Review Witchery - In His Infernal Majesty's Service

8

Artiest: Witchery

Album: In His Infernal Majesty's Service

Genre: Thrash / Black metal

Label: Century Media Records

Nog niet van het Zweedse Witchery gehoord? Dat kan, maar de band bestaat nochtans al twintig jaar. Er zitten zelfs muzikanten in waarvan je ongetwijfeld wel al gehoord hebt, met name Sharlee D’Angelo van Spiritual Beggars en Arch Enemy of Patrik Jensen van The Haunted. Doet het nog steeds geen belletje rinkelen? Mogelijks is dat wegens het feit dat ondanks hun twintigjarig bestaan Witchery slechts zes studioalbums heeft uitgebracht, waarvan ‘In His Infernal Majesty’s Service’ het laatste is, zes jaar na de voorganger. De band is dan ook meer een zijproject.

De reden waarom het nieuw album zes jaar op zich heeft laten wachten is eenvoudig: het was ongelooflijk moeilijk om alle bandleden samen te krijgen omdat die met hun andere bands druk bezig zijn. Om die reden is drummer Martin Axenrot van Opeth ook uit Witchery gestapt, geen tijd meer voor deze band. Chris Barksnsjö van LIK neemt over. Ook zanger Emperor Magus Caligula (ex-Dark Funeral) moest wegens ziekte (evenwichtsstoornissen en oorsuizingen) aftreden van de duivelse troon, Angus Norder van Nekrokraft nam de staf over.

Witchery brengt al die jaren al een sterke combinatie van thrash en black metal. Met hun nieuwe hellspawn ‘In His Infernal Majesty’s Service’ combineren ze dit nog meer dan ooit. De albumtitel heeft een link met hun twintigjarig bestaan, al zolang staan ze in dienst van de duivel en prijzen ze hem met hun zwartgallige muziek. De nummers klinken oud en rauw, een typisch geluid dat de band wil voortbrengen. De mix tussen thrash en black metal wordt goed geïllustreerd in menig nummer. Zo doet Nosferatu denken aan Slayer en titels als opener Lavey-athan of The Burning of Salem spreken boekdelen. Let wel, het is niet al rauw en hard, er is ook melodie in de nummers te vinden. Luister maar naar de heerlijke melodie in Zoroast en Escape From The Dunwich Valley waar als extra gebruikt wordt gemaakt van orgel. Of het pompende ritme van Feed The Gun, wat een dijk van een nummer. Allemaal lekker duivels! Witchery heeft met ‘In His Infernal Majesty’s Service’ en de nieuwe aanwinsten in de line-up opnieuw een waardevolle ode aan Satan opgeleverd.

1. Lavey-athan
  2. Zoroast
  3. Netherworld Emperor