Review Carnation album release show @ De Klinker

zaterdag, 25 augustus, 2018

Het deathmetal combo Carnation legde op korte tijd een parcours af waar heel wat muzikanten enkel maar jaloers op kunnen zijn. Van optreden in Japan en Brazilië tot de handtekening zetten onder een verbintenis met Season of Mist: het gaat bijzonder snel voor dit vijftal van eigen bodem! Met ‘Chapel of Abhorrence’ verscheen eerder deze maand de debuutplaat van Carnation. GigView reisde afgelopen zaterdag naar Aarschot af om de officiële albumvoorstelling bij te wonen. Met eveneens de Amerikaanse thrashers van Warbringer op de affiche, waren de verwachtingen hoog gespannen. Hoe dit alles verliep, leest u in onderstaand verslag.

Het mocht dan nog maar vooravond zijn, het was reeds gezellig druk in De Klinker Club. Het gebeurt wel vaker dat de openers van dienst het met een magere publieke belangstelling moeten stellen. Gelukkig voor Schizophrenia, Lemuria en Bütcher was dit zaterdag niet het geval. Iets voorbij de klok van half zes mocht het Vlaamse Schizophrenia de spits afbijten. Death thrash met ondermeer Morbid Saint, Testament en Kreator als inspiratiebronnen: naar opwarming toe kon dit tellen!

Ook Lemuria tekende present in Aarschot. Op goed een half uur tijd de overstap maken van death thrash naar symfonische black metal: de heren van Carnation deden hun best om de affiche zo gevarieerd mogelijk te maken.  Met zanger Daan Swinnen trad Lemuria overigens voor het eerst op in de nieuwe bezetting. Wie richting Vlaams-Brabant afzakte, werd eveneens getrakteerd op een aantal gloednieuwe nummers van de groep.

Met nog goed een uur te gaan tot de passage van Carnation was de tijd aangebroken voor de laatste opwarmer van dienst. We hebben het hier over het Antwerpse Bütcher: een groep die sinds kort bij het cultlabel Osmose Productions onder contract staat. De mix tussen speed, black en heavy metal die Ruben Luts en de zijnen brachten, kon op voldoende bijval van het publiek rekenen.

Als groep breng je maar een enkele keer een debuutplaat uit. Dit voor een uitverkochte concertzaal kunnen vieren is mooi meegenomen. Het overkwam Carnation afgelopen zaterdag in De Klinker Club te Aarschot. Het album ‘Chapel of Abhorrence’ werd tot ver buiten België op een positieve manier onthaald. Op cd iets ten gehore brengen is een ding, op het podium weten te overtuigen iets anders. Het deathmetal gezelschap mag dan nog maar sinds 2013 actief zijn: door wereldwijd op te treden werd heel wat ervaring opgedaan. Openen voor Death DTA in De Kreun, aantreden op het Asakusa Deathfest te Tokio, spelen op Graspop Metal Meeting, etc. Het zijn maar enkele van de vele lofbrieven die de groep uit Heist-op-den-Berg kan voorleggen. Niet geheel onverwacht werd zaterdag het volledige debuutalbum op het aanwezige publiek losgelaten. Elf nummers met een totale duurtijd van net geen vijftig minuten: ook op de bühne was er aan intensiteit geen gebrek! Met grootmeesters als Asphyx, Pestilence en God Dethroned in de rangen mogen onze noorderburen dan wel een stevige voorsprong hebben opgebouwd. Groepen als Carnation luiden een laattijdige maar daarom niet minder noodzakelijke inhaalbeweging in. Bij GigView kijken we alvast uit naar wat de toekomst voor Carnation in petto heeft.

Ietwat verrassend was het dat niet Carnation maar wel Warbringer de avond mocht afsluiten. Een mokerslag aan doodsmetaal ging over in een thrash metal offensief. Het Amerikaanse Warbringer is geen onbekende op de Belgische podia. In het verleden passeerde de Californische groep reeds de revue op ondermeer Graspop Metal Meeting en Alcatraz Hard Rock & Metal Festival. John Kevill en co. staan steeds garant voor een stevige set. De passage in Aarschot vormde geen uitzondering op deze regel. Snoeiharde retro-thrash als kers op de taart van een geslaagde avond! Ondermeer Joe van Evil Invaders zag dat het goed was.