Review Fonnerock Concours @ Fonnefeesten

Elk jaar organiseren de Fonnefeesten een fonnerock concours. De winnaars mogen als openingsact aantreden op dinsdag aanstaande met Peter Pan Speedrock en Wallce VanBorn.

Blijkbaar is "punk-rock" een beetje de rode draad doorheen wat de meeste bands brengen, of toch in die richting. Neem nu Opossum, een redelijk strake setlist, niet echt pure punk-rock maar het gaat die richting uit. Hoewel ze muzikaal wel heel goed uit de verf komen en een zanger hebben met een prachtige stem. Het komt allemaal "gewoon leuk over" maar dat is net iets te weinig overtuigend om zo een concours te winnen, maar het is een band dat nog een beetje ervaring moet opdoen.

En daar ligt het verschil met Telefunken die net dat stapje meer hoe zal ik het zeggen, "volwassener" naar voor komen. Een lekkere meeslepende sound en ook heel dansbare muziek en met de nodige interactie naar het publiek toe.  Puur muzikaal heel rechtlijnig en strak gebracht. Met ook hier toch weer een heel goed bij stem zijnde zanger, hoewel het muzikale gedeelde toch wel het meest in het oog springt bij deze band. Zowaar toch een van de betere bands van de avond en ze verdienen zeker een top 3.

Speedozer gaan dan weer de harde kant op. Ook hier die punk-rock invloeden maar ook een vleugje hardcore en ik zou haast durven zeggen metalcore, met een met momenten agressieve uitstraling op het podium moeten ze op menig festival of concert een publiek gemakkelijk kunnen aanzetten tot een stevige mosh. Helaas lukte dat moshen hier niet want iedereen had gewoon zin om te genieten op afstand blijkbaar. Met momenten vond ik het wel soms een beetje rommelig klinken en dat is zowat het enige minpunt aan deze band. Ze hebben wel potentieel. Ze zijn hard en strak zoals het hoort!

The Fifth Season speelden zowat een thuismatch. Na het beluisteren van hun recente EP valt me vooral de heel sterke drum partijen op. Ik zag nu vooral een band die duidelijk meer 'volwassen' is geworden, met oog voor details. De drumpartijen zijn nog steeds overstijgend maar ze komen niet meer zoals op de EP boven de zang uit. Ook de gitaar komt veel beter over dan vroeger. Kortom The Fifth Season is duidelijk aan het evolueren in een goeie punk-rock richting die hen nog ver kan brengen in het genre, ook zei verdienen een top 3.

Leadfield brengt dan heel iets anders dan hun voorgangers. Ook hier draait het toch ook weer het meest om de instrumentale aankleding en die klinkt dan ook weer lekker meeslepend. Zuiver en puur gebracht maar toch ook een beetje "eentonig" na een tijdje. Hoewel je bij sommige songs wel degelijk hoort dat er meer in zit dan er nu reeds uitkomt. Niet slecht maar ook hier 'dat net iets te weinig' om volledig te overtuigen, althans nu toch.

Wie wel volledig kon overtuigen was Roselien. Je moet het maar doen helemaal alleen op dat podium met enkel een gitaar en een prachtige engelenstem, na al dat geweld van de voorgangers. En ook al ging de magie een beetje verloren door een babbelend publiek, dit was een streling voor het oog en de oren. Ook de prachtige stem was geweldig en ze kan ook goed een potje gitaar spelen. Een heel soulvolle stem waar we in de toekomst nog van gaan horen, zeker weten! Voor mij persoonlijk een openbaring toch.

Mijn persoonlijke top 3:

1. Telefunken
2. The Fifth Season