Review Wednesday 13 - Necrophaze

8

Artiest: Wednesday 13

Album: Necrophaze

Genre: Horror Punk, Industrial

Label: Nuclearblast Records

Horror Punk. Wat moeten we daarbij voorstellen? Buiten het feit dat we dit ook kunnen vergelijken met bands als Marilyn Manson, Rob Zombie en The Vision Bleak, om er maar een paar te noemen. De fans van industrial metal zullen bij Wednesday 13 ook hun gading wel vinden.

Frontman Joseph Michael Poole, beter bekend als Wednesday 13, kennen we nog van Murderdolls. Een band die hij oprichtte samen met Slipknot drummer Joey Jordisons. Toen Murderdolls ermee stopte besloot 13 een soloband op te richten onder zijn eigen naam. In de beginjaren nam Joseph zowat alle instrumenten voor zijn rekening maar door de jaren heen heeft hij zich toch omringd met vaste bandleden en anno 2019 leveren ze ondertussen al hun achtste studioplaat af, Necrophaze.

Eerste nummer op het album is al meteen de titelsong, Necrophaze. En de horror slaat je al meteen om de oren. Niemand minder dan opper shockrocker Alice Cooper doet hier zijn duit in het zakje. Al beperkt zijn bijdrage enkel tot een parlando op het einde van het nummer. Ook mag er nog vermeld worden dat Roy Mayorga (Stone Sour) er nog een paar mooie keyboardstrelen aan toevoegt. "Hoewel dit geen conceptplaat is geworden, zou dit toch een perfecte soundtrack voor een horrorfilm kunnen zijn", wilde 13 toch nog even kwijt.

Bring Your Own Blood is ook zo’n spookachtige song. Over een feestje met tienerzombies. Blijft een beetje in je hoofd hangen, mede door het herkenbaar refreintje. Cristina Scabbia (Lacuna Coil) mag op Monster in duet gaan met 13. Dit nummer zou nog beter tot zijn recht gekomen zijn indien de vocalen van Cristina iets meer op de voorgrond gemixt werden. Het zou deze track zeker ten goede gekomen zijn.

Dat niet alle nummers hard en horror zijn, bewijst Decompose. Geschreven door drummer Kyle Castronovo en kunnen we, in vergelijking met de rest van het album, nog het meest omschrijven als een semi-ballade. Klinkt zeer interessant en bewijst dat Wednesday 13 muzikaal ook hun mannetje kunnen staan. Tie Me A Noose, Live Will Kill Us All en Bury The Hatchet zijn tracks die we kunnen beschouwen als noodzakelijk kwaad omdat een album nu eenmaal het vereiste aan nummers moet hebben om de naam album waardig te zijn.

Zoals iedere (horror)film hebben we de aftiteling met bijhorend muziekje. Zo is het op Necrophaze niet anders, Necrophaze Main Theme (end credits) waarna we nog zowaar een uitsmijter krijgen met een cover van W.A.S.P. ’s Animal (fuck like a beast). Blackie Lawless weigert deze song (om godsdienstige redenen) nog langer live te spelen, dus is de versie van Wednesday 13 een goed alternatief. Bovendien horen we hier ook de vocalen van Alexi Laiho ( Children Of Bodom), die dit nummer een duwtje in de rug komt geven.

NWOBHM fans gaan hier zeker hun neus voor ophalen maar eens van het gekozen pad afdwalen en een klein zijsprongetje maken naar de industrial metal kan geen kwaad. Wednesday 13 is door de jaren heen enorm gegroeid en is zeker een luisterbeurt waard.

1. Necrophaze
  2. Bring Your Own Blood
  3. Zodiac