Interview: Coffin Feeder
Artiest: Coffin Feeder
Geïnterviewde(n): Bart, Sven, Jeroen, Siebe en Jan
Interview afgenomen via mail
Label: Listenable Records
For English scroll below
Stallone met een kettingzaag, Schwarzenegger op dubbele blastbeats, en Jean-Claude Van Damme die zijn signature kick doet in de moshpit. Nee, dit is geen vergeten VHS uit de jaren '80 die je bij de videotheek vond naast Bloodsport 4: More Blood, dit is Coffin Feeder. Met hun debuutalbum "Big Trouble" katapulteert deze band je recht in een moshpit vol nostalgie, brute riffs en testosteron op overdrive. Grindcore ontmoet VHS-tape, Death Metal krijgt een flying kick van Chuck Norris, en ergens onderweg schijt iemand per ongeluk in z’n broek van enthousiasme. We spraken de heren over hun liefde voor Predator, waarom een goeie “BLEGH” belangrijker is dan een EHBO-kit, en hoe je Mark Hunter (Chimaira) gewoon kunt vragen om mee te brullen. Dus gordels aan, raketwerpers klaar, en scroll naar beneden. Want in het universum van Coffin Feeder geldt maar één regel: “If it bleeds, we blastbeat.”
Jullie debuutalbum "Big Trouble" is een intense en energieke plaat, vol invloeden uit de jaren '80 en '90 actiefilms. Hoe zou je het proces beschrijven van het samenbrengen van die nostalgische elementen met jullie eigen geluid?
Bart:"We hebben letterlijk een mixtape van onze jeugd gemaakt met kettingzagen erop. De bedoeling was om dat old-school actiegevoel te combineren met het geweld van grindcore, hardcore en death metal. We hebben niet geprobeerd retro te klinken, maar wel die over-the-top explosieve sfeer van films als Commando of Robocop te vertalen naar riffs. Het is alsof Stallone en Schwarzenegger met een vlammenwerper in een moshpit staan."
"Big Trouble" is een ode aan de actiehelden van de jaren '80 en '90. Als jullie één film uit die tijd zouden moeten kiezen die het meest jullie muzikale stijl weerspiegelt, welke zou dat zijn en waarom?
Bart:"Zonder twijfel Predator. Alles eraan is intens, rauw, bloederig en domweg bruut. Net als onze muziek: geen diepzinnige boodschap, gewoon pure adrenaline, met een vette knipoog."
De track "If It Bleeds" is een eerbetoon aan de film Predator. Hoe denken jullie over de nieuwe film Predator: Badlands?
Bart:"We zijn cautiously optimistic. De laatste paar Predator-pogingen waren… laat ons zeggen: discutabel. Maar als Badlands erin slaagt dat oer-gevoel van angst en testosteron terug te brengen met practical effects en geen overdaad aan CGI (wat er helaas wel zo uit ziet ;…), zijn wij aan boord. En hey, als ze ons een track willen laten maken voor de soundtrack — bel ons."
Wat zijn jullie favoriete verborgen easter eggs of inside jokes verwerkt in de nummers van Big Trouble?
Bart:"Het zijn er zodanig veel dat ik een almanac aan referenties zou moeten naar boven halen en waarbij je gewoon je broek vol kakt van het testosteron gehalte aan onzin dat in de plaat verwerkt zit. Dus, ontdek het zelf en lach je te pletter."
Hoe zijn jullie erin geslaagd om Mark Hunter van Chimaira als feature aan de haak te slaan?
Bart:"Lang verhaal kort: we hebben hem gewoon gevraagd! We zijn al jaren fan van Chimaira, en Mark is echt een super toffe gast. We stuurden hem de track, hij voelde het meteen en bam — brute vocalen delivered. We waren allemaal als kleine kinderen op kerstochtend. Jeroen heeft ook , letterlijk, in zijn broek gekakt. Vandaar de nieuwe naam: Fleddy Wipe-cul-y."
Jullie hebben meer dan 72.000 luisteraars op Spotify. Hoe voelt dit voor jullie en hoe denken jullie over streamingsdiensten?
Bart:"Het is krankzinnig cool dat zoveel mensen dit project ontdekt hebben. Streaming is een zegen en een vloek. Je bereikt makkelijker een publiek, maar financieel blijft het peanuts. Toch, liever dat mensen de muziek leren kennen dan dat het stof vangt in een doos. Maar geef mij nog altijd een LP met dikke hoes en gore artwork. We zijn in ieder geval enorm dankbaar aan alle mensen die de plaat ontdekt hebben en vet vinden!"
Het artwork van een album kan vaak net zo belangrijk zijn als de muziek zelf. Kunnen jullie ons iets vertellen over het proces achter het artwork van jullie nieuwste album?
Bart:"We wilden dat het eruitzag als een filmcover uit de jaren '80, compleet met felle kleuren, absurde wapens en veel ontploffingen. De artiest
kreeg volledige vrijheid… zolang er minstens één mutant, een raketwerper en een one-liner bij stond. Resultaat: pure nostalgie. All in all wouden we een concept weergeven van ‘wat zou er gebeuren als al onze 80s en 90’s actiehelden een celebrity death match hebben in een van de bekendste plaatsen van de wereld: the white house. Resultaat: Big Trouble."
Sven, als je een duet zou moeten zingen met een artiest buiten het metal genre, wie zou dat dan zijn?
Sven:"Ronny James Dio, hij is dood, maar dan moeten we maar reanimeren denk ik. Absolute legende."
Bart en Jeroen, als jullie een soundtrack zouden mogen componeren voor een remake van een jaren '80 actiefilm, welke film zou je kiezen en waarom?
Jeroen:"Escape From New York. De sfeer van die film leent zich perfect voor synths, dreigende riffs en slow-burning buildups. Snake Plissken verdient een soundtrack die even cool is als zijn eyepatch."
Sven, welke vocale technieken verken je in Coffin Feeder die je niet hebt in Aborted?
Sven:"In Coffin Feeder gooi ik meer hardcore screams en mid-range shouting in de mix. Aborted is vaak technisch en strak, terwijl CF meer ruimte geeft voor groove en attitude. Meer "ugh", minder chirurgische precisie. OF ik lul gewoon maar wat, weet ik veel!"
Hoe reageren jullie op technische problemen tijdens een optreden? Hebben jullie een plan B voor als er iets misgaat?
Bart:"Plan B is meestal: doorspelen alsof niets aan de hand is, of het publiek erbij betrekken. En als het niet anders kan, begin moppen te maken over hoeveel Siebe verdikt is."
Hoe cruciaal is een "BLEGH" zoals bij "Get To The Party"?
Bart:"Zonder BLEGH geen pit. Het is een strijdkreet. Een auditief startschot voor chaos. Het is onze versie van "Yippee-ki-yay"."
Siebe, wat is het meest uitdagende nummer van Coffin Feeder om live te spelen, en waarom?
Siebe:"Dead or Alive You're Coming With Me. Die song is snel, zit vol tempowissels én heeft die grindstukjes die met chirurgische precisie gespeeld moeten worden. En dan nog blijven ademen — pittig."
Jan, als je een baslijn zou moeten schrijven gebaseerd op een filmscène, welke scène zou het dan zijn?
Jan: "de slo-mo lobby shootout in The Matrix. Dat ritme, die spanning — daar hoort een pompende, dreunende baslijn onder die het gebouw doet trillen."
Als jullie een playlist moesten samenstellen voor een roadtrip met bands uit de Belgische metal scene, wie zou er zeker niet mogen ontbreken?
Bart:"Aborted (natuurlijk), Brutal Sphincter (voor de lol), Carnation (voor de hooks), Wiegedood (voor de duistere sfeer bij zonsondergang), en natuurlijk Amenra voor de momenten dat we even melancholisch over het leven willen nadenken in een tankstation."
Als jullie een cameo zouden krijgen in een remake van een jaren '90 actiefilm, welke film zou dat zijn en wat zou jullie rol zijn?
Bart:"Demolition Man. Wij zouden de illegale metalband zijn die in het riool speelt, terwijl iedereen boven alleen nog naar jingles mag luisteren. Ondergronds, luid en bloederig."
Men zegt wel dat het eten op tour altijd verschrikkelijk is, maar wat is het lekkerste of het meest onverwachte eten dat jullie ooit hebben ontdekt?
Bart:"In Polen kregen we ooit een maaltijd van een fan z'n oma: zelfgemaakte pierogi met champignons en zuurkool. We waren sceptisch... maar het was next level. Zo goed dat we een moshpit in de keuken wilden starten."
Als jullie elkaar een horror villain bijnaam zouden moeten geven, welke zou dit dan zijn?
Sven: "Dr Blegh"
Bart: "Riff Reaper"
Jeroen: "Tiny Terror"
Siebe: "Blast Beast"
Jan: "Groove Ghoul"
Ze denderen als een bulldozer vol kettingzagen door België, Frankrijk, Duitsland en Nederland. Verwacht riffs, chaos, en BLEGH's op standje 11. Check de tourdata, kies je slagveld, en tot in de pit!
---
Upcoming Coffin Feeder Shows 2025
**Büßfeld, Germany** – M.I.S.E. Open Air – 21 juni 2025
**Ypres, Belgium** – Jeugdhuis Joc, Ieperfest – 4 juli 2025
**Kortrijk, Belgium** – Alcatraz Metal Festival – 8–10 augustus 2025
**Eindhoven, Netherlands** – Dynamo Metal Fest – 15–17 augustus 2025
**Andernach, Germany** – Deathfeast Open Air / Jugendzentrum – 22 augustus 2025
**Aarschot, Belgium** – Colossus/Bundled as Colossus Death Fest – 4 oktober 2025
**Essen, Germany** – Zeche Carl – 18 oktober 2025
---
Stallone with a chainsaw, Schwarzenegger on double blastbeats, and Jean-Claude Van Damme landing his signature kick in the middle of a moshpit. No, this isn’t some lost ’80s VHS you found buried behind Bloodsport 4: More Blood at your local video store — this is Coffin Feeder. With their debut album Big Trouble, this band catapults you straight into a pit of nostalgia, savage riffs, and testosterone on overdrive. Grindcore meets VHS tape, Death Metal gets a flying kick from Chuck Norris, and somewhere along the way, someone accidentally shits their pants from sheer excitement. We sat down with the guys to talk about their love for Predator, why a solid “BLEGH” is more vital than a first-aid kit, and how asking Mark Hunter (Chimaira) to scream on a track can actually work. So buckle up, grab your rocket launcher, and scroll down. Because in the world of Coffin Feeder, there’s only one rule:
“If it bleeds, we blastbeat.”
Your debut album "Big Trouble" is an intense and energetic record, full of influences from '80s and '90s action films. How would you describe the process of blending those nostalgic elements with your own sound?
Bart: "We literally made a mixtape of our childhood with chainsaws layered over it. The idea was to combine that old-school action movie feeling with the violence of grindcore, hardcore, and death metal. We didn’t try to sound retro, but we did want to translate the over-the-top explosive vibe of films like Commando or Robocop into riffs. It’s like Stallone and Schwarzenegger in a moshpit with flamethrowers."
"Big Trouble" is an ode to the action heroes of the '80s and '90s. If you had to pick one film from that era that best reflects your musical style, which would it be and why?
Bart: "Without a doubt, Predator. Everything about it is intense, raw, bloody, and downright brutal. Just like our music: no deep message, just pure adrenaline, with a hefty wink."
The track If It Bleeds is a tribute to the movie Predator. What are your thoughts on the new film Predator: Badlands?
Bart: "We're cautiously optimistic. The last few Predator attempts were… let's just say: debatable. But if Badlands manages to bring back that primal feeling of fear and testosterone with practical effects — and not an overload of CGI (which it sadly looks like it might have …) — we're on board. And hey, if they want us to write a track for the soundtrack — call us."
What are your favorite hidden easter eggs or inside jokes woven into the songs on Big Trouble?
Bart: "There are so many that I’d need an almanac of references just to explain them all — and you'd probably crap your pants from the testosterone-filled nonsense we’ve packed into this record. So go discover them yourself and laugh your ass off."
How did you manage to land Mark Hunter from Chimaira as a feature?
Bart: "Long story short: we just asked him! We’ve been fans of Chimaira for years, and Mark is just a really cool dude. We sent him the track, he felt it right away and bam — brutal vocals delivered. We were like little kids on Christmas morning. Jeroen literally pooped his pants. Hence the new band name: Fleddy Wipe-cul-y."
You have over 72,000 listeners on Spotify. How does that feel, and what are your thoughts on streaming services?
Bart: "It’s insanely cool that so many people have discovered this project. Streaming is a blessing and a curse. You can reach an audience more easily, but financially it’s peanuts. Still, we’d rather have people hear the music than have it collect dust in a box. But give me an LP any day — big cover, gory artwork. We're just incredibly thankful to everyone who discovered and digs the record!"
Album artwork can be just as important as the music. Can you tell us something about the process behind the artwork for your latest album?
Bart: "We wanted it to look like an '80s movie poster — bright colors, absurd weapons, and lots of explosions. The artist got full creative freedom... as long as there was at least one mutant, a rocket launcher, and a one-liner included. The result: pure nostalgia. All in all, we wanted to create a concept of: what would happen if all our '80s and '90s action heroes had a celebrity death match in one of the most iconic places in the world: the White House. Result: Big Trouble."
Sven, if you had to sing a duet with an artist outside of the metal genre, who would it be?
Sven: "Ronny James Dio. He’s dead, but then we’ll just have to resurrect him. Absolute legend."
Bart and Jeroen, if you could compose a soundtrack for a remake of an '80s action movie, which one would it be and why?
Jeroen: "Escape From New York. The atmosphere of that film is perfect for synths, ominous riffs, and slow-burning buildups. Snake Plissken deserves a soundtrack that’s as cool as his eyepatch."
Sven, what vocal techniques are you exploring in Coffin Feeder that you don’t use in Aborted?
Sven: "In Coffin Feeder I throw in more hardcore screams and mid-range shouting. Aborted is often technical and tight, while Coffin Feeder gives more space for groove and attitude. More ‘ugh’, less surgical precision. Or I’m just bullshitting — who knows!"
How do you handle technical issues during a live show? Do you have a plan B if something goes wrong?
Bart: "Plan B is usually: just keep playing like nothing happened or get the crowd involved. And if there’s no way around it, start cracking jokes about how much weight Siebe has gained."
How crucial is a “BLEGH” like in *Get To The Party*?
Bart: "No BLEGH, no pit. It’s a battle cry. An auditory starting gun for chaos. It’s our version of 'Yippee-ki-yay.'"
Siebe, what’s the most challenging Coffin Feeder track to play live, and why?
Siebe: "Dead or Alive You’re Coming With Me. That song is fast, full of tempo changes and has those grindy sections that have to be played with surgical precision. And you still have to keep breathing — tough one."
Jan, if you had to write a bassline based on a movie scene, which scene would it be?
Jan: "The slo-mo lobby shootout in The Matrix. That rhythm, that tension — it needs a pounding, thumping bassline that makes the building shake."
If you had to create a playlist for a road trip with Belgian metal bands, who would definitely be on it?
Bart: "Aborted (obviously), Brutal Sphincter (for the laughs), Carnation (for the hooks), Wiegedood (for the dark vibes at sunset), and of course Amenra — for when we want to get melancholic at a gas station."
If you were to get a cameo in a remake of a '90s action film, which movie would it be and what role would you play?
Bart: "Demolition Man. We’d be the illegal metal band playing in the sewers while everyone above only listens to jingles. Underground, loud, and bloody."
Tour food is notoriously bad — but what’s the best or most unexpected meal you’ve discovered on the road?
Bart: "In Poland, a fan’s grandma made us homemade pierogi with mushrooms and sauerkraut. We were skeptical… but it was next level. So good we wanted to start a moshpit in her kitchen."
If you had to give each other horror villain nicknames, what would they be?
Sven: "Dr. Blegh"
Bart: "Riff Reaper"
Jeroen: "Tiny Terror"
Siebe: "Blast Beast"
Jan: "Groove Ghoul"
---