Review Antwerp Mini Metalfest 2023

vrijdag, 8 september, 2023

Na een geslaagde editie vorig jaar is Antwerp Mini Metal Fest terug! Maar dit keer staat o.a. stoner metal en grunge op het menu met Witch Piss, Lost Baron, Rrrags en Tangled Horns.

Een perfecte cocktail van bier, plezier en zon met een stevig portie metal dat smaakte naar meer!

We zakten vrijdagavond af naar het Bouckenborghpark voor een nieuwe editie van Antwerp Mini Metal Fest. Desondanks dat het de naam "mini" draagt, wil het niet zeggen dat de organisators ons niet in de watten leggen. Want namelijk Johnny Liquor was van de partij met zijn brede selectie aan metal bieren onder het motto 'Where Music And Booze Collide'. Ook werd er gedacht aan de hongerige muziekfanaten want die konden hun honger stillen met een hamburger. Dit keer stonden er ook hekken voor het podium. Kwam het door de vorige editie waarbij iedereen mee op het podium kroop om te moshen en headbangen met Leng Tch'e? Nee hoor, het was voor de veiligheid voor het publiek want de vonken vlogen er deze avond af!

Witch Piss mocht de boel in gang zetten op deze editie. Deze heren bestaan misschien nog niet zo heel lang, maar de band bestaat uit leden uit bands als Drawn Into Descent, Self Inflicted, Marche Funèbre en Ankem Maneh. Witch Piss brengt aanstekelijke stoner metal. Ze hebben ook recent hun zelfgetiteld debuut EP uitgebracht met een zestal nummers. Het kwintet begon hun set waarbij het doom gehalte eraf droop! Strooi daar nog een royaal vleugje psychedelic rock bij en je krijgt een glimps wat Witch Piss te bieden heeft. De zanger knijpt geregeld zijn oogjes toe om zijn ruwe stem erdoor te blazen bij de groove beladen bas en slome riffs, waarbij menig fan van cannabis spontaan zou beginnen te rollen. Buiten het audio aspect was het visueel ook aangenaam om te bekijken. De bassist (Glenn) bewoog vrolijk in het rond met hier en daar een zwaai in de lucht. De gitarist (Stijn) met het felrode hemdje en zonnebril speelde zijn riffs a l'aise met passie. Terwijl de andere gitarist (Andoni) op pure focus complexe noten uit zijn mouw schudde. Het publiek schudde gretig hun hoofdjes op en neer op het ritme van de drums waarbij we de hitte even konden vergeten. Witch Piss bracht een stomende performance met nummers als Me And My Camaro en Children Of The Fire. Witch Piss speelt trouwens volgende maand op Desertfest Antwerpen dus allen daarheen.

Na drie cola zero's net niet ad fundum leeg te drinken door de broeierige hitte waarbij een boer laten net niet vechten tegen de dood is, was het tijd voor Lost Baron. Deze zijn geen onbekenden op Antwerp Metal Fest want deze heren hebben in 2018 de AMF contest gewonnen, waarbij ze Antwerp Metalfest 2018 op dag 2 de aftrap mochten geven. De basis van deze band is stoner metal maar daar hebben ze hun eigen twist aan gegeven want ze wilden luid en gevaarlijk klinken. Dat werd al gauw duidelijk gedurende hun opener Dark Messiah dat een opbouwende intro heeft waarna hardcore vocals het voortouw nemen met krijsende vocals op de achtergrond. We krijgen zelfs korte breakdowns te horen tussen de melodische passages die zowel sloom als vloeiend de deur uit vliegen. Waarna uit het niets blast beats op het publiek werden losgelaten waarbij het black metal gehalte de temperaturen nog meer naar boven schroefde! Bands die door m'n hoofd spookten waren o.a. Caliban, Sons Of A Wanted Man, Mastodon en The Dillinger Escape Plan. Bij Bastard Blood kregen we alweer meteen black metal vibes door de gitzwarte riffs waarbij je spontaan kruisen omgekeerd aan de muur ophangt, waarna duister gefluister en opbouwende drums plaats maken voor een knetterend einde. Het publiek kon niet weerstaan om te headbangen, te filmen of helemaal uit de bol te gaan. Verder speelde Lost Baron nog juweeltjes van hun debuutalbum zoals Mask Of Sanity en Devour The Lambs. Voor wie benieuwd is of Lost Baron nog eens aan het werk kan zien, kan dat op Zingem Beeft aanstaande zaterdag!

Nu is het aan Rrrags met hun back to the seventies psychedelic rock met het oog op de toekomst. Voor wie zich afvraagt waarom drie keer 'R', de bandleden heten Rob, Ron en jawel Rob. Ook hier hebben we bandleden uit bands zoals Astrosoniq, Bliksem, The Devil's Blood en Lords Of Altamont. Ze brengen trouwens aanstaande vrijdag hun nieuw dubbelalbum Mundi waarbij ze helemaal losgeslagen zijn met experimenteren. Rrrags klinkt heel catchy en dwingt je voeten te bewegen op de beat of helemaal los te gaan. Ook aan visueel spektakel geen gebrek dankzij Rob Martin die naast het drumwerk ook nog de vocals bijneemt tussen de soep en de patatten. Daar zetten we ons hoedje wel voor af om zo passievol te kunnen zingen en tegelijk pedal to the psychedelic. Terwijl Ron Van Herpen ons trackteert op fraaie gitaarsolo's en Rob Zom zijn muzieknoten je dwingen Boogie Nights te swingen met je heupen. Tegen het einde kregen we een zwaarder nummer waarbij grunts aan te pas kwamen en het pedal to the metal was! Rrrags bracht je van de 70's in de bloemenvelden tot in gure garageboxen en een reis door de sterren, om erna terug op Antwerp Mini Metal Fest te belanden.

Als afsluiter krijgen we Tangled Horns en dit keer is het back to the 90's en nee, niet de versie van Tomorrowland maar rauwe en pure garage grunge in een crossover 'frakske', waar stoner licht te lonken achter een hoekske. Nummers die inslagen 'lak ne betone blok oep a bakkes' op zijn Antwerps gezegd. Frontman Tim vliegt erin met zijn imposante zangpartijen en energie van iemand dat 40 halve liters Red Bull heeft opgedronken en een kilo cintrik heeft opgesnoven. Tim deinst niet terug om van het podium te springen en vanaf de barricade in de toeschouwers hun gezicht te brullen! De furieuze maar melodieuze riffs beuken je gehoorkanaal aan diggelen. Buiten de nekspieren slaagt Tangled Horns erin ook de lachspieren te activeren. Het podium kan je best omschrijven als een bende kwajongens die in een vuurwerkfabriek de boel op stelten zetten en alles in lichterlaaie zetten. De hits volgen in snel tempo elkaar op van Tick, Pissing In The Wind tot Pig. Tegen het einde barst de bom volledig wanneer de barricade wordt afgebroken door het publiek en Tim het publiek in vliegt. Mensen beginnen in elkaars nek te kruipen, headbangen, brullen en met horns te smijten alsof het geld is. Tangled Horns 'Veni Vidi Vici'!

Na al het gitaargeweld was het aan dj Holy Driver om de dansbeentjes verder in gang te zetten met Slayer, Pantera, Drowning Pool en nog veel lekkers! We ondernamen een poging om dit keer voor drie uur 's nachts thuis te zijn zoals vorig jaar maar het is toch 1u30 geworden na het tegenkomen van ons jarig redactielid Nik Delcroix. Antwerp Mini Metal Fest was weer een gigantisch succes waarbij we hopen dat de mini edities blijven bestaan. Stiekem hopen we ook op eventueel meer edities doorheen het jaar! Next up Antwerp Metal Fest 2024!