Review Blood Red Shoes @ Botanique

vrijdag, 18 april, 2014

Met een nieuwe CD in de achterzak, simpelweg ‘Blood Red Shoes’ genaamd, kwam het Engelse duo Laura-Mary Carter en Steven Ansell, oftewel Blood Red Shoes, vrijdagavond 18 april 2014 afgezakt naar de Orangerie van de Brusselse Botanique, die reeds weken van tevoren uitverkocht was.

Na enkele organisatorische problemen kwam de Festivalblog-delegatie te laat binnen bij voorprogramma The Wytches om een deftig oordeel te kunnen geven.

Niet getreurd echter, want omstreeks 21u00 kwamen gitariste Laura-Mary en drummer Steven op het podium om hun verse CD aan een volgepakte Orangerie voor te stellen. Het dient gezegd, het geluid in de Orangerie was weer uitmuntend en ook de lichtshow mocht er wezen. Maar de essentie was natuurlijk het muzikale vuurwerk. En de gensters vlogen van het dynamische duo af, zo strak werd er –ondanks een kater na hun zeven tourdata in Duitsland- gespeeld.

De vier CD’s die het tweetal uit Brighton in amper zes jaar tijd uitbracht, kwamen allemaal aan bod, maar de klemtoon lag uiteraard op de nieuweling, die maar liefst met zes nummers werd vertegenwoordigd (de instrumental ‘Welcome Home’, ‘Speech Coma’, ‘Everything All At Once’, ‘Cigarettes In The Dark’, ‘An Animal’ en ‘The Perfect Mess’). Voorts werd er uit debuut-CD ‘Box Of Secrets’ geplukt (‘I Wish I Was Someone Better’, ‘This Is Not For You’ en ‘Say Something, Say Anything’); kreeg het enthousiaste publiek uit ‘Fire Like This’ vier liedjes geserveerd (‘Don’t Ask’, ‘Light It Up’, ‘Heartsink’ en ‘Colours Fade’), terwijl er van ‘In Time To Voices’ drie deuntjes in de maag werden gesplitst (‘Lost Kids’, ‘Cold’ en ‘Je Me Perds’). Van de weinig bekende EP ‘Water’ werden ‘Black Distractions’ en ‘Red River’ gespeeld.

Opvallend was dat het totaalgeluid van Blood Red Shoes, met slechts een gitaar en een drumstel op het podium, toch heel gevarieerd en vol klonk. Er zijn andere bekende duo’s uit de rockgeschiedenis die hier nooit aan konden of kunnen tippen… Een duidelijk teken ook dat Blood Red Shoes gegroeid is met elke CD die ze op de markt smeten en niet zomaar kiest voor een herhalingsoefening.

Komende zomer een absolute aanrader op een festival, maar dan wel liefst in de intimiteit van een tent. Blood Red Shoes spelen op 17 juli op het Dour-festival.