Review Cloud Nothings @ Charlatan

woensdag, 23 mei, 2012

Hun laatste plaat werd geproduced door Steve Albini (die ook onder andere Pixies, Nirvana, Mogwai  en PJ Harvey zijn kunsten liet zien), ze kregen hiervoor enkele meer dan behoorlijke recensies en talloze luisterbeurten door mijzelf. Met ‘Attack On Memory’ laat Cloud Nothings er geen gras over groeien: punk- en rocknummers zonder omwegen, geïnspireerd door Nirvana en Sonic Youth en overgoten met hun eigen jeugdige baldadigheid. Dat dit een band is met potentieel was ook Democrazy niet ontgaan en lieten hen aantreden in hun concertreeks ‘Bix Next’. Joke Schauvliege weze gewaarschuwd!

Opener BRNS was voor mij een nobele onbekende, al rot ik misschien liever weg in één of andere beerput dan dit hier zomaar toe te geven. Dit Brusselse viertal deed dan ook wat elk voorprogramma zou moeten doen: het vuur aan de schenen van de headliner leggen zodat die niet anders kunnen dan ver boven hun niveau spelen. BRNS (spreek uit ‘brains’) deed mij achtereenvolgens denken aan Vampire Weekend, The Rapture, Explosions In The Sky, Mogwai en Foals zonder dat ik het gevoel had naar een afkooksel van dit alles te staan kijken. Vanaf het eerste moment werd ik meegezogen in een wereld waar alles mogelijk is zolang het maar harmonieus klinkt. Laat mij hier dan ook toe hun meerstemmigheid en percussiedrang in de verf te zetten. De subtiele toevoegingen van een melodica, orgelgeluiden, xylofoon of een melodie op koebellen waren het bewijs dat deze jongens niet zomaar tevreden zijn maar op zoek gaan naar de perfecte dansbare zomersong. Mysterieus maar toegankelijk, herkenbaar maar toch uiterst origineel en vooral zeer aanstekelijk! Van seconde één tot na hun laatste noot was ik volledig mee zonder ooit van deze band gehoord te hebben; nederigheid is hier dus op zijn plaats. Indien je nog niet overtuigd bent beluister dan hun single ‘Mexico’. En vergeet niet dat dit wederom Belgisch is!

De leden van Cloud Nothings zien er uit als de Amerikaanse versie van Neveneffecten, beetje gewoon, soms wat nerdy, gewone jongens die al eens uitgelachen worden,… Helaas, schijn bedriegt bij beiden! Hun vorige plaat was nog braaf en bescheiden, maar sinds ‘Attack On Memory’ zijn de sponsen broekjes verleden tijd. Frustratie en reactionisme haalden duidelijk de bovenhand en dit lieten ze maar al te graag doorschijnen in hun live performance. Opener ‘Stay Useless’ startte wat chaotisch maar gaf wel aan dat ze niet bereid waren tot compromissen, het zou er het ganse optreden luid en stevig aan toe gaan. Zo luid dat de stem van Dylan Baldi het soms moest afleggen tegen de bombast van de instrumenten, net als onze oren trouwens. De songs en de no nonsense houding hebben ze, alleen vergeten ze soms om op tijd af te ronden. Zo kreeg ‘Wasted Days’ een noise intermezzo mee dat net iets te lang duren om onze aandacht te blijven houden, terwijl ze hier op plaat wel in slagen. Ook bij andere nummers hadden ze af en toe de neiging om het net iets te ver te drijven. Maar laten we hen dit niet al te zeer kwalijk nemen, hun compromisloze houding en jeugdigheid heeft meer pro’s dan contra’s. Geïnspireerd door grootheden in hun genre (Sonic Youth, Nirvana, Green Day) maakt Baldi eigentijdse versies die zowel op plaat als live in staat zijn om een nieuwe generatie jongeren een serieuze schop onder hun gat te geven.  Weg met flauwe afkooksel die veel te hoge plaatsen krijgen op festivals (Rise Against, Fall Out Boy,…), geef ons Cloud Nothings!