Review Wilderun - Veil Of Imagination

9

Artiest: Wilderun

Album: Veil Of Imagination

Genre: Progressive Metal

Label: Century Media

"Progressieve deathmetal op zijn best!"

Het Amerikaanse Wilderun bracht deze cd reeds in december in eigen beheer uit. Door het grote succes was de eerste batch in een oogwenk uitverkocht en terecht werden ze opgepikt door het label Century Media. Deze 69 minuten durende fenomenale metal-opera zou wel eens de definitieve doorbraak kunnen betekenen.

De in 2008 opgerichte groep bracht op vorige albums eerder folk en viking metal zoals het Finse Turisas, maar heeft nu resoluut gekozen voor eclectische muziek. Het is zo goed als onmogelijk om alle nummers afzonderlijk onder de loep te nemen. Alles vloeit naadloos in elkaar zoals het een metal-opera betaamt. De invloeden gaan van progressieve rock, folk, progressieve metal, orkestrale en klassieke muziek tot de meest extreme vormen van dark en deathmetal. De agressieve grunts worden perfect in balans gehouden door de ongelooflijk mooie cleane vocalen. Op de koop toe komen die zoetgevooisde én snoeiharde, agressieve stemgeluiden uit dezelfde strot van ene Evan Anderson Berry. Enkel Mikael Akerfeldt van Opeth heeft diezelfde kwaliteiten en niet toevallig doet Veil of Imagination denken aan Blackwater Park.

Als je er het bombastische van Devin Townsend, de progressieve metal van Dream Theater en de symfonische power metal van Avantasia aan toevoegt, dan kom je in de buurt van wat deze getalenteerde jongens uit Boston hier presteren. Melancholische stukken op piano en akoestische gitaar worden moeiteloos gevolgd door agressieve gitaariffs en een indrukwekkende ritmesectie. De ontelbare orkestrale arrangementen met violen en koren houden je in de ban en zorgen ervoor dat je bij elke luisterbeurt nieuwe elementen ontdekt. Deze muziek is filmisch, episch, emotioneel, technisch subliem, creatief, toegankelijk en uitdagend tegelijk. Toch klinkt het nooit overdreven en ligt de klemtoon steeds op de compositie. Met al deze tempo- en sfeerwisselingen kan je moeilijk nog meer progressief uit de hoek komen. Maar .. een verwittigd progger is er twee waard! Mijd dit schijfje als je een absolute afkeer hebt van grunts en growls, zo niet wacht je een progressief feestje zonder weerga.

1. The Unimaginable Zero Summer
  2. O Resolution!
  3. Sleeping Ambassadors of the Sun