Review Accept @ Trix

woensdag, 7 februari, 2018

Inleiding

Met Night Demon (US) en Accept (DE) op het programma verwacht je een klassieke hard-rock/metal avond en kijk, we kwamen niet bedrogen uit. Het Californische Night Demon heeft weinig met zonnige vrolijkheid van doen. De nachtelijke demonen spelen heerlijk groezelig maar toch professioneel en strak. De jaren ’80 (denk NWOBHM) zijn nooit ver weg en daar lusten de Accept fans wel pap van. Rechttoe, rechtaan en héél herkenbaar. Telkens opnieuw hoor je flarden Diamond Head, Angel Witch, oude Saxon, Maiden en Priest waar het trio dan een eigen draai aan geeft. Zanger/bassist Jarvis Leatherby is bovendien Paul Di’anno en Steve Harris in één persoon. Opener Welcome to the Night verzekert een razende start en een titel als Full Speed Ahead spreekt voor zich. Na het heerlijke Screams in the Night denk je dat het erop zit voor Night Demon maar dan keert de band terug uit het duister van de coulissen voor meezinger The Chalice. Een Eddie look-a-like mascotte volgt in hun kielzog om de muzikanten en fans wat te jennen. Als de band vervolgens teruggrijpt naar Golden Earring met een continu naar een hogere versnelling schakelende versie van Radar Love hebben ze de goed gevulde zaal volledig mee. Met lijflied Night Demon sluit de band furieus af. Heel wat zieltjes gewonnen en iedereen op temperatuur voor de hoofdact. Opdracht volbracht!

De roots van Accept gaan terug tot 1968 maar het is pas begin jaren ’80 dat de legende gestalte krijgt met albums als ‘Breaker’, ‘Restless and Wild’ (waarmee ze terecht beschouwd worden als een van de grondleggers van het speedmetalgenre) en absolute kraker ‘Balls to the Wall’. Bijna 35 jaar na mijn eerste live kennismaking met de band op dezelfde plek (Hof Ter Lo) ben ik nog steeds blij als een kind wanneer Restless and Wild door de boxen knalt! We hebben dan al opener Die by the Sword uit de nieuwe plaat en Stalingrad achter de rug. Nostalgie troef wanneer daarna London Leatherboys en Breaker volgen. De songs hebben nog niets aan kracht ingeboet en met een frontman als Mark Tornillo (ex TT Quick) heeft zelfs de grootste die hard fan de herinnering aan originele brulkikker Udo Dirkschneider definitief verdrongen. De krachtige rauwe uithalen van Tornillo dwingen gewoon tot meebrullen en originele leden Wolf Hoffmann (gitaar) en Peter Baltes (basgitaar) zetten als vanouds de kenmerkende stuwende Accept-sound neer.

Dit is de ‘Rise of Chaos’ tour en dus komt het nieuwe album uitgebreid aan bod. Na het titelnummer komen achtereenvolgens Koolaid, No Regrets en Analog Man (rustpuntje in het digitale tijdperk) voorbij. Onze recensent was al zeer te spreken over het album (lees de review hier) en ook live kan de plaat op applaus rekenen.

Accept kent het klappen van de zweep en geen enkele metalpose is hun vreemd. Vooral de kale Wolf Hoffmann trekt voortdurend de aandacht met een podium-brede grijns en smoelenwerk dat zelfs Jim Carrey doet verbleken. Twee verlengstukken aan het podium bieden de muzikanten bovendien de gelegenheid om hun kunstjes extra in de verf te zetten en dicht bij het publiek te komen. De wisselwerking tussen de bandleden en hun spelplezier zijn een waar genot. Het publiek smult met volle teugen en laat zich vocaal niet onbetuigd. Vuisten in de lucht, het hoofd op en neer, het is genieten. Dit Accept viert ook nooit de teugels, geen oeverloos gewauwel, gewoon lekker spelen. Overgangen lopen via een bassloopje, drumintermezzo of soleerwerk van Hoffmann die dan zijn voorliefde voor klassieke muziek etaleert. Na Bolero op gitaar duiken we opnieuw naar 1982 met een machtig Neon Nights gevolgd door een (alweer) ontroerend mooi en luid meegezongen Princess of the Dawn.

Als de jodel ‘Heidi heido heida’ weerklinkt, zie je heel de zaal glimlachen en zich schrap zetten. Fast as a Shark, wat wellicht de eerste ‘metalhit’ in Vlaanderen was toen het maandenlang op 1 stond in het BRT-radio programma ‘De Stalen 10’ anno 1982-‘83, doet Trix ontploffen. De zaal trilt nog na, als de band het podium verlaat… om al snel terug te keren met die andere kraker die letterlijk in elk van ons zit: Metal Heart! De Teutoonse terreur van Accept culmineert dan tot een geweldig slotakkoord. ‘No, you can't stop them (God bless ya), Accept is here to get you and then you'll get your Balls to the Wall, man!!!’ Tot volgende keer, you son of a bitch…

Bekijk ook het fotoverslag.

Setlist Accept:

1. Die by the Sword