Review Visions Of Atlantis - The Deep & The Dark

8

Artiest: Visions Of Atlantis

Album: The Deep & The Dark

Genre: Symphonic Power Metal

Iedere zichzelf respecterende muziekfanaat kent natuurlijk de rockumentaire "This Is Spinal Tap". Een van de running gags, alsook talloze malen geparodieerde verhaallijn daarin is het verhaal van de drummers en hun vaak fabelachtige wijzes van heengaan. Visions Of Atlantis heeft Spinal Tap reeds lang overtroefd als het gaat om bezettingswissels maar in tegenstelling tot onze favoriete fictieve rockband is het hier net de drummer die het enige consistente bandlid is sinds de oprichting in 2000. Als het op zangeressen aankomt zit de band met de bloedmooie Française Clémentine Delaunay al aan nummer vijf ondertussen.

En toch blijft deze band dapper doorgaan en staat er anno 2018 weer helemaal met dit nieuwe album The Deep & The Dark. Hun zesde studioalbum en nog steeds staan ze garant voor melodic symphonic power metal met klasse.

Op dit album wordt er hoorbaar opnieuw gezocht naar de roots van het genre en lijken in hun opzet geslaagd. We horen stevige, goed in het oor liggende songs in tempo's variërend van beukend tot kalm en met in de vorm van The Last Home ook de obligattoire pianoballade. Enkel in Book Of Nature sluipen er wat Indiase klanken, hetgeen ik toch als een welkome afwisseling beschouwde. Zeer belangrijke troef op dit album zijn de vocalen van Delaunay en Siegfried Samer. Hun stemmen gaan prima samen, zeker in de uptempo nummers. Samer kiest ook haast uitsluitend voor cleane vocals en slaagt nergens echt aan het grunten. Clémentine tekent ook voor het uitwerken van de zanglijnen en heeft hierbij een voortreffelijke job geleverd. Veel van haar melodieën blijven in het gehoor hangen en vaak had ik het idee dat ze mij wel bekend in de oren klonken zonder echt te kunnen beweren dat ze ergens gepikt zouden zijn.

Bij elke Visions Of Atlantis release zijn de vergelijkingen met Nightwish nooit veraf geweest. Ze zullen zelf ook de invloed van de Finnen niet ontkennen. In het openings- en titelnummer The Deep & The Dark horen we echo's van Dark Passion Play en het reeds genoemde Book of Nature doet sterk aan Within Temptation denken. Laat ik er hier echter niet al te veel een inspiratieloos 'klinkt-als' verhaal van maken want The Deep & The Dark is een compositorisch en melodieus sterk album geworden. Luister naar de kracht van Return to Lemuria en het bruisende The Grand Illusion. Ook in de rustigere nummers wordt er vakkundig omheen de valkuilen der clichés gedanst.

Wij gunnen het van harte dat Visions Of Atlantis wat stabiliteit in z'n line up mag krijgen zodat ze de kans krijgen om hun sound verder uit te bouwen. Vooral met de sterke vocale kwaliteiten van Clémentine Delaunay hebben ze een bijzonder sterke troef in huis.

1. The Deep & The Dark
  2. Return to Lemuria
  3. Ritual Night