Review Thy Art Is Murder/Fit For An Autopsy/Malevolence - The Aggression Sessions EP

7.5

Artiest: Thy Art Is Murder / Fit For An Autopsy / Malevolence

Album: The Aggression Sessions EP

Genre: Deathcore

"Triple brutality testing the edges of aggression"

'The Aggression Sessions' is het vervolg van het in 2016 uitgebrachte 'The Depression Sessions', toen ook met Thy Art Is Murder en Fit For An Autopsy maar nu neemt Malevolence de derde plek in van The Acacia Strain. Het concept is ongewijzigd gebleven: twee songs per band waarvan één eigen nummer en een cover. De nieuwe tracks zijn interessant maar ook naar de covers zijn we zeker benieuwd. Op de voorganger 'The Depression Sessions' stond o.a. een brilliante cover van Rammsteins Du Hast.

Maar eerst de nieuwe nummers maar eens onder de loep nemen. Wie tegenwoordig deathcore zegt, denkt automatisch aan Lorna Shore maar er zijn zeker nog andere "vette" bands in het genre. Denk maar aan de drie bands op deze EP. Beginnen doen we met Hellions, een nieuwe van Fit For An Autopsy. Ze brachtten begin 2022 het machtige 'Oh What The Future Holds' uit waar ze net als Whitechapel de grenzen van het genre testen. Deze Hellions is terug FFAA zoals we hen eigenlijk het liefste hebben: hard, strak, brutaal en agressief. Dit doen ze al vanaf de eerste drum- en gitaaraanslag op de track. Joe Badolato's screams en grunts zitten op dezelfde hoogte dan die van CJ McMahon. Dit brengt ons nagenoeg naadloos naar de volgende band, Thy Art Is Murder met hun Until There Is No Longer. TAIM is geen onbekende in het genre, integendeel, in het lijstje van belangrijkste bands in het genre staan ze hoog genoteerd. We zijn uitermate benieuwd naar het nog uit te komen 'Godlike' (release 15 september 2023) en met deze nieuwe weten we allicht al wat ons te wachten staat. Dat we niet teleurgesteld gaan worden kunnen we afgaand op deze Until There Is No Longer nu al hopen. Minder deathcore dan de vorige twee, Malevolence bevindt zich tot meer aan het spectrum van hardcore en groove metal maar daarom dus niet minder agressief. Het zijn namelijk The Aggression Sessions en als we in gedachten hun fans bezig zien op deze Waste Of Myself kunnen we de kung-fu kicks bijna voelen.

De covers dan. Fit For An Autopsy kruist hun deathcore met de melodic deathmetal van At The Gates. Hun cover van Under A Serpent Sun doet de haren op onze armen niet enkel overeind staan, neen ze worden er bijna afgeblazen. Bestaat er eigenlijk een genre melodic deathcore? CJ McMahon moet de diepste krochten van z'n buik opzoeken om de vocalen eruit te persen op Hammer Smashed Face origineel van Cannibal Corpse. Bijna buitenaards hoe sommige vocalen binnen de "death" genres eruit geperst worden. De meest verrassende cover is toch wel wat Malevolence ons voorschoteld. Anastacia, in de periode van dit nummer op hitlijst niveau van Shakira en Beyonce wordt hier in de vergetelheid geduwd. Deze versie van Left Outside Alone is toch zoveel beter, al zullen haar fans dit ongetwijfeld tegenspreken. Maar zij overleven geen seconde in de pit van deze The Aggression Sessions. Benieuwd of ze deze cover toevoegen aan hun setlist op Jera On Air.

1. Hellions - Fit For An Autopsy
  2. Until there Is No Longer - Thy Art Is Murder
  3. Waste Of Myself - Malevolence