Review Groezrock: zaterdag 27 april 2019

Datum: 
zaterdag, 27 april, 2019

Na een sabbatjaar in 2018 (er werd enkel een indoor editie in de Hasseltse Muziekodroom georganiseerd), was er in 2019 de volwaardige comeback van Groezrock, de 27ste editie ook al weer. Het beproefde recept van punkrock, hardcore en metalcore had net zoals vroeger weer volk vanuit heel Europa naar Meerhout gelokt. We zagen dat op organisatorisch vlak alles naar wens verliep en gelukkig bleken de weergoden ook van goede wil op enkele druppelbuien na. Wel was er zaterdag beduidend meer volk dan vrijdag, waar op sommige momenten de grote tent akelig leeg oogde. GigView ging twee dagen de sfeer opsnuiven in Meerhout, hieronder een impressie van de tweede festivaldag.

Een heel erg punkrock getinte tweede festivaldag. We begonnen met het Amerikaanse viertal van Teenage Bottlerocket, ze serveerden lekker in het gehoord klinkende ongecompliceerde punkrock zoals we die ook kennen van het grote voorbeeld Ramones, inclusief de One Two Three Four-aftelling tussen de nummers. En uiteraard mocht een cover van de Ramones niet ontbreken, Blitzkrieg Bop werd luidkeels meegezongen in de tent.

Waarom de Heideroosjes pas in laatste instantie als de very special guest die de affiche sierde werden bekendgemaakt, daar heb ik nog altijd geen zinnige verklaring voor, maar uiteraard was het feest in de tent. De heel strakke set van Marco Roelofs en kornuiten werd danig gesmaakt door de springende, zingende en crowdsurfende massa. Heideroosjes had gerust hoger op de affiche mogen staan. Het Belgische luik van hun jubileumjaar wordt afgesloten in december met drie optredens in Het Depot, er zijn nog tickets voor het concert van 11 december.

De prettig gestoorde bende uit Texas, genaamd Bowling For Soup, trad naar eigen zeggen nog maar voor de tweede keer in België op en dus was het reikhalzend uitkijken naar zanger/gitarist Jaret Reddick en co. Er was veel animo op het podium, onder andere met een bar waar drankjes voor de groepsleden werden bereid en geserveerd en veel grappige verhaaltjes die tussen de nummers door verteld werden. Maar uiteindelijk draait het om de songs en aangezien de toppers AlmostStacy's Mom (een cover van Fountains Of Wayne), High School Never EndsGirl All The Bad Guys Want en 1985 allemaal de revue passeerden, luidkeels meegezongen, heerste er alleen maar tevredenheid na deze passage van BFS. Kom gerust nog maar eens terug naar ons landje, want niet voor niets heeft BFS ook een song getiteld Belgium en werd die ook gespeeld.

De Vlaamse coverband NøFX speelt zoals u al kon vermoeden enkel covers van NoFX en zette daar in de kleine tent, The Cockpit gedoopt, de boel mee op zijn kop. Er gaat natuurlijk niets boven the real thing, maar die zullen we op de Lokerse Feesten pas zien.

De Zweden van Millencolin hebben een gloednieuwe plaat uit, ‘SOS’, en kwamen daarvan enkele songs voorstellen. Voorts werd er teruggeblikt op hun hele oeuvre en staken de liedjes van ‘Pennybridge Pioneers’ en ‘Kingwood’ er met kop en schouders bovenuit, wat door het publiek gesmaakt werd. Er kwam niet veel spektakel bij kijken op het podium, maar met noeste arbeid scoort men ook punten.

Als afsluiter in The Cockpit mocht Bulls On Parade, een coverband van Rage Against The Machine, lekker rebels iedereen doen meebrullen en jumpen op de sloganeske songs. Fuck you, I won't do what you tell me.

De echte afsluiter van dit jaar waren de heren met Ierse roots uit Boston, Dropkick Murphys, die steeds garant staan voor een ware volksverhuis, daar getuigde de volle tent van. Met een gigantische backdrop in hun rug stonden er acht heren op het podium die het publiek nog een laatste keer uit hun dak lieten gaan. We kregen een dwarsdoorsnede van hun hele oeuvre voorgeschoteld en het lijkt ondertussen een blijvend feit dat Ken Casey sedert een ongeluk in mei 2018 de basgitaar niet meer omgordt en dus volwaardig lead vocalist is naast Al Barr, iets wat ik persoonlijk wel weet te smaken, want de sterke afwisselende zang en rol als frontman weet de live sound van Dropkick Murphys te versterken. Nu is het eerst tijd om een nieuwe cd op te nemen en daarna zien we Dropkick Murphys graag terug in onze contreien.

In 2020 zal Groezrock op 1 en 2 mei plaatsvinden. We hopen dat de organisatie er opnieuw in slaagt om twee dagen een affiche van hoogwaardige kwaliteit samen te stellen, met naast de talloze undergroundacts ook de nodige publiekstrekkers (al dan niet exclusief).

Lees ook het verslag van de eerste festivaldag.

Categorie: