Review Witherfall - A Prelude To Sorrow

8.5

Artiest:Witherfall

Album: A Prelude To Sorrow

Genre: Progressive Metal

Jake Dreyer (gitaar) en Joseph Michael (zang) – ooit nog samen in White Lizzard- besluiten in 2013 om hun talenten samen te gooien. Drummer Adam Paul Sagan en bassist Anthony Crawford vervoegen al snel de rangen en Witherfall is een feit. In 2017 laten ze 'Nocturnes and Requiems' op de wereld los. Hun debuutplaat die gemixt werd door Chris “Zeuss” Harris (Rob Zombie, Queensrÿche). Dat dit album zeer goed onthaald werd kan ook wel liggen aan het feit dat de leden van Witherfall nog actief zijn of waren bij andere grote bands zoals daar zijn, Iced Earth, Ross The Boss, Fortress, Sanctuary, om er maar een paar op te noemen.

Nu 2 jaar later is de opvolger klaar, A Prelude To Sorrow. Een concept album, opgedragen en gebaseerd op het tragisch overlijden van drummer Adam Paul Sagan.

Het album start met de titelsong A Prelude To Sorrow, wat eigenlijk geen volwaardig nummer is maar meer een inleiding tot het echte eerste nummer We Are Nothing. Hiermee wordt ook direct de toon gezet voor het verdere verloop van het album. Melodieuze deathmetal met veel progressieve metal erin verweven. We are Nothing is samen met Vintage toch wel de twee pareltjes van dit album. Niet toevallig ook het eerste en laatste nummer. A Pelude To Sorrow en Epilogue niet meegerekend, want dat zijn eigenlijk intro en outro. Tevens ook de enige echte lange nummers van dit album, ruim over de 11 minuten.

Alles daartussen zijn echte Witherfall nummers. Moments Of Silence is zeer dynamisch met een deprimerende tekst. Communion Of The Wicked start rustig (zoals wel veel nummers van Witherfall) met cleane vocals waarna het progressieve in combinatie met technical metal terug toeslaat. Op het einde is er wel een prachtig muzikaal gesimuleerd onweer. Shadows brengt je terug naar de realiteit. Gierende gitaren aangevuld met de grauwe stem van Joseph Michael. Een mooi voorbeeld van hoe een progressieve song moet klinken.

Dat Witherfall van rustige starts houdt had ik al vermeld, Ode To Despair is terug een dergelijk nummer maar naarmate het nummer vordert krijgen we terug de vertrouwde sound. Op het einde laat zanger Joseph zijn enorm stembereik horen. Iets voor de fans van Iced Earth en Rob Halford (Judas Priest). Het 2:11 minuten durende The Call is eigenlijk een instrumentale intro voor Vintage.

Witherfall is met zijn progressieve melodieuze metal zeker een band om in de gaten te houden. A Prelude To Sorrow is een album dat (zelfs zonder de wetenschap van het concept met overleden drummer) best te pruimen is en na een paar luisterbeurten toch menig metalhead moet kunnen overtuigen. Fans van Sanctuary, Iced Earth, Faith Warning en Nevermore zullen hier zeker hun gading vinden.

1. A Prelude To Sorrow
  2. We Are Nothing
  3. Moments Of Slince