Review Steegmoord - Steegmoord

9

Artiest: Steegmoord

Album: Steegmoord

Genre: Death Metal

Label: Eigen Beheer

"Zonder Woorden."

Steegmoord, het nieuwste studioproject van de Belgische songwriter Maarten Doumen (bekend van de melodieuze metalcoreband Six ‘O Five), gaat van sprankelend cleane gitaren, besprenkeld met ambient synth-swells, tot wilde, drop-tuned experimentele prog- of stoner-riffs. Beïnvloed door een enorme hoeveelheid muziek, waaronder Mastodon, Opeth, In Flames, Dorje, Rabea Massaad en Toska, heeft Steegmoord zijn gelijknamige debuut-EP afgemaakt, resulterend in een half uur aan instrumentale melodieuze metalriffs met veel dynamiek.

Een zes tracks tellende instrumentale reis doorheen het hoofd van deze Gentse (Ertvelde) multi-instrumentalist. Your Liberation mag het gehoorspel openen. Een dreigende en onheilspelende dreun bouwt langzaam op naar het eerste echte nummer van deze EP, Breaking My Chains. En hiermee worden alle remmen ook los gegooid. Vette gitaren die een stoner metal gevoel hebben. Man Made Mountain start op een iets trager tempo om zelfs bijna tot stilstand te komen. Halfweg de track krijgen we een injectie die misschien wel wat thrash invloeden heeft maar vooral herken ik hier de invloeden van Opeth zeer in terug.

Ballad Of Bullets is, in tegenstelling tot wat zijn titel doet vermoeden, geen zacht nummer maar raast voorbij als een goederentrein op dreef. Wat log en zwaar maar eens op snelheid is er geen houden meer aan. Het langste nummer op deze EP, Silent Hill (6:24 min), heeft zowaar elektronische keyboard effecten die niet zouden misstaan in de new wave scene. Eens we dit achter ons hebben krijgen de gitaren en drums (op bijna ieder nummer prominent aanwezig) de hoofdrol. Afsluiter Poputchick is misschien nog wel het normaalste en meest old school metalnummer. Die plots en zonder waarschuwing eindigt in stilte en hiermee een geslaagd debuut afsluit.

Opeth meets Mastodon maar dan instrumentaal. Waarom zijn er woorden nodig als je kan spreken via de muziek. Het is niet altijd gemakkelijk om een publiek te boeien met instrumentale muziek. Soms slaagt een band hier fantastisch in en ik denk dat we Steegmoord aan dit selectieve clubje mogen toevoegen.

1. Your Liberation
  2. Breaking My Chains
  3. Man Made Mouintain