Interview Nothing More
Artiest: Nothing More
Geïnterviewde(n): Mark Vollelunga
Interview afgenomen in de Live Music Hall in Keulen
Label: Better Noise Music
(English below)
Afgelopen jaar waren ze nog te zien op Graspop op de mainstage en tijdje terug in Trix in Antwerpen. Afgelopen week hadden we de eer om de sympathieke gitarist Mark Vollelunga van Nothing More te interviewen In de Live Music Hall in Keulen.
Op het moment zijn jullie bezig met jullie eigen headline tour door Europa en in tussentijd ook de support act van Electric Callboy, hoe verloopt dat?
Mark:"Het is heel leuk om heen en weer te gaan. Je moet verschillende strategieën gebruiken voor beide tours. We gaan van grote arena’s naar kleine venues en het heeft beide zijn voor- en nadelen. Het leuke bij de grote arena’s en waar veel mensen zijn, is dat als ik een akkoord speel op mijn gitaar deze een mijl ver gaat, wat heel cool is. Maar de strategie bij een arena is dat de meeste mensen ons niet kennen en we hen dus proberen te overtuigen van onze muziek. Terwijl bij een headline show zoals deze iedereen ons al kent, dus iedereen zingt gelijk mee. De strategie hier is dat we allemaal 1 geheel zijn en dat we genieten van deze tijd samen.."
Wat is al het beste optreden geweest in de afgelopen weken qua sfeer en atmosfeer?
Mark:"Moeilijk te zeggen, België was sowieso al geweldig met een hele leuke venue door alle lichten. Onze show in Wiesbaden was ook heel graaf. Gisterenavond in Parijs was heel tof, het was een hele intieme show in een kleine venue van ongeveer 700 mensen. Mensen waren echt aan het zweten op elkaar en aan het zingen. De mensen uit Parijs zijn heel gepassioneerd, ze zijn wel echt al het gekste publiek geweest op deze tour."
Jullie hebben net jullie nieuwe single uitgebracht “If it doesn’t hurt” en spelen het nieuwe nummer “Angel song” ook al live, zijn jullie van plan nog een single uit te brengen voor het album uitkomt?
Mark:"Ja, we hebben nog een nummer dat begin april gaat uitkomen waar we heel enthousiast over zijn. Dit zal gebeuren voor we op tour gaan met Wage War in Amerika."
Je hebt thuis ook een zoontje zitten, ik kan me voorstellen als je van de ene naar de andere tour gaat dit niet altijd even makkelijk is om zo lang weg te zijn van thuis?
Mark:"Je moet rekening houden met de ruimte. Het is moeilijk om nee te zeggen tegen goede zakelijke touringopportuniteiten. En het levert x aantal geld op. Maar als ik nu geen zorg draag voor thuis is er misschien geen later. Je moet deze zaken echt prioriteit stellen. Mijn zoon is af en toe wel al eens meegekomen en dat was echt wel heel tof."
Deze keer hebben jullie de Scorpion tale of bass solo niet meegenomen op tour maar doen wel jullie bekende drumsolo als groep. Al die zaken zijn wel een beetje een signature move geworden, je ziet niet veel bands als team zo’n soort instrumentsolo geven.
Mark:"Plaatsgewijs was het sowieso al niet mogelijk met alle merch en spullen die we bijhebben om dit er nog bij te passen maar ook qua budget was het veel te duur om dit mee te nemen. Om het op een boot te moeten vervoeren en dergelijke zou het al tienduizenden dollars kosten. Het is sowieso wel anders wat we doen. Vaak heb ik het gevoel dat veel bands de tijd niet nemen om te entertainen of iets anders te proberen buiten gewoon hun nummers te spelen."
De setlists zien er ook altijd heel raar of grappig uit met fotoshop. Overlaatst waren zelfs alle titels naar het Duits vertaald, wie zit daarachter?
Mark:"*lacht* Onze tourmanager Jess zit daarachter. Ze heeft er heel veel plezier in en ze bedenkt ze heel snel. Mensen denken vaak dat ze tijd teveel heeft of haar verveelt op tour maar het gaat vanzelf en het is grappig. Met de Duitse setlist had ze ons echt in verwarring gebracht. We zagen de setlist pas vanaf we op het podium stonden maar dat is juist leuk en grappig. Je moet wel wat kunnen lachen op tour."
Kan je ons al iets meer vertellen over de releasedatum van het nieuwe album?
Mark:"We hebben hier letterlijk net een meeting over gehad met onze manager. Er zijn een paar strategieën die bekeken moeten worden. Het zou misschien de zomer worden of later. We zijn alle voor- en nadelen aan het bekijken. Het antwoord hierop weet ik nog niet, het is geen makkelijke keuze." (Later tijdens het optreden verspreekt Jonny zich en zegt dat het album in september zal uitkomen dus fingers crossed).
In alle albums tot nu toe gebruiken jullie interludes van Alan Watts, is daar een reden voor en gaan we hem terug tegenkomen op het nieuwe album?
Mark:"We zijn altijd al aangetrokken geweest tot filosofie en alle existentiële mumbo jumbo. In het begin begon Jonny speeches van Ghandi en andere filosofen onder muziek te brengen en in programma’s te bewerken en toen dachten we hey dit is best wel cool. Naar verloop van tijd begonnen we ons meer aangetrokken te voelen tot Alan Watts en zijn lessen. We hadden het gevoel dat hij nog ontdekt moest worden door veel mensen. We wilden daar een deel van uitmaken en deze fakkel meedragen en hem zeg maar onze mascotte te maken. En na dat eerste album zijn we dat een beetje blijven doen en nu is dat onze standaard geworden. Op het nieuwe album zullen er 4 tracks zijn met Alan. Een hele sterke intro en andere interludes verspreid over het album."
Jullie geven ook vrij veel plectrums weg tijdens shows, zijn jullie nooit bezorgd dat deze opgeraken op tour of hoe bekijken jullie dit?
Mark:"*lacht* Soms wel ja, T-bone onze guitar tech heeft net nog Dan onze bassist onder zijn voeten gegeven omdat die nog maar 13 plectrums over heeft en echt wel moet uitkijken. Normaal gezien deelt hij enorm veel uit en nu moet hij zich echt inhouden. Maar het is speciaal, je kan echt iemand zijn avond hiermee maken en ze kunnen dat voor altijd koesteren. "(Leuke anekdote: Later vraag ik aan Dan hoe het gaat met zijn plectrums omdat hij moet oppassen en hij zei “ja ik weet het.. Moet je een plectrum hebben?” en duwt me 1 in men handen).
Zijn het allemaal nieuwe nummers op het album of zijn er oude nummers die jullie nu pas van onder het stof halen?
Mark:"De meeste nummers zijn vrij recent geschreven in het afgelopen jaar. Sommige zijn oudere ideeën die een nieuwe ingeving hebben gekregen. Je kijk naar alles wat je hebt en filtert eruit wat nog niet echt werkt."
Hoe verloopt het proces bij het schrijven van nieuwe nummers?
Mark:"We geloven wel echt in het samenwerkingsproces. Dan, Jonny en ik hebben altijd al de lyrics gedaan voor elk album dat we hebben gedaan. Sommige nummers starten wel anders met als voorbeeld Fade in Fade out waarbij ik een demo had gemaakt over het nummer omdat dit uit een persoonlijke ervaring kwam. En dan bracht ik het naar de rest om er verder aan te werken. Net zoals Jenny en God Went North een concept van Jonny waren door zijn persoonlijke ervaringen. Maar we zijn allemaal heel betrokken bij elkaar."
Missen jullie het soms niet om oude nummers te kunnen spelen als jullie op tour zijn om een nieuw album te promoten?
Mark:"Het is wel leuk om ze vanonder het stof te halen en om soms random een oud nummer boven te halen. Soms denken we wel van oei was dat wel een goed idee want niemand kent het precies. Dus dan voelt het wel een beetje raar maar er zijn er altijd wel een paar die het appreciëren. We proberen onze setlists soms ook een beetje aan te passen. Dat is belangrijk voor onze fans, zeker degene die blijven terugkomen."
Wat zou je doen als je geen professioneel muzikant was?
Mark:"*lacht* ik lach er altijd om dat ik waarschijnlijk in een garage ofzo zou werken, een stabiele 9-5 job, wat een grote aanpassing zou zijn. Maar er is een groot deel van mij, al dan niet volledig, dat muziek ademt en leeft. Waarschijnlijk zou ik gek worden. Zelfs na de band ben ik er zeker van dat ik nog steeds een songwriter ga zijn. Of het nu solo projecten gaan zijn of voor anderen."
Is er nog iets grappig of gênant gebeurd tijdens de tour?
Mark:"In Wiesbaden wou ik springen op het verhoogje van de drum en ik ben echt heel hard op mijn gezicht gegaan. Ik was uitgeschoven en heb mijn rechterscheen echt enorm pijn gedaan. Hopelijk is er een video van zodat ik dat moment kan blijven herbeleven. Mensen die vallen zijn altijd hilarisch."
Heel erg bedankt voor dit interview Mark en hopelijk zien we Nothing More snel terug in België!
Interviewer: Persy Ceirdwyn
Foto's: Glenzer Blegh
Last year, they were seen on the mainstage at Graspop, and not so long ago at Trix in Antwerp. Past week, we had the honor of interviewing the sympathetic guitarist Mark Vollelunga of Nothing More at Live Music Hall in Cologne.
At this moment you’re doing your own headline tour through Europe but in the meantime you’re also the support act of Electric Callboy, how is that going?
Mark:"It's a lot of fun going back and forth. You have to use different strategies for both tours. We go from big arenas to small venues, and each has its pros and cons. The fun part about big arenas with lots of people is that when I play a chord on my guitar, it travels for miles, which is really cool. But the strategy in an arena is that most people don't know us, so we're trying to win them over with our music. Whereas in a headline show like this, everyone already knows us, so everyone sings along. The strategy here is that we're all one, and we're enjoying this time together."
What's been the best performance in terms of atmosphere and vibe in the past few weeks?
Mark:"Difficult to say. Belgium was amazing, with a really cool venue and lights. Our show in Wiesbaden was also great. Last night in Paris was amazing; it was a very intimate show in a small venue with about 700 people. People were sweating and singing on each other. The people from Paris are very passionate; they've been the craziest crowd on this tour."
You've just released your new single "If it Doesn't Hurt" and have been playing the new song "Angel Song" live. Are you planning to release another single before the album comes out?
Mark:"Yes, we have another song coming out in early April that we're really excited about. This will happen before we go on tour with Wage War in America."
You also have a son at home. I can imagine it's not always easy being away from home for so long when you're going from one tour to another?
Mark:"You have to consider the space. It's hard to say no to good business touring opportunities that bring in a certain amount of money. But if I don't take care of home now, there might not be a later. You really have to prioritize these things. My son has come along occasionally, and that's been really great."
This time, you haven't brought the Scorpion tale or bass solo on tour, but you're still doing your famous drum solo as a group. These have become somewhat of a signature move; you don't see many bands performing such instrument solos as a team.
"Logistically, it wasn't possible with all the merch and gear we have to carry. Plus, it was too expensive budget-wise to bring it along. Transporting it on a boat would have cost tens of thousands of dollars. But what we're doing now is still different. Often, I feel like many bands don't take the time to entertain or try something different outside of just playing their songs."
The setlists always look funny or odd with Photoshop. Recently, even all the titles were translated into German. Who's behind that?
Mark:[laughs] "Our tour manager Jess is behind that. She has a lot of fun with it and comes up with them very quickly. People often think she has too much time on her hands or is bored on tour, but it just happens naturally, and it's funny. The German setlist really threw us off. We only saw it once we were on stage, but that's part of the fun and humor. You have to be able to laugh on tour."
Can you tell us more about the release date of the new album?
Mark:"We literally just had a meeting about it with our manager. There are a few strategies to consider. It might be in the summer or later. We're weighing all the pros and cons. I don't know the answer yet; it's not an easy choice. (Later during the performance, Jonny accidentally reveals that the album will be released in September, so fingers crossed).
In all albums so far, you've used interludes of Alan Watts. Is there a reason for that, and will we see him again on the new album?
Mark:"We've always been drawn to philosophy and all the existential mumbo jumbo. In the beginning, Jonny started putting speeches by Gandhi and other philosophers under music in programs, and then we thought, hey, this is pretty cool. Over time, we became more attracted to Alan Watts and his teachings. We felt like he still needed to be discovered by many people. We wanted to be part of that journey and carry that torch and make him our mascot, so to speak. And after that first album, we've kept doing it, and now it's become our standard. There will be four tracks with Alan on the new album, a very strong intro and other interludes spread throughout the album."
You also give away quite a lot of picks during shows. Are you ever worried about running out of them on tour, or how do you view this?
Mark:[laughs] "Sometimes, yes. T-bone, our guitar tech, was just telling Dan, our bassist, that he needed tob e carefull because he only has 13 picks left. Normally, he gives out a lot, and now he really has to hold back. But it's special; you can really make someone's night with this, and they can cherish it forever. (Funny anecdote: Later I ask Dan how he's doing with his picks because he has to be careful, and he said, 'Yeah, I know... Do you need a pick?' and hands me one).
Are all the songs on the album new, or are there old songs that you're just dusting off now?
Mark:"Most of the songs are quite recent, written in the past year. Some are older ideas that have been given a new spin. You look at everything you have and filter out what's not really working."
How does the process of writing new songs go?
Mark:"We really believe in the collaborative process. Dan, Jonny, and I have always done the lyrics for every album we've done. Some songs start differently, like Fade in Fade out, where I made a demo about the song because it came from a personal experience. And then I brought it to the rest to work on further. Just like Jenny and God Went North were concepts of Jonny's through his personal experiences. But we're all very involved with each other."
Do you ever miss being able to play old songs when you're on tour promoting a new album?
Mark:"It's nice to dust them off and sometimes randomly bring out an old song. Sometimes we think, oh, was that a good idea because no one really knows it. So it feels a bit weird, but there are always a few who appreciate it. We try to adjust our setlists sometimes. That's important for our fans, especially the ones who keep coming back."
What would you do if you weren't a professional musician?
Mark:[laughs] "I always joke that I'd probably be working in a garage or something, a stable 9-5 job, which would be a big adjustment. But there's a big part of me, if not entirely, that breathes and lives music. I'd probably go crazy. Even after the band, I'm sure I'll still be a songwriter. Whether it's solo projects or for others."
Has anything funny or embarrassing happened during the tour?
Mark:"In Wiesbaden, I wanted to jump onto the drum riser, and I ate shit. I slipped and really hurt my right shin. Hopefully, there's a video of it so I can relive that moment. People falling is always hilarious."
Thank you very much for this interview, Mark, and hopefully we'll see Nothing More back in Belgium soon!
Interview by Persy Ceirdwyn
Pics by Glenzer Blegh