Review Venues - Aspire

7
Uw beoordeling: 7

Artiest: Venues

Album: Aspire

Genre: Metalcore

Label: Arising Empire

We vinden onder de vleugels van Arising Empire veel jong en opkomend talent terug zoals Alazka, Landmvrks en ons eigenste Spoil Engine. Ook deze Venues heeft onderdak gevonden bij dit label dat oog heeft voor zulke bands.

Venues is qua opzet een echte metalcore band waar we toch telkens een cleane en uncleane vocalist aantreffen. Enige verschil is dat het bij Venues om een vrouwelijke schone gaat die de cleans verzorgt en niet de brulpartijen zoals haar labelcollega in Spoil Engine. Op naar het album 'Aspire' dan. De bands debuutplaat start al zeker veelbelovend met het vinnige We Are One, het handjesgeklap in de intro zal zeker live ook navolging krijgen. Wanneer we naar metalcore platen luisteren merken we vaak uncleane strofes op en cleane refreins, bij Venues is het net andersom. Deze knappe opener toont ons de vocale capaciteiten in de zuivere zang van Nyves Krithinidou en haar partnerschap achter de microfoon met brulboei Robin Baumann. Op naar nummer twee met veel enthousiasme want nummer één prikkelde reeds onze zintuigen. Lights neemt qua stijl wat afstand van metalcore en kan eerder ondergebracht worden onder de noemer modern metal, maar what's in a name, nietwaar? Naar onze smaak mist dit nummer een beetje poeier, hopelijk vinden ze de peperbus terug voor The Longing. Instrumentaal gaat het er alvast wat pittiger aan toe wanneer de eerste seconden weerklinken. Vocaal zit het partnerschap tussen beide vocalisten weer goed in lijn. Nyves die er met haar zuivere stem een lekkere rocktrack van maakt en Robin die er vleugje metal overheen schreeuwt, of om bij de peper te blijven, Robin die er wat peper overheen strooit.

Op Fading Away krijgen we Chris Wieczorek van Annisokay te horen die een deel van de cleans voor zijn rekening neemt. Dit jaagt deze track toch de hoogte in en leunt qua stijl op deze manier dicht aan bij de stijl van Annisokay en dat kunnen we enkel toejuichen. De gevoelige snaren of beter gezegd pianotoetsen worden aangeslagen bij de intro van The Epilogue, Robin verhindert met zijn bruut geweld dat deze track uitdraait op een metalballade. Dit dilemma had de band niet bij Dilemma, deze track moest knallen. Ook al zorgen de cleans voor enige rust, het is het partnerschap dat voor die extra grint zorgt in dit nummer. Tijdens de intro van My True North lijkt het even of beide gitaristen hun versterkers een beetje zachter hebben gezet maar algauw weten ze er toch een flinke ruk aan te geven. Swingen en springen met Star Children, en voor we het goed en wel beseffen is deze debuutplaat al dik voorbij halfweg gevorderd. Een kort a capella stukje van Nyves zet Nothing Less in, het brute geweld vliegt bij momenten wild rond onze oren en is het de engelenstem van Nyves die wat rust verzorgd. Niet dat dit altijd nodig is, het mag best wat rauwer en ruwer maar bij deze band pat het bijzonder goed. Shades Of Memory speelt weer de gevoelige snaar met ambient samples die de achtergrond innemen maar ook deze track krijgt al snel meer pit wanneer de rest van de band in actie schiet. Afsluiters van het debuut zijn Silence, laat jullie niet van de wijs brengen door de titel en Ignite. Niet een absoluut topalbum maar dessalnietemin een uiterst entertainend werk en veelbelovend debuut.

1. We Are One
  2. Lights
  3. The Longing