Interview MaYan: Frank Schiphorst

Artiest: MaYan

Geïnterviewde: Frank Schiphorst

Interview afgenomen op: PPM-Fest

Label: Nuclear Blast

Op het Power Prog & Metal Fest in Mons hadden we ook een gesprek met gitarist Frank Schiphorst van MaYan.

Hoe gaat het ermee, bent u blij om hier op PPM Fest te spelen?

Absoluut, ja. Ik had er over gehoord van tevoren, ik ben hier nog nooit geweest. Veel mensen en enthousiasme hier, het is echt te gek, je staat ook tussen te gekke bands.

Wat vond je van het optreden daarnet? Was het goed of had je wat anders verwacht?

Ik had het op zich zo wel verwacht ja. Op voorhand heb ik me ook wat verdiept in het festival. Ik kom zelfs vanuit de progressieve metalwereld dus met zulke bands ben ik wel thuis. Het was eigenlijk nog wel beter dan ik had verwacht.

Jullie nieuwste album ‘Antagonize’ is ondertussen enkele maanden uit, een geruime tijd om hier even op terug te blikken. Hoe wordt het album ontvangen door pers en publiek?

Te gek, echt waar. Boven verwachting, als we over cijfers gaan, gaat het meestal rond de negen tot tien punten. Het leuke vooral in al die reviews, vond ik de vergelijking met de eerste plaat, die wat experimenteler was. Nu waren we ook van plan er wat meer flow in te brengen en wat meer metal, wat nummers minder experimenteel en dat zie je ook overal terug, wat als een positief punt wordt beschouwd. Ik ben er blij mee.

Hoe vergelijk je het succes met dat van het eerste album?

Anders. Het sloeg ook meteen aan, we kregen goede recensies. Toen hebben we een tour in Zuid Amerika gedaan en die mensen waren gewoon zo enthousiast, helemaal te gek. Maar je merkt wel aan het publiek met die nieuwe nummers dat de mensen meer meteen kunnen volgen. Als je die nummers voor het eerst hoort live van de eerste plaat, er zitten nogal veel tempowisselingen in. Het is meer technisch en luistermuziek dan dat ze meteen staan te headbangen. De nummers van de nieuwe plaat knallen meer door en dat merk je ook aan het publiek.

Een groot deel van het album lijkt kritiek te geven op de huidige samenleving en hoe die geregeld wordt door overheden. Vanwaar dit thema of deze inbreng?

Mark. Haha. Die houdt zich sowieso heel veel ermee bezig. Die reist natuurlijk de hele wereld over dus die ziet alle mooie dingen maar ook alle nare dingen. Dat heeft hem altijd al geïnteresseerd en in de eerste plaats hadden we ook al aardig wat van die onderwerpen op de eerste plaat, maar dat is er nu nog meer doorgekomen. Je ziet deze dingen ook op het nieuws, de NSA die bespioneren, internet privacy schending, … Het is de samengang van de interesses van Mark wat je nu ziet wat hij flink naar voor bracht.

Uit de cover zelf kunnen we ook een heleboel dingen ontleden zoals technologie, gerechtigheid, … Wat moeten we nog meer te weten komen van dit artwork?

Je kunt het natuurlijk je eigen opvatting geven, maar ik zie het als een stap vooruit in vergelijking met de eerste plaat weer. Daar zag je die zakenman zeg maar die zijn vingers gekruist achter zijn rug houdt en de burgers zijn de volgelingen, de slaafjes. Nu zie je dat geëvolueerd tot die dictator-machine die alles platwalst. Hij heeft ook die weegschaal in die ene hand en met die scepter drukt hij dat in, dan is die helemaal uit balans. De camera’s zien we erin voorkomen, een vredesduif heel symbolisch maar die zie je ook aan de andere kant een bom laten vallen, … Heel veel van die dingen zitten erin verwerkt om te verduidelijken hoe het er aan toe gaat.

Hoe is dit artwork ontstaan, wie heeft die gecreëerd?

Stefan Heilemann, da’s dezelfde man als die voor de eerste plaat, die tevens voor Epica werkt en bands als Kamelot. We hebben gewoon weer de teksten gestuurd en het verhaal. Hij had zijn opvattingen daarover en dan maakt hij eerst wat potloodschetsjes en gaat het een beetje over en weer van ‘dit is wel cool’ en ‘kun je het niet zo doen’, ... Maar het was één mailtje heen en weer en vervolgens kwam hij gewoon met deze albumcover.

Hoe gaat het schrijf- en opnameproces bij MaYan er aan toe? Heeft iedereen zijn inbreng?

Meestal is het Mark [Jansen], Jack [Driessen] en ik die met z’n drie in de studio bij mij, Mark of Jack zitten. Vaak nemen we gitaar op en denken we aan drumlijnen en dan krijgen we ideeën. Zo hebben we eigenlijk wel heel de plaat geschreven. Rob heeft trouwens het eerste nummer geschreven, ‘Bloodline Forfeit’. Nu zijn we zo een echte band, alles samen, als je ideeën hebt kom maar op. Het een kan aanzetten tot het ander. Maar het is voornamelijk met z’n drieën geschreven en qua zang hebben we nu Henning [Basse] dan als vaste zanger in tegenstelling tot de eerste plaat waar hij gewoon een gast was. We hebben hem gewoon de muziek gestuurd en heeft in de studio ingezongen. Je hoort veel meer Henning dan op de eerste plaat, waarbij we toch zelf de zanglijnen hadden geschreven. Eveneens voor Laura [Macri], je ziet al die eigen dingen en dan kwam dit er uit.

MaYan is geen alledaagse band, jullie muziek klinkt zeer technisch en haast ingewikkeld, hoe komt zoiets tot stand?

Spontaan, ik weet het niet. We houden allemaal wel van bands als Death en weet ik veel wat. Ikzelf ben uit de progressieve metalscene, Queenryche, Dream Theater, … Symphony X vind ik ook te gek en we houden net niet van voorspelbare muziek. Er moet altijd wel iets inzitten waarvoor je altijd wel een paar keer moet luisteren en dat het interessant houdt. Als ik zelf iets moet maken en het klinkt te voorspelbaar, dan verander ik het. Zo zit het in elkaar denk ik.

Jullie werken met drie vocalen, gastartiesten niet meegerekend. Vanwaar kwam dit idee?

Nou voor de eerste plaat hadden we eerst de muziek geschreven. In allereerste instantie wilden we gewoon symfonische death metal maken, maar we schreven gewoon spontaan muziek en we hadden het ook wat rustiger en toen dachten we dat het wel gaaf zou zijn om er een clean zanger bij te halen. Toen hebben we Henning benaderd. Dan kwamen we bij vrouwenzang en kwamen we bij Laura, Simone [Simons, Epica] en Floor [Jansen, ReVamp/Nightwish] toen voor de eerste plaat. Toen gingen we toeren en liet Henning al heel snel blijken dat hij graag bij de band wou want hij vond het zelf ook te gek en Laura net zo, dus ja dat is zo het vaste clubje geworden. Maar we hadden toch voor enkele nummers meer nodig. We hebben nu Marcela [Bovio, Stream of Passion] gevraagd omdat we graag wat koortoetsen hadden, vrouwelijke vocalen. Toen dachten we om het een echte zangeres te laten doen, klinkt wel gaver. Die zong in no time even die koortjes in en toen vroegen we ook meteen of ze niet wat extra zanglijntjes kon doen. Zo kwam dat een beetje spontaan omdat het gewoon gaaf klonk. Floor die zingt ook in twee nummers een gastrol, die geeft net weer die extra energie er aan.

Live lukt dit waarschijnlijk niet door al haar andere bezigheden?

Ja, Nightwish vooral nu en ook ReVamp. Ze zei dat ook wel, ik doe wel even die stukjes maar live gaat dat toch niet lukken. Maar Marcela die kan dat schijnbaar ook, dat wisten we niet eens, haha. Die pakt dat er even weer bij.

Is het iets essentieels aan MaYan denk je?

Henning die kan heel ruig zingen, bijna grunten. Mark die grunt en dat is een heel mooie overgang vinden we zelf. We kunnen echt elke kant op, we hebben mannelijke vocalen en als we relaxt willen doen dan is Laura weer perfect want zij is ook een ster in wat ze doet, we kennen geen ander die dat zo kan. Ja, het is nu eigenlijk wel zo bepaald dat we van muziek nu alles kunnen doen wat we willen en het hoeft niet persé snoeihard te zijn, want we kunnen ook andere uitstapjes maken, we kunnen mooi aanvullen.

Vorig jaar hield Isaac het voor bekeken. Wat was de reden hiervoor ook weer?

Gewoon te druk, het kostte te veel tijd. Live ging die erbij meespelen, maar dan moest hij natuurlijk al die nummers uitzoeken en nu werd het hartstikke druk, het werd hem gewoon teveel. Kan ik heel goed begrijpen ook.

Ondertussen hebben jullie een vervangster gevonden in Merel. Klopt het dat vlak na het optreden in de Mezz in Breda, waar ze voor het eerst met Mayan speelde, zo een goeie indruk naliet dat jullie haar full time hebben aangenomen?

Van tevoren had ik haar gevraagd en toen had ik met haar samengezeten. Ze heeft alle nummers gewoon uitgezocht en toen ze bij mij kwam kon ze alles al, ik was wel onder de indruk. Toen hebben we samen gerepeteerd en Mark en Jack hadden ook zoiets van dat doen we gewoon. Maar de hele band zoals Henning, die kende haar nog niet dus die was in het begin wat sceptisch, zo’n klein lief meisje, hoe kan dat nou gaan gebeuren. Maar toen zeiden we, we doen gewoon die release shows met haar en als het gaat, dan kijken we wel wat er gebeurt. Maar Henning was ook zo enthousiast in een keer, het lieve kleine meisje dat als een podiumbeest helemaal los gaat. Toen was de rest overtuigd en toen hadden we op het podium zoiets van, blijven. We hebben het publiek het ook gevraagd of ze het goed vonden.

Zien we MaYan nog op andere Belgische festivals staan deze zomer of in een zaal?

We hebben nu nog maar drie optredens staan. We zijn wel met wat dingen bezig. België niet, we hebben wel Bob van Graspop gevraagd, daar waren we mee bezig maar daar hebben we nog niet echt antwoord op of dat gaat gebeuren. Maar volgens mij is die line-up ook al zo goed als compleet?

Ja, klopt.

Ja, we hebben er nochtans al een keer eerder gestaan, in 2012. Dat was gaaf, echt. Maar verder hebben we er drie staan in juni en verder zijn we met wat dingen bezig. Maar het is wel lastig hoor, Epica nu bijna een nieuwe plaat dus die gaan weer heel veel spelen, dus moeten we kijken waar het wat past. Twee andere shows was ik mee bezig, zelf al geregeld maar dat wilde net niet want de ene show was net de avond voordat Epica naar Istanbul moeten vliegen, dat ging niet werken. En met de andere show werd ik twee weken terug gevraagd, maar dat was ook net wanneer Epica aan het wegvliegen is. Wat dat betreft is het altijd lastig, maar we zijn ermee aan het werk in ieder geval.

Als laatste vraag, hoeveel power, prog & metal zit er in MaYan?

Jeetje… Ik denk euh, metal sowieso, het is metal, haha. Prog is er ook met al die technische dingetjes, die blijven er wel inzitten. Prog dat komt toch heel erg van mezelf vandaan. Power metal, Henning die is echt gewoon een metalzanger die het echt allemaal wat combineert, symfonisch, death metal, … Ja we houden van al die stijlen en we doen gewoon wat we leuk vinden en dat lijkt goed overeen te komen met wat hier op het festival is.

Categorie: