Review Brutus + Psychonaut @ Botaniek Live: genieten vanop een houten bankje

zondag, 4 juli, 2021

In deze corona-tijden heeft de stad Mechelen in samenwerking met concertorganisator Live Nation en enkele bekende Mechelaars als samensteller van de programmatie het initiatief Botaniek Live in het leven geroepen. Zo worden er in de maanden juli en augustus meerdere avonden gevuld met muziek en comedy. En dat in het prachtige kader van de Mechelse Kruidtuin. Op zondag 4 juli 2021 werd door bekende Mechelaar Roos Van Acker de stevige kaart getrokken en mochten Brutus en Psychonaut het podium delen. GigView was erbij.

De festiviteiten werd onder een blakende zon geopend door het trio Psychonaut, dat een ware thuismatch speelde in hun home town Mechelen. Het publiek (een 600 toeschouwers) bleef er relatief braafjes bij, zittend op houten bankjes in een bubbel van vier, maar drummer Harm Peeters, bassist/zanger Thomas Michiels en gitarist/zanger Stefan De Graef gingen enthousiast tekeer. Hun post metal soundscapes, de ene keer instrumentaal, een andere keer gelardeerd met de combinatie van bulderende zang en melodieuze vocalen deden ons denken aan Steak Number Eight. Geregeld werd daar nog een scheut psychedelica aan toegevoegd. Prijsnummer van de set bleek Kabuddah te zijn. Het heeft de groep ondertussen een deal met Pelagic Records (zie ook o.a. The Ocean en MONO) opgeleverd, alwaar hun laatste album 'Unfold The God Man' opnieuw werd uitgebracht. Na het concert werden er gretig vinyl en CD’s gekocht door het hongerige publiek.

Het publiek, meestal in zwart gekleed, zag af in de zon, maar bij aanvang van Brutus deed de schemering zijn intrede. We kregen onmiddellijk een nieuwe song, What Have We Done, voor de kiezen en die liet een new wave vibe weerklinken. Het maakt ons nieuwsgierig voor het nieuwe album van het trio, waarschijnlijk ergens in 2022 te verwachten. Vervolgens kregen we dezelfde set als de band recent in mei online op het Dunk!festival in Zottegem speelde, uitgezonderd het voorlaatste nummer, wederom een nieuwe song, Storm. In die set was er een mooie afwisseling tussen songs van ‘Burst’ (waaronder Drive en Justice De Julia II) en ‘Nest’ (onder meer War en Fire, die laatste voorafgegaan door een lange intro).

Enkele andere vaststellingen: op enkele druppels na bleven we gelukkig bespaard van het slechte weer dat elders te lande voor ellende zorgde; de belichting op het podium was te sober; drummer/zangeres Stefanie Mannaerts (die opnieuw een Deftones-t-shirt droeg) hebben we al beter bij stem geweten; het is uitkijken naar een post-corona tijd waar we terug op gewone wijze naar concerten mogen gaan, want de setting in dit geval met zittend publiek maakte er een veel te makke bedoening van; de keurige organisatie krijgt dan weer wel een pluim, want drankjes en eten konden via smartphone besteld worden en werden snel afgeleverd door de obers.

Een hoogtepunt in de set was de sterke en opzwepende versie van Techno. En die twee nieuwe songs, met hun wave invloeden, mogen er dus zeker wezen. Slotsong was een uitgesponnen versie van Sugar Dragon, waarna tot grote ontgoocheling van iedereen er geen bisnummer meer werd gebracht voor het dankbare publiek, foei. Waarom bijvoorbeeld geen publieksfavoriet zoals All Along, een pianoversie van Horde of de cover van Zombie (The Cranberries)? Herkansing op Werchter Parklife alwaar Brutus samen met Black Box Revelation, Equal Idiots, STAKE en Killthelogo ten dans speelt op 1 augustus 2021?