Review Big 4 show Duitsland

Review Big 4 show Duitsland

erik van damme,kurt lamberigts,metallica,slayer,megadeth,anthrax,review,big 4,duitsland,setlistAnthrax mocht de avond openen, helaas zonder Scott Ian die vader is geworden. Hij werd vervangen door Andreas kisser (Sepultura). Ze openden met een knallende set van amper drie kwartier, maar hard, luid en snel razend over de hoofden van de aanwezigen. Vooral een dikke pluim voor de mokerslagen van drummer Charlie Benante en de toch wel heel geweldige stem van zanger Joey Belladonna. Als toegift was een leuke riff van Sepultura.

Jammer genoeg vielen ze een klein beetje door de mand voor zo een groot publiek dat duidelijk nog niet echt 'wakker' was maar de rijen voor het podium deden alvast deftig mee en zorgden zowaar voor hier en daar een moshpit. Het waren vooral de meer bekendere nummers als ''Caught in a Mosh " die het publiek volledig deden opveren .
Anthrax brengt gewoon puur Thrash Metal diep uit het hart. Ze doen dat al veel jaren en hebben het zeker en vast na al die jaren nog steeds niet verleerd . Chapeau!!

Setlist:

• Caught In A Mosh
  • Madhouse
  • Got The Time (JOE JACKSON cover)
  • Among The Living
  • Antisocial (TRUST cover)
  • Indians
  • Fight 'Em Till You Can't
  • Metal Thrashing Mad
  • Medusa
  • SEPULTURA riffs / I Am The Law

Megadeth, de band rond ex- Metallica gitarist Dave Mustaine was dan weer puur muzikaal een hoogstaand feestje. Helaas door het gebrek aan interactie met het publiek en de nogal monotone set zorgden dit na een tijdje toch voor een gevoel van ''eentonigheid''. Dat zowel Dave als de rest van de band weten hoe ze hun instrumenten moeten bedienen bewezen ze wel. Puur ''technisch instrumentaal'' om het zo te zeggen was dit dan weer wel een ''hoogvlieger'' maar hoezeer ze me op CD steeds weer kunnen overtuigen, live kunnen ze dit nog steeds niet volledig. Al vrees ik dat de meningen wel weer zullen verdeeld zijn. Ook hier een beetje het probleem dat het niet volledig tot zijn recht kwam voor een zo groot publiek.

Setlist:

• Trust
  • In My Darkest Hour
  • Hangar 18
  • Wake Up Dead
  • Head Crusher
  • Rattlehead
  • Symphony of Destruction
  • Peace Sells
  • Holy Wars... The Punishment Due

Dat niet tot zijn recht komen kan niet gezegd worden van Slayer. Integendeel vanaf het begin van de set hadden ze het publiek volledig mee van beneden tot geheel vanboven zag je mensen moshen, headbangen en hard mee doen. De snerpende gitaren, harde drums en geweldige 'thrash metal' zang hielden je vanaf het begin in een stevige ''evil'' houdgreep om nooit meer los te laten.

Een dik uur PUUR THRASH METAL met als absoluut hoogtepunt van de set toch wel ''Angel of Death'' dat door circa 50 000 man werd mee gezongen, eerder dit jaar konden ze me persoonlijk al bekoren in Vorst, deze keer was het zo mogelijk nog beter! Het was dan ook een beetje dezelfde setlist maar ook eerder een ''best off''. De hoogtepunten naast eerdergenoemde song, was oa ''Raining Blood'' en "Postmortem'' dat redelijk vroeg in de set gebracht werd.

Setlist:

• World Painted Blood
  • Hate Worldwide
  • War Ensemble
  • Postmortem
  • Stain of Mind
  • Disciple
  • Dead Skin Mask
  • Snuff
  • South of Heaven
  • Raining Blood
  • Black Magic
  • Angel of Death

De 4de Big Four band is natuurlijk Metallica. De voetbal arena van Schalke 04 was ondertussen volgelopen met 60000 muziekfans. Niemand die verwacht had dat Metallica het over een andere boeg ging gooien qua setlist.

Nadat 'The Ecstasy of Gold' (Ennio Morricone song) op de videowall verscheen kwam Lars en starte de intro van het nummer "Hit The Lights". Hierna kwamen James & co het podium op om het nummer af te maken. Het was een speciale opener want Metallica heeft in jaren geen enkele show geopend met dit nummer. Als tweede nummer kregen we "Master Of Puppets" al voorgeschoteld, dit nummer zit normaal al jaren in de tweede helft van de show maar kwam nu naar buiten als 2de nummer.

Als 4de nummer kondigde James aan dat het een nummer vanuit "Kill 'Em All" zou worden. Niemand maar ook niemand die dacht dat dit "Seek And Destroy" zou worden. Dit nummer is al sinds jaar en dag het slot nummer van Metallica. De show was nog maar 20 min ver en we vielen van de ene verassing in de andere. De Metallica trein zat op topsnelheid, de ene hit na de andere kregen we voorgeschoteld.

60000 fans gingen 2 uur aan een stuk volledig uit hun dak. Van hun laatste plaat speelden ze enkel "All Nightmare Long". Net op het moment dat ze enkele hits gespeeld hadden zoals "Sad But True" & "Wherever I May Roam" startte James het instrumentale nummer "The Call of Ktulu". Dit nummer was één groot kippenvel moment. Veel Metallica fans konden hun oren niet geloven want dit nummer spelen ze niet zo vaak.

Het nummer "Fade To Black" werd op een akoustische gitaar gespeelt en dit klonk zo geweldig. Tevens werd het nummer "Nothing Else Matters" NIET gespeelt. Het is misschien de eerste keer in 20 jaar dat dit nummer niet in de setlist stond.

Als toegift mocht The Big 4 op het podium komen, helaas dit keer ook zonder Slayer. De mannen moesten een vliegtuig halen. Vorig jaar speelden ze het nummer "Am I Evil?" van Diamond Head. Deze keer kozen ze voor een ander nummer van Diamond Head namelijk "Helpless".

Hierna speelden Metallica nog gretig het nummer Battery! Aangezien "Seek And Destroy" al gespeelt was in het begin van de show was het afwachten met welk nummer ze zouden eindigen. James kondigde het aan dat het een mee-zing nummer zou worden en hij startte de intro van "Creeping Death". Bij dit nummer kwamen ook weer de Metallica strandballen omlaag.

Deze historische Metallica show is er eentje om nooit te vergeten. Afwezigen hadden ongelijk maar kunnen volgende week hun schade inhalen op het Sonisphere festival in Frankrijk. Wij zullen er alvast zijn!
Setlist:

• Hit the Lights
  • Master of Puppets