Review Delain + The Gentle Storm @ Biebob

vrijdag, 30 oktober, 2015

Symfonische metal lijkt opnieuw aan een opmars bezig. Nadat vorige week Leaves’ Eyes en Diabulus in Musica de Biebob vulden, was het vrijdag de beurt aan Delain samen met Anneke Van Giersbergen en Amberian Dawn om de Biebob stampvol te krijgen.

Je leest het goed, tot bijna helemaal achteraan stonden de toeschouwers om deze drie artiesten te aanschouwen. Met een line-up als deze is dat maar normaal. Amberian Dawn mocht de spits afbijten en dat deden ze goed. De Finnen hebben pas een week eerder hun nieuw album ‘Innuendo’ uitgebracht, het derde album met de sympathieke zangeres Capri. Naast sympathiek wezen kan ze ook nog een stevig potje zingen, zowel klassiek als meer rock-gericht.

Van het nieuwe album speelden ze enkele nummers zoals Fame & Gloria, Ladyhawk en The Court of Mirror Hall, stuk voor stuk prima songs die goed gebracht werden. De band is duidelijk al goed ingewerkt, met 7 albums zijn ze lang geen amateurs meer. De setlist werd aangevuld met enkele oudere nummers, waarvan River of Tuoni de afsluiter en grootste hit was. Het publiek kon het allemaal wel smaken, de band kan terugblikken op een geslaagd optreden.

Anneke Van Giersbergen mocht vervolgens voor een feestje zorgen in de Biebob. De Nederlandse staat het meest bekend als de oude zangeres van The Gathering, die vroeger meermaals in deze club gespeeld hebben. Zo bleken een tiental personen hier aanwezig haar toen al gezien te hebben.  Niet enkel voor hen, maar ook voor alle liefhebbers bracht ze maar liefst twee nummers van The Gathering: Eléanor en Strange Machines, sfeer op en top.

Anneke brengt momenteel The Gentle Storm aan de man en niet The Gathering. The Gentle Storm is een project van haar en Arjen Lucassen, het muzikale brein achter onder andere Ayreon, Ambeon, Star One en het begin van Stream of Passion. Een getalenteerd man die samen met Anneke een dubbelalbum maakte. De ene cd zijn rustige versies van de nummers, de andere helft bevat de zwaardere, gitaargedreven versies. Dat is waar Anneke mee op tournee gaat, samen met onder andere bassist Johan Van Stratum en Marcela Bovio  van Stream of Passion als backing vocal en Merel Bechtold, die ondertussen ook actief is bij Delain als tweede gitariste.

En een feestje was het. Nummers als Heart of Amsterdam, The Storm en Shores of India zorgden voor heel veel sfeer, de Biebob ging haast aan het dansen. Het publiek at uit de hand van de Nederlandse, die met haar bindteksten leuke verhalen tussendoor vertelde. Verder bracht ze ook nog haar eigen nummer Witnesses en een Devin Townsend cover, Fallout. De energie en uitstraling die de band had en de interactie met elkaar op het podium sprong met vonken op het publiek over. Delain zou hun best moeten doen om te evenaren!

Dat lukte hen gelukkig heel goed. De sfeer die voorgaande bands brachten, werd alleen maar verder uitgebouwd bij Delain. Ze wisten eerder dit jaar te overtuigen in de Lotto Arena als support van Sabaton (en bewezen daarmee meteen ook dat ze meer dan klaar zijn om ook grote podia te veroveren), dus in Biebob zou dat zeker geen enkel probleem worden. Ze gingen knallend van start met Go Away en Get the Devil Out of Me, twee strakke nummers om iedereen warm te krijgen. Met de toevoeging van gitariste Merel Bechtold wordt er op het podium trouwens nog meer geheadbangd, de knappe blondine lijkt dat effect te hebben, al moet ze nog wat meer loskomen. Daar had andere gitarist Timo Somers overduidelijk geen last van, het showbeest dat hij is.

Delain speelde verder een heel gevarieerde setlist, ondanks dat het laatste album waarmee ze nog op tournee zijn ‘The Human Contradiction’ is. Hiervan hebben ze enkele grote hits niet gespeeld (Your Body is a Battleground, Sing For Me) al is het natuurlijk heel persoonlijk wat de beste nummers van dat album zijn. Wel speelden ze Army of Dolls, Lullaby en Stardust, alle drie op een rij.  Ook openingstrack Here come the Vultures werd gespeeld, iets wat anders uit de boot valt. Maar ook oude nummers werden niet geschuwd, Silhouette of a Dancer en The Gathering als voorbeeld. Delain speelde zelfs een nieuw nummer, dat volgend jaar op een nieuw album zal uitkomen. Turn the Lights Out toonde opnieuw een rustigere kant van Delain, benieuwd of dit een wending wordt voor het hele album. Ondanks dat het een volledig nieuw nummer was, klonk het al vanaf de eerste luisterbeurt meer dan goed.

Na al dit leuks kreeg de Biebob nog een bisronde van drie nummers, waarin er nog een laatste keer geknald werd. “Willen jullie nog meer?!” aldus de sympathieke Charlotte Wessels, die haar enthousiasme niet kon temperen deze avond. Het publiek antwoordde keer op keer uit volle borst. Zo geschiedde, zo gedaan, met de klassieke afsluiter We Are The Others zat het uitgebreide optreden van Delain er op en iedereen vertrok met een glimlach op het gezicht huiswaarts.

De volledige setlist:

• Go Away
  • Get the Devil Out of Me