Review Swallow The Sun - When a Shadow is forced into the Light

8.5

Artiest: Swallow The Sun

Album: When A Shadow Is Forced Into The Light

Genre: Doom Metal

Label: Century Media Records

Als artiesten iemand dierbaar verliezen, maken ze vaak hun beste werk. Hierbij laten ze zien dat er ook schoonheid in verlies zit. Ook dit album van Swallow The Sun is hier een mooi voorbeeld van. Slechts drie weken na het verlies van levenspartner Alezh Stanbridge (Trees of Eternity) schreef gitarist Juah Raivio negen nummers om zijn verlies te verwerken. Een van die nummers, Lumina Aurea, verscheen al eerder als een EP, en hangt samen met dit album. Dit zeer duister, atmosferisch nummer van meer dan 13 minuten lang laat het duistere van Raivio's ziel zien, terwijl het album zelf eerder een eerbetoon aan verlies en de verwerking ervan is.

Het is dan ook zelfsprekend dat de emoties uit de nummers spatten. Raivio en de zijnen, Jaani Peuhu (Keyboard) en Juho Räinä (gitaar) nemen de luisteraar mee op een bootreis langs prachtige meren, bergachtige landschappen, maar vooral ook langs zichzelf. De Finnen laten in dit album echt in hun ziel kijken en tonen zich op hun kwetsbaarst. Als luisteraar kan je bijna niet anders dan te zelfreflecteren en naar je eigen verlies en verdriet te kijken, om er dan beter uit te komen.

Om dit te tonen, wisselt het album vaak af tussen atmosferische momenten en echte hardere stukken. Dit is vooral duidelijk in de titeltrack, maar ook op Firelights. Zanger Mikko Kotomäki laat hier duidelijk zien dat hij een van de beste zangers van het genre is en wisselt zijn engelengezang af met perfect geschreeuw. Hij vertaalt de diepste gevoelens van Raivio perfect en is een van de hoofdredenen waardoor je als luisteraar wordt meegevoerd. Dit komt ook door de productie van het album. Alles is perfect opgenomen en uitgebalanceerd. Schoonheid zit vaak in de details en dit is hier zeker te horen. Er worden orgels gebruikt, maar ook strijkers krijgen hun gloriemoment. Ook is er plaats voor de traditionele instrumenten, zoals een zalig basmomentje op The Crimson Crown

Swallow the Sun is, toegegeven, niet voor iedereen. Eerdere albums verdeelde de doommetalfans onder elkaar, met lovers en haters. Dit album kan hen verzoenen, het is dan ook het meest toegankelijke album dat de band al heeft gemaakt. Het is een erg rustig album, dat wel meerdere luistersessie nodig heeft om volledig door te dringen. Als ik deze review wat vroeger had gemaakt, dan had ik het een lagere score gegeven. Ik ben nu volledig mee en een echte fan geworden. Als je het album wil beluisteren, neem dan ook zeker eerst het EP'tje ter hande. Het zal je volledige luisterervaring ten goede komen!

1. When a Shadow is forced into the Light
  2. the Crimson Crown
  3. Firelights