Review Bongzilla + Atomic Vulture + Cavaran @ Cinema Aalst - Avondje stoner rock met een rookwolkje

maandag, 25 april, 2022

De sympathieke concertorganisatoren van Rock ’n Load Concerts staan open voor alle stevige muziekgenres. Om een avondje stoner rock te animeren wist Rock 'n Load op maandag 25 april 2022 de Belgische tourdatum van Bongzilla naar zich toe trekken en koppelde daaraan twee Vlaamse bands, die beiden bij het eveneens Vlaamse undergroundlabel Polder Records onder contract liggen, als voorprogramma. Het leuke zaaltje Cinema aan de Aalsterse Hopmarkt mocht als decor fungeren. GigView ging een kijkje nemen.

De drie lokale helden uit Aalst van de instrumentale stoner band Cavaran mochten de debatten openen en kweten zich met verve van hun taak. Wederom maakten ze indruk met hun sound en denk je niet in het minste dat een zanger het muzikale plaatje completer zou maken. Nee hoor, Cavaran weet net zoals Karma To Burn te scoren met louter gitaar, bas en drums. Cavaran bracht in 2021 de EP Bulldozer uit bij Polder Records en speelde niet alleen songs van die schijf, maar ook reeds enkele nieuwe songs. Deze lieten een uitstekende indruk. Het publiek gaf veel appreciatie en vroeg om een bisnummer. Dat kwam er ook, zie setlist onderaan deze review. Mooi momentje was er ook toen drummer Gert D’hondt de song Bullface opdroeg aan Arno.

Als tweede band mochten de West-Vlamingen, uit Wingene, van Atomic Vulture hun opwachting maken. Ook een instrumentaal trio, maar hun stoner variant heeft psychedelische trekjes en kent uitgesponnen versies. Atomic Vulture is al een tiental jaren actief en bracht ook een album uit in 2021 bij Polder Records. Op mij maakten ze minder indruk dan Cavaran, maar dat is slechts een persoonlijk oordeel. Atomic Vulture speelde songs uit de releases ‘Into Orbit’, ‘Stone Of The Fifth Sun’ en ‘Moving Through Silence’ (zie setlist onderaan dit verslag). Bovendien kreeg men ook toestemming om een bisnummer te spelen en daarbij ging gitarist Pascal David op wandel tussen de eerste rijen in de zaal.

Met een redneck viooldeuntje als intro kwam headliner Bongzilla, uit Weedsconsin (Wisconsin, USA dus) zoals ze zelf zo graag beweren, uit de coulissen. De band bestaat reeds sinds 1995 en bracht in 2021 hun meest recente album uit via Heavy Psych Sounds Records, nadat ze vroeger ooit in de stal van het befaamde Relapse Records vertoefden. De stonerdoom van het drietal is geïnspireerd door cannabis en dat wordt ook in de lyrics bewierookt. Uiteraard werd er ook op het podium geregeld aan een joint getrokken en boven de hoofden van het publiek zagen we tevens geregeld een rookwolkje opstijgen. Traag en slepend stelde het logge monster genaamd Bongzilla het uithoudingsvermogen van de toeschouwers op een maandagavond op de proef. Zeker de speciale vocalen van zanger/bassist Mike Muleboy Makela, een soort van oergrom uit de diepste ingewanden van het vege lijf, maakte het ondergetekende niet makkelijk om als cannabisonthouder van Bongzilla te genieten. Ach, Bongzilla mag dan misschien minder mijn ding zijn dan bijvoorbeeld Cavaran, maar dat belette de overige toeschouwers niet om van de Amerikaanse stonerdoomers te genieten.

Setlist Cavaran:

1. Bad Roads And Mountains (new song)
  2. Way Down Low (new song)