Xandria - Theater Of Dimensions

9.5
Uw beoordeling: 9.5

Artiest: Xandria

Album: Theater Of Dimensions

Genre: Symphonic Metal

Het nieuwste album van Xandria belooft “het meest kleurrijke album tot nu toe” te zijn. Met ‘Theater of Dimensions’ maakt de Duitse band deze belofte meer dan waar. Dit is ook deels te danken aan de verscheidene gastvocals: Henning Basse (Firewind, MaYan), Zaher Zorgati (Myrath), Björn Strid (Soilwork) en Van Canto.

Where The Heart Is Home vormt een heerlijk bombastische start. Een donker nummer waar de opera-achtige zanglijnen mooi contrasteren met de zware gitaren. Het contrast met het snellere en lichtere Death To The Holy wekt direct interesse. Ook hier worden de koorstemmen in de achtergrond goed gebruikt om spanning op te bouwen. Forsaken Love is een vrij zacht nummer waarin het vooral om Dianne’s vocals draait. Na dit rustpunt is het tijd voor tweede uptempo passage. Na Call Of Destiny is het de beurt aan één van de interessantste stukken op het album. In We Are Murderers worden de vocals afgewisseld door zware grunts. Af en toe worden die zowel met koor als lead vocals gecombineerd. Dit schept een zeer aparte sfeer die je niet direct zou verwachten na de eerdere nummers maar het is absoluut geslaagd. Vervolgens worden we getrakteerd op een stukje akoestisch waarin delicate stem enkel begeleid wordt door piano. Dark Night Of The Soul is een symfonische ballad waar weinig op aan te merken valt. When The Walls Came Down is een klassieker nummer. De grimmige sfeer in Ship Of Doom contrasteert prachtig met de sprookjesachtige stukken in de vocals. Céilí zet de folky sfeer wat door maar dan in een vrolijkere versie. Dit instrumentale stuk lijkt wel een manier om alle negatieve vibes even uit de lucht te halen. Zo’n zuivering blijkt bruikbaar te zijn als we vervolgens Song For Sorrow And Woe op ons bord krijgen. Met Burn Me lijkt het album een beetje uit te doven. Ook Queen Of Hearts Reborn blijkt vrij rustig te zijn hoewel Dianne de luisteraar af en toe toch nog eens bij de keel grijpt, vooral naar het einde toe komt er meer tempo. Titeltrack A Theater Of Dimensions springt er op muzikaal vlak niet direct uit maar de parlando’s en effecten die gebruikt worden maken het wel een interessante afsluiter.

Xandria belichaamt de clash van klassieke muziek en metal als geen andere. In ‘Theater of Dimensions’ kan je daar niet omheen. Sommige vocals hadden evengoed uit een opera kunnen komen. Dianne legt zoveel gevoel in haar stem dat je zelfs zonder de tekst te verstaan kan voelen waarover het nummer gaat. Ook instrumentaal weet de band als geen andere een bepaalde sfeer neer te zetten die perfect bij het verhaal past. Kortom een aanrader voor de liefhebbers van het genre en zelfs voor de sceptici.

1. Where The Heart Is Home
  2. Death To The Holy
  3. Forsaken Love