Review Alcatraz Open Air 2023: zondag 13 augustus

Datum: 
zondag, 13 augustus, 2023

Derde en laatste dag op de festivalweide in Kortrijk, nog één dag en dan kunnen we weer een jaartje aftellen naar de volgende top-editie van Alcatraz Open Air 2024, want toegegeven, na twee dagen was deze editie al een top-editie. Maar eerst dus nog dag drie van Alcatraz Open Air 2023 voor we kunnen vooruitblikken.

Annisokay - Prison Stage
Met Annisokay werd het startschot gegeven op de Prison stage onder een stralende zon. Aan dit jong Duits gezelschap de eer om het publiek op te warmen en dat deden ze goed. Hun energieke metalcore en enthousiasme straalde over het publiek heen. Een ware binnenkopper als opener.
 
Serpents Oath - Swamp Stage
Omgekeerde kruisen, vuurschalen en toortsen. Zelfs een leek in het genre kan uit die aanwijzingen niets anders afleiden dan dat er een flinke portie black metal op het programma staat op deze laatste festivalmiddag (of ochtend zo u wil). Serpents Oath mag dan al een relatief nieuwe naam zijn, de  muzikanten die op dit onzalige uur uw trommelvliezen en geloof in de mensheid verscheuren zijn verre van groentjes in de Belgische scène, een deel van de bandleden verdiende in het verleden immers al zijn sporen bij het ter ziele gegane Insanity Reigns Supreme. Die ervaring blijkt duidelijk uit hun optreden want de band raast ongenadig, foutloos en met veel branie door de setlist. Als u op zoek bent naar het laatste nieuwe geluid binnen de wereld der duistere metalen dan bent u bij Serpents Oath aan het verkeerde adres, daarvoor liggen de gelijkenissen met Watain, Dissection, Gorgoroth of het debuut van Satyricon er net iets te dik op. Maar liever een band die een bestaand recept tot in de perfectie en met duidelijke passie uitvoert dan de zoveelste ‘vernieuwende’ band die misschien wel origineel is maar zich verliest in experimenteerdrang.
 
Aeveris - La Morgue
Ook in La Morgue stond een stevige opener. Lekker Belgisch met Aeveris, een nog jonge band (opgericht in 2021 maar nu dus al opgepikt door de Alcatraz organisatie!) maar wel met ervaren rotten in de gelederen. Er mocht meer volk in de tent gestaan hebben voor de prima performance van deze heren. Ze kwamen hun debuutplaat White Elephant uitgebreid voorstellen en dat smaakt naar meer!
 
Grave Digger - Prison Stage
Wie bedenkt het nu om een legendarische band als Grave Digger op zo'n onmenselijk vroeg uur te programmeren!? De albums van deze Duitsers zijn op geen twee handen meer te tellen, hell, zelfs op bijna vier handen niet! Van in 1980 gaan ze al mee maar helaas bleef een grote doorbraak uit, integendeel tot andere heavy metal collega's uit die tijd. Maar een concert geven op deze plek op de affiche zo vroeg op de dag, dat verdienen ze echt niet. Wie into een potje lekkere old school heavy metal is, kon zijn hart hier uitlaten. Maar dat de heren ook een dagje ouder worden was wel duidelijk op het podium. Zanger Chris Boltendahl zijn leeftijd begint zich te tonen maar gelukkig niet in z'n stem. De setlist is uiteraard veel te kort om het oeuvre van Grave Digger ten volle te demonsteren aan het publiek. De ene klassieker na de andere volgde dan ook elkaar zeer snel op, zo werd er hevig meegezongen met knallers In The Dark Of The Sun en Rebellion (the Clans Are Marching). The House was een leuke toevoeging alsook Excalibur. Een extraatje is de verklede, Mexicaanse schedel-man die bij Dia de los Muertos aantreedtMaar toch, veel te vroeg en veel te kort.
 
Archspire - Swamp Stage
Ondergetekende heeft een bijzonder plaatsje in zijn hart gereserveerd voor dit zootje ongeregeld uit Canada. Sinds ik ze aan het werk zag in De Cinema in Aalst ben ik verknocht aan hun volstrekt originele recept van hypertechnische deathmetal met een vocalist die in het wereldje zijn gelijke niet kent. Zelf noemt zanger Oliver het ‘shotgun vocals’ al vinden we dat zelf een understatement, ‘machine gun vocals’ ligt immers dichter bij de waarheid. De aanwezigen die de band nog niet kennen schrikken zich dan ook een hoedje wanneer de brave man de eerste regels van Calamus Will Animate -vrij letterlijk- uitspuwt. Het is een vliegende start van een geanimeerde set, mede dankzij het gehalte stand-up comedy dat de verschillende aankondigingen kruidt. De eerste rijen veranderen in een kolkende massa die braaf uitvoert wat de frontman van hen vraagt. De snelste circle pit ter wereld? Dat willen we weleens proberen. Twister spelen tijdens een wall of death (ja, lees dit gerust nogmaals)? Geen probleem! Door alle geinigheid zouden we nog bijna vergeten dat Archspire ondertussen ook nog aan een bijzonder hoog niveau staat te musiceren. Hoogtepunt is een loepzuivere uitvoering van Involuntary Doppelgänger die de Swamp tot een kookpunt brengt. Als de tonen van afsluiter Drone Corpse Aviator wegsterven mag Archspire het podium verlaten met de wetenschap dat ze vandaag vele tientallen nieuwe volgelingen hebben geworven.
 
Slaughter The Giant - La Morgue
Nog een interessante band in La Morgue, en opnieuw van eigen bodem! Met Slaughter The Giant raasde er een orkaan (en een T-Rex, en een krokodil en zelfs een pauw, lees snel verder) door de tent. Ook nog een relatief jonge band, maar met muzikanten uit andere, vroegere bands geen gebrek aan ervaring. Op eigen risico betreden we de Morgue voor enkele foto's maar zoals dat al het hele weekend was, was iedereen vriendelijk en attent. We zien dat de sfeer goed zit, de band gaf van jetje met hun wel heel zware metalcore en dito grunts, maar langs de andere kant zagen we ... een opblaasbare T-Rex op en neer gaan? Het duurde ook niet lang tegen dat mensen het podium op kwamen om te stagediven en dat op een ander opblaasbaar dier, een krokodil. Er wordt zelfs een pauw het publiek ingesmeten. Zelfs een rolstoel raakt tot op het podium! Maar het mooiste aan dit optreden is de plotse ode aan de overleden Frietrock organisator Jan "Hamemrguy" Daneels. Topoptreden!
 
Sacred Reich - Prison Stage
Het deert dus niet om een stuk van Sacred Reich te moeten missen met al de kwaliteit die al gepasseerd is. We weten immers wat te verwachten bij een optreden van Sacred Reich: piekfijne thrash metal. Niet het soort zoals Slayer of Exodus waar de riffs je haast chaotisch rond de oren vliegen, maar eentje met finesse haast. De band heeft er ongelooflijk zin in, zo is opi hun gezichten af te lezen. Het publiek gaat dan ook wild tekeer, zo aanschouwen we. Een niet te missen Surf Nicaragua is de kers op de taart hier aan de main stage.
 
Psychonaut - Helldorado
Toch ook eens een kijkje nemen vandaag in de Helldorado. Daar zien we een wederom subliem Psychonaut. Het is echter al de vierde keer dat we Psychonaut aan het werk zien dit jaar. Het is en blijft goed, maar op den duur weet je niet meer wat nog nieuws te schrijven. We kunnen bijvoorbeeld opnieuw vermelden dat de drie heren zich keurig van hun plicht kwijten en hun samenspel een melancholische sfeer oproept en dat titelnummer van hun recente album Violate Consensus Reality en The Fall Of Conscienceness niet konden ontbreken. Geef ons echter toch liever een club om deze doomy band aan het werk te zien.
 
Mantah - La Morgue
En of La Morgue garant staat voor talent van eigen bodem. We krijgen zowaar zelfs een streepje nü metal te horen op Alcatraz! Neen, niet van Bizkit Park maar van de nieuwe band Mantah. Mantah is het geesteskind van ex-Spoil Engine-gitarist Bart Vandeportaele en Fields of Troy-vocalist Sven Herssens, en dat gaf vonken. We hadden al veel goeds over deze band gehoord en we werden niet teleurgesteld, vanaf het eerste nummer worden we van onze sokken geblazen. Meteen toen we de tent betreden, krijg ik het gevoel te hebben een jong Korn te horen. Geen misse indruk dus bij deze jaren 90 cocktail dat ze in hun debuutalbum Evoke hebben gebrouwen!
 
Bleed From Within - Prison Stage
Verrast waren we om Bleed From Within op de Prison stage te zien. Nog meer metalcore dus hier op dit podium (en dat zou later op de dag nog eens het geval zijn). Nog meer verrast waren we om eigenlijk niks uit het album Era te horen, de knaller Afterlife bijvoorbeeld was een gemis. En hoewel opvolgers Fracture en Shrine zeker ook prima te pruimen nummers hebben en de energie en dynamiek zowel bij band als publiek goed zit, blijven we toch ietswat op onze honger zitten. Het ligt het zeker niet aan de prestaties en de muziek van de band (bv. the End Of All We Know beukte er op het laatste nog eens goed op in). Misschien begon de vermoeidheid ongenadig toch toe te slaan op deze derde dag onder de stralende zon? Wel verdient de Brits-Schotse metalcore band deze plek op het hoofdpodium.
 
Hexa Mera - La Morgue
We aanschouwen ook een stukje Hexa Mera in La Morgue. Hexa Mera is terug en dat mag geweten worden. De band kwam hun nieuw album Methuselarity Pt. 1 voorstellen. Hun melodische deathmetal die ze anno 2023 brengen mag ten zeerste gesmaakt worden! We zien overal rondom ons heen gelijkgezinde gezichten.
 
Evil Invaders - Prison Stage
Origineel stonden ze niet op de planning maar door een laattijdig afzeggen door Overkill en Gaahl's Wyrd werd Evil Invaders een last minute invaller, maar geen mens die dat opgevallen is. Hun show was zo strak dat het leek alsof ze goed voorbereid waren om de mainstage van Alcatraz te betreden. Met de hoge speed/thrash stem van Joe en de rest van de Evil Invaders bende staan ze stevast garant voor een uurtje knallende riffs in een retestrakke set. De blije metal gezichtjes tussen de moshende en crowdsurfende fans aan de mainstage zijn het beste bewijs dat zowel fans als band hier echt niet als zomaar een invaller stonden. Evil Invaders, dat is Belgische trash metal op zijn best!
 
Dying Fetus - Swamp Stage
Er zijn nog zekerheden in het leven. De zon komt des morgens op, de horeca aan de kust klaagt en Dying Fetus stelt live nooit teleur. Ingeleid door de opgewekte tonen van The Boys Are Back In Town maken we ons op voor drie kwartier brutaliteit. De Amerikaanse oudgedienden mogen dan niet de meest enthousiaste podiumuitstraling hebben, dat wordt ruimschoots gecompenseerd door hun vakmanschap. Wilde uitspattingen laten ze liever over aan het publiek dat zich te buiten gaat in een bijzonder ruige pit. Een pit die naar het einde van het optreden toe zelfs een slachtoffer zal eisen want de hulpdiensten dienen iemand af te voeren na een bijzonder ongelukkige val. Dit is gelukkig maar een klein krasje op de carrosserie van een technisch quasi perfect lesje in grind/death. One Shot, One Kill, Subjected To A Beating (hoe toepasselijk), het onvermijdelijke Grotesque Impalement, In The Trenches, Wrong One To Fuck With, … ze passeren allemaal de revue en de Swamp lust er wel pap van.
 
Reject The Sickness - La Morgue
Het stopt maar niet deze laatste dag met Belgisch talent in La Morgue. Ook  Reject The Sickness geeft er een stevige lap op. Ook hier dompelen we onszelf onder in een hevig optreden van een impressionante band die alleen nog maar moeten groeien, met brulboei Guy Vercruysse als publieksmenner die het publiek wel zeer hard in het geheel betrekt en de interactie opzoekt. Rechttoe-rechtaan death/thrash/groove metal, what's in a name. Het ging er in als zoet brood en het publiek geniet ten zeerste en toont dat in de vorm van heel wat activiteit. Goed bezig, mannen!
 
Gloryhammer - Prison Stage
We staan klaar om de fantasie galaxy van Gloryhammer te betreden, een wereld van hamers, mysterieuze zwaarden, hoots en... eenhoorns! Maar eerlijk gezegd, die fantasiewereld is niet meer wat het geweest is, sinds het vertrek van Angus McFive (Thomas Winkler) is de band niet meer hetzelfde als voordien, zelfs na ongeveer twee jaar zijn we nog steeds niet gewend aan het nieuwe gezicht van Sozos Michael, aan inzet geen gebrek want hij gaat helemaal op in zijn rol in de fantasie van Gloryhammer, maar de zang is ver van die van Thomas, stem niet krachtig genoeg om het echte Gloryhammer gevoel over te brengen. Zoals gezegd op de show geen opmerkingen en de hits vliegen ons om de oren, “Universe on Fire” “The Land of Unicorns” tot de “Hootsfore” die op aanvraag door iedereen voor de mainstage word mee ge”HOOT”. De echte Gloryhammer fans laten het echt allemaal niet aan hun hart komen en gaan helemaal op in het verhaal dat Gloryhammer staat te brengen, bewijs een crowdsurfer die we zelfs zeker twintig keer hebben zien passeren.
 
Kataklysm - Swamp Stage
Waar Dying Fetus enigszins enigmatisch de grote tent stond in te blikken is de publieksinteractie bij Kataklysm een pak groter. Zanger Maurizio is een rasentertainer, inclusief een behoorlijk ego, maar het is de brave man vergeven want ook Kataklysm laat zich vandaag van z’n beste kant zien. Ook hier is de respons van het publiek bepaald indrukwekkend te noemen. Het valt ons deze editie trouwens over het algemeen op dat crowdsurfen opnieuw aan een steile opmars bezig is. Bij bijna elke band zijn een extra paar ogen in de rug geen overbodige luxe om niet onverhoeds een paar stevige stappers in de nek te krijgen. Het helpt daarbij natuurlijk niet dat ook vandaag de traditionele ‘security stress test’ de revue passeert waarbij Maurizio oproept om zo massaal mogelijk te crowdsurfen op de tonen van As I Slither. Kataklysm blinkt niet uit in originaliteit en de nummers zijn bijna poppy te noemen naar death metaltermen -een niet nader genoemde Belgische artiest noemt hen zelfs de Five Finger Death Punch van de deathmetal- maar de band staat wel garant voor een feestje. En zeg nu zelf, wie kan onbewogen toekijken bij krakers als Manipulator Of Souls en In Shadows & Dust?
 
Brutal Sphincter - La Morgue
Over Brutal Sphincter (wauw, probeer dat maar meerdere keren na elkaar foutloos te schrijven) kunnen we kort zijn: waanzin. We raken haast de tent niet in en bij wat er zich daar binnen afspeelt, houden we ons met de camera wijselijk helemaal opzij. Dit Luiks gezelschap is lang niet zo zoet als hun bekende wafel, au contraire, de deathcore kan niet harder zijn. Het is moeilijk om te ontwaren wie de zangers zijn, want het podium staat de hele tijd vol met stagedivers, die de band van harte verwelkomt. Een waar feestje van broederlijkheid en kameraadschap daar op het podium.
 
STAKE - Helldorado
En daar was de eerste echte hartverscheurende keuze van de dag. De Duitse metalgrootheden van Blind Guardian op de Prison Stage, of nogmaals ons eigenste geliefde STAKE in Helldorado. Even wat foto's nemen daar aan de Prison Stage dan maar om Blind Guardian zanger Hansi Kürsch te horen zeggen (letterlijk) dat ze de beste band van de wereld zijn en dan toch maar naar STAKE, die dan maar de tweede beste band ter wereld zijn, nietwaar? Daar kunnen wij en zij allicht ook zeker genoegen mee nemen. Te laat dus om STAKE te zien starten, maar het publiek was al goed opgewarmd. Onder rood, blauw en groen licht kregen we knallers als Catatonic Dreams, Return Of The Kolomon, Gravity Giants, Dickhead en het nieuwe F*ck My Anxiety te horen, alsook de meezinger Everybody Knows als fantastische afsluiter. Wat een sfeer, wat een intensiteit heerste er in de Helldorado, waarbij iemand zelfs zo uitgelaten was dat hij in een van de palen klom! Om nog maar van die gigantische wall of death en eruit resulterende pit tot aan de PA te zwijgen! Wat zeiden ze daar op de Prison stage, "the best band in the world"? Laat ze daar maar hun zeemzoet the Bard's Song meezingen.

Gang Green - La MorgueE

en totaal contrast met wat we observeerden in La Morgue hierna. Daar stond Gang Green geprogrammeerd maar zelfs dagenlang na het festival weten we nog steeds niet goed wat hiervan te denken. De zanger van deze Amerikaanse punkers, Chris Doherty en het nog enige originele bandlid, leek totaal weg. Drank, soft of harddrugs of iets anders, op dat moment -zonder enige verdere kennis- konden we alleen maar constateren dat hij nog amper op z'n benen kon staan en zijn hand in een verband zat. Hij liet zelfs de roadie hen aankondigen en stukken zingen in zijn plaats terwijl hij erbij ging neerzitten. We voelen sympathie voor de rest van de bandleden, iets over de zwakste schakel. Triestig eigenlijk hoe een band die al sinds de jaren 80 tot dit niveau kan zakken. Na online research leerden we wel dat Doherty in 2018 een beroerte heeft gehad en hier nooit meer 100% goed is uitgekomen. Onze raad zou dan zijn, drink geen alcohol meer en ga gezond leven, maar de man bestelde on stage gewoon lekker meer bier. Hoe ouder, hoe koppiger soms natuurlijk. Kortom, we weten het nog steeds niet.

Deicide - Swamp Stage
Het aantal keer dat ik een optreden van Deicide gemist heb is nog altijd groter dan het aantal keer dat ik de band live aan het werk zag. De ene keer zat frontman Glen Benton zonder band en werd een tournee afgezegd, dan werd weer forfait gegeven omdat de man omwille van juridische problemen het land niet mocht verlaten, later was er dan weer gehannes met reisvisa etc. Pas wanneer ik ’s middags de eerste merch zag verschijnen in de verkoopsstand was ik gerustgesteld dat het er dit keer echt weer eens van zou komen. En hoe! De heer Benton heeft vandaag niet de minste zin om te communiceren met de opgedaagde aanhang, laat staan dat hij zoals in het verleden gore mopjes tapt over grootmoeders en ouders op de achterbank van een Chevrolet. Niets van dat alles, spelen godverdomme! Zonder ook maar één woord te wisselen met het publiek raast Deicide door een bloemlezing van hun oeuvre. Dead But Dreaming, Trifixion, Once Upon The Cross, When Satan Rules His World, Dead By Dawn, Homage For Satan, … er wordt ons nauwelijks tijd gegund om naar adem te happen tussen elke granaat die wordt afgevuurd. De extase is af te lezen op de gezichten van de fans die het de frontman ruimschoots vergeven dat hij zich niet verwaardigd om zich rechtstreeks tot hen te richten. Wat een beest van een optreden. Misschien moet Deicide zich niet al te vaak in onze contreien vertonen, hoe zouden we dat in godsnaam overleven.
 
Brutus - Helldorado
Het tweede grote dilemma... Een keuze maken tussen Brutus of Killswitch Engage. Misschien zijn we best chauvinistisch, want het werd dan toch voor het grootste deel dat eerste. We beschouwen een optreden van Brutus altijd een beetje als magisch, die bepaalde sfeer die steeds gecreëerd wordt door de driekoppige band (behalve dan misschien in het grote AB waar meer doorsnee StuBru volk leek te zijn dan kenners en fans) en dat was hier op Alcatraz niet anders. De tintelingen en rillingen geproduceerd door drumster Stefanie haar drumkunsten en getokkel tegen die "tierlantijntjes" stegen met de lucht hoog de tent op en dwarrelden vervolgens neer op de hele horde (nvdr: de titel van enkele van hun songs) verzameld in de Helldorado. Brutus heeft al lang hun megahit All Along niet meer nodig om het publiek enerzijds in vervoering te brengen en anderzijds aan te zetten tot activiteit, maar het zou leuk geweest zijn dit hier nog eens live te horen. Niks van dat, andere hits als Liar, War, het nieuwere Victoria en ga zo maar verder zaten in de setlist, met een uitmuntend en pakkend Sugar Dragon als slot. Prachtig zoals altijd, het publiek eet uit hun hand!
 
Bloodbath - Swamp Stage
Hey andere deathmetal bandjes, ga maar naar huis, big daddy's here... Zo verwijzen we ludiek naar Bloodbath en hun tocht doorheen de Swamp stage. De deathmetal supergroep met tot nu toe nog steeds Nick Holmes (Paradise Lost) achter de microfoon dreunde er van begin tot eind op los. Als je een optreden inzet met een kraker als So You Die dan heb je het wel al geweten, dit zou top worden. Op een paar droge opmerkingen na weinig interactie met het publiek, maar laat vooral de muziek voor zich spreken. Breeding Death, Like Fire, Mock The Cross (uiteraard), Cancer Of The Soul... We kwamen niet meer hetzelfde de Swamp uit, we were Eaten
 
Electric Callboy - Prison Stage
Vorige editie van Alcatraz stond er al een vreemde eend in de bijt op die Prison Stage, die wonderbaarlijk genoeg heel wat volk trok. Eerder dat jaar waren er twee zo goed als uitverkochte optredens in Trix en fast forward naar dit voorjaar, dan werd zelfs de stap naar de Lotto Arena gemaakt. We hebben het over Eskimo, excuses, Electric Callboy. De organisatie heeft goed hun ogen opengetrokken, ze worden een enorme publiekstrekker. Het was een gewaagde zet om hen als headliner te programmeren, maar ze deden het toch. Het zal hen in elk geval geen windeieren gelegd hebben! We hebben de weide voor de Prison Stage eigenlijk het hele weekend niet zo vol zien staan als nu.
 
Al van bij het eerste nummer zat de sfeer goed. De band had een grote productie meegebracht, schoot zelf met confettikanonnen (die zelf is letterlijk te nemen, zie foto boven) en maakten er gewoon van begin tot eind een dol feestje van. We hebben dit weekend allerhande genres gehoord, van thrash en deathmetal tot power metal, doom, stoner en metalcore, maar dit prettig gestoord gezelschap van Electric Callboy waren toch de bizarre kers op de taart. Haters gonna hate natuurlijk, maar een hele weide spreekt hen tegen. Het ludieke Tekkno Train (choo choo choo!), MC Thunder II (Dancing Like A Ninja) en het fijne Spaceman, meer was niet nodig om het feest op gang te trekken. Fans gingen uit de bol, zongen mee en op den duur deed het hele terrein voor de PA lekker mee in de hype-a hypa, wat ze uiteraard ook speelden. Al werd net zoals in de Lotto Arena wel wat opvulling gebruikt om van showelementen te wisselen, zo kregen we zelfs When You Say Nothing At All te horen van Ronan Keating en Backstreet Boys I Want It That Way, gezongen door de twee zangers. Leuk intermezzo dat alleen de haters niet kon smaken, want overal rondom ons heen zagen we lachende gezichten. Ook Hurrikan en het populaire Pump It deden de boxen en het terrein daveren, om te eindigen met een ultieme climax in de vorm van We've Got The Moves waarbij iedereen van links tot rechts leek mee te springen en zingen. Nog nooit zagen we zo een massa blijven tot het einde van een headliner.
 
Hypocrisy - Swamp Stage
Terwijl op het hoofdpodium met Electric Callboy al een voorsmaakje wordt gegeven voor Kamping Kitch dat zich volgende week op ditzelfde terrein afspeelt, is het aan Hypocrisy om de debatten van deze editie van Alcatraz definitief te sluiten in de grote tent. Is het de concurrentie van de Duitse partyboys of eist de vermoeidheid zijn tol? Wie zal het zeggen, feit is dat de Swamp een pak minder gevuld is dan bij de vorige passage van de Zweden in 2021. Hoe vaak ik de band ook al gezien mag hebben, telkens weer komt het haar op mijn armen recht als de machtige intro van Fractured Millennium door de boxen schalt om daarna over te gaan in die machtige riff die als een bulldozer alles op zijn pad platwalst. Een dik uur lang worden we onderwezen in de betere melodische deathmetal die een perfecte symbiose vormt van de Zweedse en Amerikaanse sound. Met Roswell 47 wordt er een vet punt gezet achter een dag die een aaneenschakeling was van straffe optredens in de Swamp. Volgend jaar doen we dit gewoon weer opnieuw!

Bekijk alle foto's in het fotoverslag via deze link.

Categorie: 

Beluister onze Spotify GigView on tour playlist!