Review Thorium - Empires In The Sun

8

Artiest: Thorium

Album: Empires In The Sun

Genre: Heavy Metal

Label: Freya Records

"Belgische heavy metal op zijn best!"

Ondanks zijn kortstondig bestaan heeft de Belgische groep Thorium reeds een mooi parcours afgelegd met een mooi debuutalbum en heel wat binnen- en buitenlandse optredens. Uiteraard heeft zoals bij iedereen covid-19 een halt toegeroepen, wat de release van dit tweede album zeker bespoedigd heeft. Het resultaat is een mix geworden van vele stijlen, gaande van power metal, thrash, progressieve metal tot zelfs progressieve rock. De heren zijn duidelijk beïnvloed door groepen zoals Iron Maiden en Judas Priest, maar geven er hun eigen draai aan. De Nederlandse zanger David Marcelis heeft vooral in de hoge regionen het stemtimbre van een Bruce Dickinson.

Voorafgegaan door een middeleeuws klinkende akoestische intro steekt het album van wal met het stevige Exquisite. Met supersnelle riffs en de mooie gitaarsolo’s worden de bovenvermelde invloeden duidelijk. De single Where Do We Go klinkt behoorlijk catchy. De meeste nummers draaien rond de vier minuten. Empires in the Sun begint met de gesproken woorden van Norman Eshley (Blind Guardian) en is een smeltkroes van de hierboven aangehaalde muziekstijlen. Het hoogtepunt van het album is ongetwijfeld het epische drieluik 1302: The Ministrel (Part 1), The Golden Shadow en The Ministrel (Part 2). Hierin bewijzen de heren toch meer in hun mars te hebben dan de doorsnee metalband. Akoestische momenten worden moeiteloos afgewisseld met stevige passages. 1302 is gebaseerd op de roman van Hendrik Conscience en laat de progressieve kant van Thorium horen. In de rustige delen mag ook ‘zanger’ Arjen Lucassen zijn bijdrage leveren. Kortom, dit is een zeer volwassen album geworden en de groep lijkt klaar om de Europese podia te bestormen.

1. Dreams of Empire (a pastorale)
  2. Exquisite
  3. Powder and Arms II