Review Frank Vander linden @ Zaal Uyttenhove Lochristi - Solo-concert toont intimistische kant van frontman De Mens

zaterdag, 6 mei, 2023

Uiteraard doet de naam Frank Vander linden bij de meeste mensen een belletje rinkelen. Ze kennen hem als de frontman van de Vlaamse rockgroep De Mens die in 1992 ontstond, of misschien kent iemand Frank nog van zijn verleden als muziekjournalist bij Humo. De prille zestiger heeft in het verleden, tijdens een moment van non-activiteit met De Mens, ook al eens een solo-album uitgebracht en gaat daarmee geregeld in kleine zaaltjes optreden. Anno 2023 is er opnieuw zo’n moment van non-activiteit van De Mens en bereidt de sympathieke Vlaams-Brabander een nieuwe solo-schijf voor. En dus worden er her en der in Vlaanderen wederom kleine zaaltjes aangedaan. GigView ging op zaterdag 6 mei 2023 een kijkje nemen in zaal Uyttenhove in het Oost-Vlaamse Lochristi.

Het fijne zaaltje, voorzien van stoelen, in Lochristi was volgelopen met meer dan 300 personen. Klokslag 20:30 begon Frank Vander linden, in zwarte kledij met witte sneakers, er solo akoestisch aan toen hij het zaaltje binnenwandelde met zijn gitaar en onversterkt de De Mens-knaller Irene bracht tussen de rijen stoelen. Daarna ging het richting podium, alwaar de kale zanger/gitarist een mengeling van allerlei songmateriaal bracht (zie setlist onderaan): enkele tracks van De Mens, meerdere reeds verschenen solo-nummers en ook een paar gloednieuwe liedjes, die op een later te verschijnen album zullen figureren.

De tracks van De Mens waren natuurlijk al wat beter gekend bij het publiek, terwijl de solo-liedjes vooral een intimistische kant van Frank lieten horen, met teksten over onder andere diverse aspecten van relaties, echtscheiding en opgroeiende kinderen. Op deze manier stelt de artiest zich kwetsbaar op, maar de bindteksten en de droge humor die gehanteerd werd, werkten dan weer relativerend. Zwaarmoedig werd de sfeer daardoor nooit, oef. En voor een flink deel van de setlist kreeg Frank Vander linden het gezelschap van toetsenist David Poltrock, die ook onder meer gekend is van bij De Mens. Het keyboard gaf aldus wat lucht/licht aan de inkleuring van de liedjes. Met een setlist van meer dan twintig songs en meer dan anderhalf uur spelplezier stond Frank Vander linden borg voor een onderhoudende avond. Waarschijnlijk mogen we dat nieuwe solo-album nog dit jaar verwachten en in 2024 is er meer dan waarschijnlijk de terugkeer van De Mens naar de podia.

Setlist Frank Vander linden:

1. Irene
  2. Gebrek Aan Jou