aanzienlijk tempo.

Afsluiten op het album met het epische Reunited In The Void was mogelijks het beste idee dat de band voor dit album heeft gehad. Een reusachtig nummer dat je nog een laatste keer van je sokken blaast. Ze nemen je mee op een reis doorheen ronkende bassen en lage stemmingen. Een fantastische beleving gezien de stem ergens boven het geheel zweeft maar het nummer een enorm aangrijpend karakter geeft. Het nummer dat een enorme invloed vanuit de oorspronkelijke heavy metal /doom metal heeft maakt een indruk en zorgt ongetwijfeld dat je de replay knop daarna ook indrukt.

We kunnen besluiten dat dit album echt wel een plaatsje verdient in jouw digitale of fysieke muziekbibliotheek. Heavy metal met wat modernere invloeden maar vooral een heel sterke fundering in de old school stroming waar we allemaal zo van houden. Een prachtig plaatje dat iedere liefhebber van het zwaardere werk doet watertanden naar meer. Een mentale opkikker voor iedereen die het op deze moment moeilijk heeft.

1. Ride Into The Light
  2. Astral Levitation
  3. Cosmic Conquest