Review Full Of Hate @ Trix

zondag, 19 februari, 2012

Niet onbekend is dat het Antwerpse 'Trix', ook wel gekend als het voormalige 'Hof ter Loo' ons keer op keer fantastische namen brengt. Ook gisteren (zondag 19 februari) was dit niet anders.

De avond bracht ons dit keer 5 bands onder de 'Full Of Hate' tour. De avond voorspelde veel opzwepende gitaren en strakke drumlijnen. Een voorspelling die volledig waar werd gemaakt. De line-up bestond dan ook uit kleppers van formaat met Suicidal Angels, Misery Index, Legion Of The Damned en uiteraard de 2 grootheden van de avond Behemoth en Cannibal Corpse.

Als opener van een avond die nog onbekend was qua uitkomst kreeg Suicidal Angels de eer. De opkomst was naar mijn mening al meteen goed raak aangezien het nog vroeg op de avond was. Meteen kon je ook de sfeer smaken en de zin zat er bij de extreme metal fans ook enorm in. Er werd luid meegeroepen en er werd niet gekeken op een metalhandje meer of minder in de lucht. Het geluid was ook netjes en was niet overdreven hard in het begin. De fans kregen perfect de kans om een opbouwende show te zien die prachtig afgesloten werd doordat Nick Melissourgos de meute op het podium vroeg. Zoals te verwachten was stond het podium dan ook in een mum van tijd vol met uitzinnige fans waarmee de band wel raad wist. Zo kregen we een knap staaltje wall of death op het podium. Deze 4 Griekse jongens hebben zich van hun beste kant laten zien en dit deed ons smaken naar meer.

Hierna was het de beurt aan de Amerikaanse band Misery Index. Ze zaten muzikaal mooi in lijn en de vocals waren sterk om de avond verder te zetten. Misschien hadden zij beter de opener geweest want ik vond dat ze op het gebied van spelen met het publiek en show te hard moesten opboksen tegen de stunt van hun voorgangers. Nietemin was het meebrullen met als perfect voorbeeld hun stalen nummer 'Traitors'. Ze wisten het publiek warm genoeg te houden voor hun nakomers met een mooie set die van hen verwacht werd.

Ook onze Nederlandse buren van Legion Of The Damned trokken de opzwepende gitaarriffs verder door. Hiermee maakten ze hun naam meer dan waard en lieten ze de fans niet in de kou. Met topnummers als 'Bleed For Me' en 'Cult of the Dead' die door de setlist gedraaid werden maakten het 4-tal de avond weer wat wilder. Ook de opkomst werd alsmaar groter naarmate het aantal bands dat passeerde groter werd. Met nog 2 bands te gaan na deze show begon de zaal al aardig vol te lopen met liefhebbers van het extreme muzikaal geweld.

De voorlaatste band van de avond was Behemoth. Een show waar velen bang maar ook opgewonden voor waren. Niet alleen omdat het erg zwart getinte death metal is, zeker ook omdat het met deze tour voor zanger Nergal een terugkeer is naar de Europese podia. Wat zou dat gaan geven na zijn leukemie? Kan hij het helse tempo en de gigantische horde fans nog te lijf met zijn zwaar uithalende vocals? Blijkbaar wel, hij wist het publiek meteen te overtuigen op alle mogelijke vlakken. De opkomst van Behemoth op het podium werd fantastisch onthaald, dit door een goed gevulde zaal die synchroon hun respect voor de band wist te tonen. Luid gejoel om deze grootheden te ontvangen met open armen. De band vloog er meteen goed in met o.a. 'Ov Fire and the Void' en 'Demigod'. Ze waren duidelijk goed op dreef met 'Decade of Therion' en wisten aardig af te sluiten met 'Chant for Eschaton 2000'. Uiteraard zou het niet volledig af zijn mochten ze geen kleine encore gegeven hebben. Behemoth liet het dan ook niet afweten en gaf ons niets minder dan '23 (The Youth Manifesto)' en het goed ontvangen 'Lucifer'.

Op een avond met zoveel bands moet er natuurlijk ook een absolute kers op de taart zijn. Deze rol wist het extreme death metal vijftal van Cannibal Corpse zeker gepast in te vullen. Ze gingen van start met 'Evisceration Plague' waarmee de beuk er ook meteen invloog. Pijnlijke harde moshpits werden geopend en de haren werden wild door de lucht gedraaid bij het headbangen. Ook George "Corpsegrinder" Fisher kent hier een knap staaltje van, maar goed dat zijn hals zo getraind is als je hem zo bezig ziet. Nummers als 'Fucked With a Knife', 'Born in a Casket' en 'I Will Kill You' werden fantastisch onthaald door volledig opgewarmde publiek. Er werd meegeroepen en crowdsurfen was deze avond een officiële sport.

De band speelde zo strak en hard dat zelfs de geluidstechnici het met momenten moeilijk kregen om de muur van geluid die de menigte bijna omverblies op te vangen. Natuurlijk wist iedereen dat een legendarische band als Cannibal Corpse hun top nummer 'Hammer Smashed Face' niet kon achterhouden. Het was dan ook te merken dat de meningen weinig verdeeld zijn als het gaat over dit nummer. Geniaal en ook live een knoertharde publieks overtuiger. De show was er eentje dat het publiek niet snel zal vergeten. Ongetwijfeld één van de hardste shows die Trix heeft gehad in de voorbije maanden.

Deze avond had een prachtige line-up en had weinig tegenslagen. Er zullen zonder twijfel heel wat mensen nood hebben aan een nek massage na zo'n onvergetelijke show.