Review Channel zero + Evil Invaders + King Hiss @ Vooruit

zaterdag, 9 december, 2017

25 jaar na de release van hun eerste album toert Channel Zero door de Vlaamse zalen met hun achtste studioplaat Exit Humanity. Als voorprogramma verzamelden ze het zwaardere werk van eigen bodem rond zich.

King Hiss mocht de spits afbijten. Zanger Jan Coudron had er duidelijk zin in, het publiek nog niet helemaal. Nochtans mocht de performance er zijn. Rauw, hard en lichtjes arrogant zoals we gewoon zijn van de band. Zelfs de akoestiek van de Vooruit werd uitvoerig getest toen Jan even zonder microfoon zong en het klonk nog goed ook. Ondertussen sijpelde het publiek met mondjesmaat verder binnen, langzaam kwam er toch wat beweging in de zaal. Op het podium was er geen gebrek aan beweging, wie graag weet hoe het er zou uitzien als een kobra bezworen wordt met metal in plaats van een fluit moet zeker Coudron’s dansstijl eens onder de loep nemen. Ergens werkt het ook wel hypnotiserend op de toeschouwers, vooral in combinatie met de gebruikte stonerklanken. Afsluiten deden de mannen in stijl. Een geslaagde start van de avond.

Hoog tijd om een versnelling hoger te schakelen met de heren van Evil Invaders. Een wervelwind van haar raasde al snel over het podium. Veel tijd hadden ze niet nodig om het publiek mee te trekken in hun enthousiasme, de die hard fans stonden uiteraard al lang mee te brullen. Hoogtepunt van de set was ongetwijfeld Raising Hell waarbij de menigte ondertussen ook al zijn moshbenen had bovengehaald. Geen seconde viel de band uit hun rol van mean lean killing machine. Het was hard, strak en vaak ook perfect getimed. Van het groene licht dat Joe’s gezicht nog een extra gemene uitstraling gaf tot de rook waardoor je enkel nog Joeri’s haar hier en daar omhoog zag wapperen, het was af.

En toen was het tijd voor peetvaders van de Belgische metalscene. Voor de gelegenheid word de band ook aangevuld met After All gitarist Christophe Depree. Waar de vorige bands duidelijk bezig zijn met het hoog houden van hun imago veegt Franky DSVD daar duidelijk zijn broek aan. Het publiek werd vrolijk begroet in het opgekuist west-vlaams. Ze hadden er zin in en dat mocht geweten zijn. Gedurende de set werden de fans (enkele zelfs bij naam), de entourage, het platenlabel en de organisatie ook uitvoerig bedankt.

Openen deed de band met bekende nummers uit hun meer recente albums. Dark Passenger en Hot Summer zetten de zaal direct in beweging. Wie niet druk bezig was om Franky DSVD van backing vocals te voorzien kon de beentjes alvast losgooien. De ledematen en stembanden stretchen was geen overbodige luxe want met het inzetten van het oudere werk brak het feest pas echt los. Ook op het podium was de sfeer opperbest. De constant interactie tussen de bandleden, Seven die met zijn tricks tussendoor het idee gaf dat het allemaal vanzelf ging en de speelse opmerkingen tussendoor droegen enkel bij tot de euforie.

Uiteraard kon op deze release tournee werk uit het nieuwe album niet ontbreken. Op geen enkele manier was te horen dat dit materiaal nieuw was; de uitvoering was even strak als de oudere nummers en het publiek kon de teksten ook al even goed meekwelen. Blood Letters, Refugee en Wish You Well werden duidelijk goed onthaald. Vervolgens kwamen we te weten wat Franky’s idee van voorspel (inclusief toespeling naar zijn madam in de zaal) en een romantisch nummer is. Let the Games Begin mag dan niet ieders idee van een liefdesnummer zijn maar sterk was het wel. Om de eventuele meligheid te compenseren moest er vervolgens een drinkwedstrijd ingelast worden die Mikey, uiteraard, won.

Tot slot werden de grote kleppers bovengehaald. Op Help, Suck My Energy en Black Fuel kon niemand de kolkende massa van de moshpit ontvluchten. Aan zoveel enthousiasme kon de band zelf ook niet weerstaan en Franky dook spontaan het publiek in, Tino gebruikte de voorste rij fans als steun en speelde zo een half nummer gedragen door de massa die vervolgens ook zelf eens de snaren mochten beroeren. Met een brede grijns werd het applaudiserende publiek nogmaals uitvoerig bedankt. Het was een fantastische avond die nog wel even zal nazinderen. Channel Zero bewijst dat grootsheid in de kleine dingen zit, en ook wel in een gigantische berg muzikaal talent. Het schijnbare gemak waarmee zij hun fans betrekken in de show doen weinigen hen na. Moe maar tevreden en vooral compleet ontspannen keerden we huiswaarts.