Review Wolfheart - Wolves of Karelia

7.5

Artiest: Wolfheart

Album: Wolves of Karelia

Genre: Melodic Death Metal

Label: Napalm Records

"Degelijke melodic death composities, leuk om naar te luisteren, maar zeker niet memorabel."

Vijf releases in zeven jaar. Dat heet productief zijn. Het Finse Wolfheart laat nu ‘Wolves of Karelia’ op de mensheid los. 41 minuten nordic death metal verpakt in 8 songs, is wat de wolven ons toewerpen. Wolfheart, opgericht door Tuomas Saukkonen, ook gekend van Before The Dawn, Black Sun Aeon en Dawn of Solace, staat voor een mix van melodieuze death met wat black en doom invloeden en dat brouwsel levert de band een steeds groeiende populariteit op.

Wolves of Karelia snijdt de geschiedenis van Karelië aan, de streek waar Tuomas vandaan komt. De inspiratie werd gehaald bij veteranen uit de winteroorlog van 39-40 met Rusland. Tekstueel biedt het allemaal wat weinig diepgang. Ik vermoed dat de verhalen van de overlevers vele malen boeiender waren dan wat we hier voorgeschoteld krijgen. De zoveelste metalband die inspiratie zoekt in de duistere hoofdstukken van de geschiedenis om het te kunnen hebben over vernietiging, dood, ellende en heldhaftigheid… wat ze ook op een niet-thematisch album zouden doen.

De muziek is snel, hard en dreigend en op de gepaste momenten voorzien van mooie gitaarsolo’s, keybord samples en rustpunten. Overgiet dat alles met een sausje van ruwe grunts en je hebt het recept van master chef Tuomas om dit album lekker te laten smaken. Dezelfde ingrediënten dus als op eerder Wolfheart werk maar ditmaal met een wat meer dynamische insteek. Het thema en de muziek zijn op elkaar afgestemd, energieke metal die tegelijk een wat desolate en weemoedige sfeer oproept. Er zijn geen missers, elke song past in het plaatje.

Opener Hail of Steel komt krachtig binnen na een lang uitgesponnen intro. Meteen vallen de tempowissels op. De sterke riff waaraan het nummer opgehangen is, stampt dreunend door om dan dreigend te versnellen alvorens weer terug te vallen tot een sfeervolle kadans. Horizon on Fire laat je in 6 minuten tijd kennis maken met alle moves waar Wolfheart voor staat. Snelle bijna blackgeblakerde blastbeats, tempowisselingen en een altijd melodieuze bovenlaag doorspekt met flarden toetsen en gitaarsolo’s. Dat gitaarwerk komt overigens deels op rekening van Vagelis Karzis, gekend van o.a. Rotting Christ, die de vacature voor gitarist invulde na het vertrek van Mika Lammassaari. Reaper is een klassieke overdonderende melodic death track en het daarna volgende The Hammer sleept je mee door furieuze stroomversnellingen om dan melancholiek uit te meanderen in brede viool en akoestische gitaarpartijen. Eye Of The Storm is zoals de titel laat vermoeden een ingetogen instrumentaaltje met piano en strijkers.

Daarna gaat de geweldschuif weer volop open met Born From Fire en Arrows Of Chaos. Afsluiter Ashes is het hoogtepunt van deze schijf. Een slepende bijna doomy akoestische opbouw gaat filmisch en bedachtzaam over in dreigende repititieve epiek met trage emotionele zang. Flarden toetsen kleuren op het gepaste moment in en zorgen voor net dat tikkeltje extra. Een desolaat slachtveld met op de achtergrond de doodsrochel van een zwaargewonde komt je moeiteloos voor de ogen. Qua dynamiek, emotie en grandeur het beste wat Wolfheart te bieden heeft…

De composities op deze plaat zijn trouwens over het algemeen uitstekend. Toch zit je constant met het gevoel dat er iets ontbreekt. Het is vruchteloos wachten op dat beetje extra dat ervoor zorgt dat de muziek echt blijft hangen. Ik leg het bij de zang. De typische rauwe maar verstaanbare grunt, eigen aan het genre, is net iets te monotoon om je helemaal te pakken en te kunnen blijven boeien. Ik ben fan van Tuomas en dan vooral van zijn Before the Dawn waar wel afgewisseld wordt met cleane vocals… Een snuifje van dat of wat samenzang had dit Karelia-werkstuk best kunnen gebruiken.

Eindoordeel: ‘Wolves of Karelia’ is een krachtig, goed gemixt album, in balans en op de juiste momenten van wat extra opsmuk voorzien zoals je kan en mag verwachten van een Finse melodieuze deathmetalband. Degelijke composities, leuk om naar te luisteren, maar zeker niet memorabel. Na een beurt of 2-3 blijft deze schijf wellicht voorgoed aan de kant.

1. Hail Of Steel
  2. Horizon On Fire
  3. Reaper