Review Tragedian - Seven Dimension

7
Uw beoordeling: 7

Artiest: Tragedian

Album: Seven Dimension

Genre: Melodic Power Metal

Label: Pride & Joy music

De van Los Angeles naar Hamburg uitgeweken gitarist Gabriele J Palermo zou met hulp van lokale muzikanten in 2002 Tragedian boven het doopvont houden en bracht een jaar later Demo 2003 uit. Een verzameling van demo’s die Palermo nog bij zich had toen hij de grote oversteek maakte.

Het echte debuutalbum voor Tragedian, Dreamscape, verscheen in 2008. Voor het tweede studioalbum werden er nieuwe bandleden geïntroduceerd en in 2013 verscheen Decimation. Vier jaar verder (2017), en opnieuw met een nieuwe bezetting kregen we Unholy Divine gepresenteerd. Anno 2021 is hier Seven Dimension en ja, opnieuw met een andere bezetting. Enige constante is Gabriele Palermo ( gitaar). Voor de zang tekent ditmaal Joan Pabòn. Dawid Wieczorek (bas), Denis Scheither (toetsenbord) en Nicolò Bernini (drums) zijn voor dit album de bandleden van dienst.

Seven Dimensions telt 12 tracks en twee bonustracks, goed voor een speeltijd van een dik uur melodieuze power metal. Erg herkenbare power metal trouwens. Tracks als Rising Rage en single Aloneness doen je direct terugdenken aan NWOBHM bands uit vervlogen tijden. Een ballade mag natuurlijk ook niet ontbreken (doet beetje aan Scorpions denken), Crying in the Rain. Die vocale ondersteuning krijgt van Jules Down (Sleeping Child) Dit nummer krijgen we op het einde trouwens nog eens terug in duet vorm als bonustrack. De tweede bonustrack is de radioversie van het langste nummer op Seven Dimensions, Forces Of The Light.

Gastmuzikanten en vocalisten passeren op dit album trouwens vlot de revue. Jules Down verzorgt ook de backingvocals op Out Of the Dark, waar de gitaarsolo gespeeld word door Dan Palmler ( Zebrahead, Death By Stereo). Wade Black ( ex Crimson Glory, Leather Wolf) leent zijn stem dan op het nummer Bringer Of Dreams en Zak Stevens (Savatage, Trans Siberian Orchestra, Circle II Circle) tekent present op de tweede ballade van dit album, Forces Of The Light. De semi ballade Para Siempre valt dan terug op door zijn Spaanstalige tekst en zijn mooie gitaarsolo.

Seven Dimensions zal zeker de eindejaarslijstjes niet halen maar om even achterover te leunen in uw zetel op een zondagnamiddag valt dit album best te pruimen. Persoonlijk ben ik niet echt voor powermetal maar de link die deze band heeft met heavy metalbands uit de jaren 70 en 80 maakt veel goed.

1. Rising Rage
  2. Aloneness
  3. Out Of Dark