Review Visions Of Atlantis - Wanderers

7.5

Artiest: Visions Of Atlantis

Album: Wanderers

Genre: Symphonic Metal

Label: Napalm Records

"Aan catchy refreinen, mooie melodieën en prachtige duetten geen gebrek."

De band uit Styria werd in 2000 opgericht en kent tot op heden een woelig bestaan. Sinds de oprichting werd er maar liefst 14 keer van leden gewisseld. Drummer Thomas Caser is er al sinds het prille begin bij. Keyboard speler Chris Kamper richtte mee de band op, werd twee keer vervangen om in 2013 terug te keren maar ook hij hield het weer voor bekeken in 2017. De symfonische metalband bracht in 2019 hun zevende album genaamd Wanderers uit en kan nog steeds op veel support rekenen.

Een album met 13 tracks is niet iets dat we iedere dag zien en we stelden ons dan ook de vraag, gaat dit niet vervelen? Release My Symphony heeft een zeer rustige intro om dan de overstap te maken naar een up tempo nummer in de stijl van Nightwish. Het kunnen van zangeres Clémentine wordt in de verf gezet maar ook Michele Guaitoli zijn kunnen ontgaat ons niet. Zonder twijfel een van de sterkste nummers die we tot nu toe van Visions of Atlantis te horen kregen.

Het vrolijke Heroes of the Dawn doet ons wegdromen en we kunnen niet anders dan happy worden van dit folk geïnspireerde nummer. Ook op dit album krijgen we een balade te horen. Nothing Lasts Forever combineert de vocale kwaliteiten van Michele en Clémentine. Om ons terug wakker te schudden krijgen we A Journey To Remember te luisteren. Het hogere tempo, de catchy refreinen, het prachtige muzikale werk, een aantrekkelijke solo… dit smaakt naar meer.

Adempauze krijgen we niet. A Life Of Our Own zet de sterkte trend verder. We krijgen nog twee balades te horen. Into The Light en Wanderers zouden zo in een sprookjesfilm terecht kunnen. Ondertussen heeft Vision Of Atlantis ons toch een beetje in slaap kunnen wiegen. At The End Of The World haalt ons uit onze slaap met de afwisseling tussen stevigere en rustigere stukken. Mooie melodieën, alweer een zeer sterk duet zijn de basis voor Bring The Storm, zonder twijfel een van de beste nummers op het album. Afsluiten doen we met de kortste track genaamd In & Out Of Love. Een korte cover van het nummer dat Armin van Buuren en Sharon den Adel in 2008 samen uitbrachten. We hopen dan ook stiekem dat het volgende album nummers zoals deze bevat.

Wanderers is een album dat voor ieder wat wils heeft. Het heeft meeslepende mooie harmonieën, catchy refreinen, rustige passages gevolgd door snellere refreinen. Het album bevat maar liefst drie balades, dit is niet voor iedereen weggelegd maar voor ons is dit geen afknapper. Soms krijgen we wel de indruk dat bepaalde nummers wel wat veel op elkaar lijken. Over de hele lijn bekeken is dit een tof album dat zeker even goed is als de voorgaande albums, misschien zelfs beter.

1. Release My Symphony
  2. Heroes of the Dawn
  3. Nothing Lasts Forever