We staan klaar om de fantasie galaxy van Gloryhammer te betreden, een wereld van hamers, mysterieuze zwaarden, hoots en... eenhoorns! Maar eerlijk gezegd, die fantasiewereld is niet meer wat het geweest is, sinds het vertrek van Angus McFive (Thomas Winkler) is de band niet meer hetzelfde als voordien, zelfs na ongeveer twee jaar zijn we nog steeds niet gewend aan het nieuwe gezicht van Sozos Michael, aan inzet geen gebrek want hij gaat helemaal op in zijn rol in de fantasie van Gloryhammer, maar de zang is ver van die van Thomas, stem niet krachtig genoeg om het echte Gloryhammer gevoel over te brengen. Zoals gezegd op de show geen opmerkingen en de hits vliegen ons om de oren, “Universe on Fire” “The Land of Unicorns” tot de “Hootsfore” die op aanvraag door iedereen voor de mainstage word mee ge”HOOT”. De echte Gloryhammer fans laten het echt allemaal niet aan hun hart komen en gaan helemaal op in het verhaal dat Gloryhammer staat te brengen, bewijs een crowdsurfer die we zelfs zeker twintig keer hebben zien passeren.
Kataklysm - Swamp Stage
Waar Dying Fetus enigszins enigmatisch de grote tent stond in te blikken is de publieksinteractie bij Kataklysm een pak groter. Zanger Maurizio is een rasentertainer, inclusief een behoorlijk ego, maar het is de brave man vergeven want ook Kataklysm laat zich vandaag van z’n beste kant zien. Ook hier is de respons van het publiek bepaald indrukwekkend te noemen. Het valt ons deze editie trouwens over het algemeen op dat crowdsurfen opnieuw aan een steile opmars bezig is. Bij bijna elke band zijn een extra paar ogen in de rug geen overbodige luxe om niet onverhoeds een paar stevige stappers in de nek te krijgen. Het helpt daarbij natuurlijk niet dat ook vandaag de traditionele ‘security stress test’ de revue passeert waarbij Maurizio oproept om zo massaal mogelijk te crowdsurfen op de tonen van As I Slither. Kataklysm blinkt niet uit in originaliteit en de nummers zijn bijna poppy te noemen naar death metaltermen -een niet nader genoemde Belgische artiest noemt hen zelfs de Five Finger Death Punch van de deathmetal- maar de band staat wel garant voor een feestje. En zeg nu zelf, wie kan onbewogen toekijken bij krakers als Manipulator Of Souls en In Shadows & Dust?
Brutal Sphincter - La Morgue
Over Brutal Sphincter (wauw, probeer dat maar meerdere keren na elkaar foutloos te schrijven) kunnen we kort zijn: waanzin. We raken haast de tent niet in en bij wat er zich daar binnen afspeelt, houden we ons met de camera wijselijk helemaal opzij. Dit Luiks gezelschap is lang niet zo zoet als hun bekende wafel, au contraire, de deathcore kan niet harder zijn. Het is moeilijk om te ontwaren wie de zangers zijn, want het podium staat de hele tijd vol met stagedivers, die de band van harte verwelkomt. Een waar feestje van broederlijkheid en kameraadschap daar op het podium.
STAKE - Helldorado
En daar was de eerste echte hartverscheurende keuze van de dag. De Duitse metalgrootheden van Blind Guardian op de Prison Stage, of nogmaals ons eigenste geliefde STAKE in Helldorado. Even wat foto's nemen daar aan de Prison Stage dan maar om Blind Guardian zanger Hansi Kürsch te horen zeggen (letterlijk) dat ze de beste band van de wereld zijn en dan toch maar naar STAKE, die dan maar de tweede beste band ter wereld zijn, nietwaar? Daar kunnen wij en zij allicht ook zeker genoegen mee nemen. Te laat dus om STAKE te zien starten, maar het publiek was al goed opgewarmd. Onder rood, blauw en groen licht kregen we knallers als Catatonic Dreams, Return Of The Kolomon, Gravity Giants, Dickhead en het nieuwe F*ck My Anxiety te horen, alsook de meezinger Everybody Knows als fantastische afsluiter. Wat een sfeer, wat een intensiteit heerste er in de Helldorado, waarbij iemand zelfs zo uitgelaten was dat hij in een van de palen klom! Om nog maar van die gigantische wall of death en eruit resulterende pit tot aan de PA te zwijgen! Wat zeiden ze daar op de Prison stage, "the best band in the world"? Laat ze daar maar hun zeemzoet the Bard's Song meezingen.
Gang Green - La MorgueE
en totaal contrast met wat we observeerden in La Morgue hierna. Daar stond Gang Green geprogrammeerd maar zelfs dagenlang na het festival weten we nog steeds niet goed wat hiervan te denken. De zanger van deze Amerikaanse punkers, Chris Doherty en het nog enige originele bandlid, leek totaal weg. Drank, soft of harddrugs of iets anders, op dat moment -zonder enige verdere kennis- konden we alleen maar constateren dat hij nog amper op z'n benen kon staan en zijn hand in een verband zat. Hij liet zelfs de roadie hen aankondigen en stukken zingen in zijn plaats terwijl hij erbij ging neerzitten. We voelen sympathie voor de rest van de bandleden, iets over de zwakste schakel. Triestig eigenlijk hoe een band die al sinds de jaren 80 tot dit niveau kan zakken. Na online research leerden we wel dat Doherty in 2018 een beroerte heeft gehad en hier nooit meer 100% goed is uitgekomen. Onze raad zou dan zijn, drink geen alcohol meer en ga gezond leven, maar de man bestelde on stage gewoon lekker meer bier. Hoe ouder, hoe koppiger soms natuurlijk. Kortom, we weten het nog steeds niet.
Deicide - Swamp Stage
Het aantal keer dat ik een optreden van Deicide gemist heb is nog altijd groter dan het aantal keer dat ik de band live aan het werk zag. De ene keer zat frontman Glen Benton zonder band en werd een tournee afgezegd, dan werd weer forfait gegeven omdat de man omwille van juridische problemen het land niet mocht verlaten, later was er dan weer gehannes met reisvisa etc. Pas wanneer ik ’s middags de eerste merch zag verschijnen in de verkoopsstand was ik gerustgesteld dat het er dit keer echt weer eens van zou komen. En hoe! De heer Benton heeft vandaag niet de minste zin om te communiceren met de opgedaagde aanhang, laat staan dat hij zoals in het verleden gore mopjes tapt over grootmoeders en ouders op de achterbank van een Chevrolet. Niets van dat alles, spelen godverdomme! Zonder ook maar één woord te wisselen met het publiek raast Deicide door een bloemlezing van hun oeuvre. Dead But Dreaming, Trifixion, Once Upon The Cross, When Satan Rules His World, Dead By Dawn, Homage For Satan, … er wordt ons nauwelijks tijd gegund om naar adem te happen tussen elke granaat die wordt afgevuurd. De extase is af te lezen op de gezichten van de fans die het de frontman ruimschoots vergeven dat hij zich niet verwaardigd om zich rechtstreeks tot hen te richten. Wat een beest van een optreden. Misschien moet Deicide zich niet al te vaak in onze contreien vertonen, hoe zouden we dat in godsnaam overleven.
Brutus - Helldorado
Het tweede grote dilemma... Een keuze maken tussen Brutus of Killswitch Engage. Misschien zijn we best chauvinistisch, want het werd dan toch voor het grootste deel dat eerste. We beschouwen een optreden van Brutus altijd een beetje als magisch, die bepaalde sfeer die steeds gecreëerd wordt door de driekoppige band (behalve dan misschien in het grote AB waar meer doorsnee StuBru volk leek te zijn dan kenners en fans) en dat was hier op Alcatraz niet anders. De tintelingen en rillingen geproduceerd door drumster Stefanie haar drumkunsten en getokkel tegen die "tierlantijntjes" stegen met de lucht hoog de tent op en dwarrelden vervolgens neer op de hele horde (nvdr: de titel van enkele van hun songs) verzameld in de Helldorado. Brutus heeft al lang hun megahit All Along niet meer nodig om het publiek enerzijds in vervoering te brengen en anderzijds aan te zetten tot activiteit, maar het zou leuk geweest zijn dit hier nog eens live te horen. Niks van dat, andere hits als Liar, War, het nieuwere Victoria en ga zo maar verder zaten in de setlist, met een uitmuntend en pakkend Sugar Dragon als slot. Prachtig zoals altijd, het publiek eet uit hun hand!
Bloodbath - Swamp Stage
Hey andere deathmetal bandjes, ga maar naar huis, big daddy's here... Zo verwijzen we ludiek naar Bloodbath en hun tocht doorheen de Swamp stage. De deathmetal supergroep met tot nu toe nog steeds Nick Holmes (Paradise Lost) achter de microfoon dreunde er van begin tot eind op los. Als je een optreden inzet met een kraker als So You Die dan heb je het wel al geweten, dit zou top worden. Op een paar droge opmerkingen na weinig interactie met het publiek, maar laat vooral de muziek voor zich spreken. Breeding Death, Like Fire, Mock The Cross (uiteraard), Cancer Of The Soul... We kwamen niet meer hetzelfde de Swamp uit, we were Eaten.
Electric Callboy - Prison Stage
Vorige editie van Alcatraz stond er al een vreemde eend in de bijt op die Prison Stage, die wonderbaarlijk genoeg heel wat volk trok. Eerder dat jaar waren er twee zo goed als uitverkochte optredens in Trix en fast forward naar dit voorjaar, dan werd zelfs de stap naar de Lotto Arena gemaakt. We hebben het over Eskimo, excuses, Electric Callboy. De organisatie heeft goed hun ogen opengetrokken, ze worden een enorme publiekstrekker. Het was een gewaagde zet om hen als headliner te programmeren, maar ze deden het toch. Het zal hen in elk geval geen windeieren gelegd hebben! We hebben de weide voor de Prison Stage eigenlijk het hele weekend niet zo vol zien staan als nu.
Al van bij het eerste nummer zat de sfeer goed. De band had een grote productie meegebracht, schoot zelf met confettikanonnen (die zelf is letterlijk te nemen, zie foto boven) en maakten er gewoon van begin tot eind een dol feestje van. We hebben dit weekend allerhande genres gehoord, van thrash en deathmetal tot power metal, doom, stoner en metalcore, maar dit prettig gestoord gezelschap van Electric Callboy waren toch de bizarre kers op de taart. Haters gonna hate natuurlijk, maar een hele weide spreekt hen tegen. Het ludieke Tekkno Train (choo choo choo!), MC Thunder II (Dancing Like A Ninja) en het fijne Spaceman, meer was niet nodig om het feest op gang te trekken. Fans gingen uit de bol, zongen mee en op den duur deed het hele terrein voor de PA lekker mee in de hype-a hypa, wat ze uiteraard ook speelden. Al werd net zoals in de Lotto Arena wel wat opvulling gebruikt om van showelementen te wisselen, zo kregen we zelfs When You Say Nothing At All te horen van Ronan Keating en Backstreet Boys I Want It That Way, gezongen door de twee zangers. Leuk intermezzo dat alleen de haters niet kon smaken, want overal rondom ons heen zagen we lachende gezichten. Ook Hurrikan en het populaire Pump It deden de boxen en het terrein daveren, om te eindigen met een ultieme climax in de vorm van We've Got The Moves waarbij iedereen van links tot rechts leek mee te springen en zingen. Nog nooit zagen we zo een massa blijven tot het einde van een headliner.
Hypocrisy - Swamp Stage
Terwijl op het hoofdpodium met Electric Callboy al een voorsmaakje wordt gegeven voor Kamping Kitch dat zich volgende week op ditzelfde terrein afspeelt, is het aan Hypocrisy om de debatten van deze editie van Alcatraz definitief te sluiten in de grote tent. Is het de concurrentie van de Duitse partyboys of eist de vermoeidheid zijn tol? Wie zal het zeggen, feit is dat de Swamp een pak minder gevuld is dan bij de vorige passage van de Zweden in 2021. Hoe vaak ik de band ook al gezien mag hebben, telkens weer komt het haar op mijn armen recht als de machtige intro van Fractured Millennium door de boxen schalt om daarna over te gaan in die machtige riff die als een bulldozer alles op zijn pad platwalst. Een dik uur lang worden we onderwezen in de betere melodische deathmetal die een perfecte symbiose vormt van de Zweedse en Amerikaanse sound. Met Roswell 47 wordt er een vet punt gezet achter een dag die een aaneenschakeling was van straffe optredens in de Swamp. Volgend jaar doen we dit gewoon weer opnieuw!