Review Stichfork - Live Lies Truth Dies

8

Artiest: Stichfork

Album: Live Lies Truth Dies

Genre: Stoner

Label: Eigen Beheer

Vier jaar na hun oprichting presenteert de Nederlandse post/sludge/southern metalband Stichfork hun debuut EP Live Lies Truth Dies.  Nadat deze heren min of meer gesetteld waren in hun leven vonden ze het tijd, en hadden ze meer tijd, om terug hun instrumenten ter hand te nemen en doen wat ze het liefst doen. Muziek maken, met als logisch vervolg Live Lies Truth Dies.

Oorspronkelijk speelde deze band covers maar meer en meer kwam de drang om eigen nummers te spelen. Na een paar jaar live te spelen was de tijd rijp om deze eigen nummers te verzilveren op een album. Gewapend met 4 nummers trokken Remy Jeremy, Bronco Elmsburgh en Alex Styx richting Antwerpen om in de BigDogRecordings studio hun eerste EP op te nemen.

Deze vier nummers werden tevens als singles uitgebracht. Preacher kreeg de vuurdoop in maart 2020. Een sirene opent het nummer als waarschuwing voor het aankomend geweld. Deze track heeft de vaart van een aanstormende motor, zware stoner en een verschroeiend stem. Een overeenkomst met Green Machine van Kyuss is niet ver weg. Volgende single die zijn weg naar het grote publiek vond, en tevens opener van Live Lies Truth Dies, is Demon. Startend met een paar violen maar al vlug krijgen we de logge en zware gitaarriffs die eigen zijn aan dit genre. Een voorproefje van wat ons nog te wachten staat.

In mei 2020 was de tijd rijp voor de release van hun derde single en afsluiter van deze EP, Delia. Ook al is de stoner nooit ver weg, is dit een toegankelijker nummer. De ingrediënten zijn echter aanwezig om ook hier van een telg van de desertrock te kunnen spreken. Dead Man kreeg zijn debuut een paar dagen voor het uitkomen van de EP. Ook al heeft dit muziekgenre zware en logge gitaren, dit nummer raast als een goederentrein op kruissnelheid.

Met een totale speeltijd van net geen 15 minuten is deze EP dus ook snel afgelopen. Stichfork slaagt er weliswaar in om aanstekelijke stonermetal te produceren die doet terugdenken aan vervlogen tijden en bands als Kyuss en Fu Manchu. Alhoewel stoner en southern metal de overhand nemen (wat positief bedoeld is) zou iets meer sludge wenselijk zijn om een meer gevarieerd repertoire te kunnen brengen maar voorlopig zijn we zeer tevreden met Live Lies Truth Dies en hopen we op meer materiaal van dit trio uit Den Haag.

1. Demon
  2. Dead Man
  3. Preacher