Review Zeal & Ardor - Zeal & Ardor

8.5

Artiest: Zeal & Ardor

Album: Zeal & Ardor

Genre: Black Metal

Label: MVKA

"Een plaat met een satanisch kantje."

De Amerikaans-Zwitserse muzikant Manuel Gagneux vroeg in 2013 op het internetforum 4chan enkele suggesties welke verschillende genres hij samen zou kunnen voegen. Een reactie was om black metal te mixen met Amerikaanse slavenliedjes. Zeal & Ardor was geboren en het debuutalbum, Devil Is Fine, was het project. Een project dat miljoenen maal werd gestreamd en hen een plaats op Roadburn bezorgde in 2017.

Dit succesverhaal kreeg dan maar een vervolg in 2018 met Stranger Fruit, dat opnieuw uitmuntende commentaren kreeg zoals “briljant en buitengewoon” tot “pure muzikale schittering”. In maart 2020 volgend dan nog het dubbel live album Live In London, dat een registratie was van een concert uit 2018, om de 18 maanden durende periode te omzeilen die Manuel nodig had om dit derde titelloze album te schrijven en componeren.

Ondertussen is het titelloze derde album een feit en kunnen we ons verkneukelen aan het typische geluid dat deze Zwitsers hen eigen hebben gemaakt doorheen de jaren. Hoewel deze nieuweling nog meer richting experiment overhelt, is er weer ruimte voor verschillende invloeden en diversiteit. Zo krijgt blues aandacht in Erase en krijgen we het singer-songwriter aspect te horen in nummers zoals Erase, Hold Your Head Low en Golden Liar. Zelfs een uitstapje naar de Industrial metal is mogelijk met Götterdämmerung. Met zijn deels Duitse tekst neigt dit naar Rammstein maar ook naar Wednesday 13 en op bepaalde momenten zelfs naar Nine Inch Nails.

Verschillende talen mixen in een track (evenals genres) krijgen we bij nog J-M-B, alwaar Engels vlot met Duits gemengd wordt. Ditmaal is dit meer een combinatie van singer-songwriter en black metal. Ook synthpop is van de partij op deze plaat. Emersion is daar een mooi voorbeeld van en ook opener en tevens titeltrack Zeal & Ardor. Als een krachtige en doordringende misthoorn waarschuwt dit nummer als een wake-up call je voor het aanstormend geweld. Thematisch verdiept dit album zich meer over de slaven die zich tot Satan wenden. Mooi voorbeeld hiervan is Feed The Machine waarbij we cleane vocals afgewisseld krijgen met ijzige screams waarbij een ganse resem aan demonen worden opgenoemd samen met enkele satanische spreuken.

Tegenwoordig zijn Zeal & Ardor een avant-garde metalband, enorm gerespecteerd vanwege hun artistieke onverschrokkenheid en off-the-wall creativiteit. De band ging op pad in de VS met Opeth en Mastodon, en dit jaar in Europa met tech-metallegendes Meshuggah, waaronder een show in de prestigieuze Royal Albert Hall in Londen.

1. Zeal & Ardor
  2. Run
  3. Death To The Holy