Review Heideroosjes @ Depot

woensdag, 23 november, 2011

De Heideroosjes houden er na 22 jaar mee op, dit echter niet zonder er nog eens een laatste keer een stevige klop op te geven. Een paar dagen geleden kwam hun allerlaatste cd uit ‘Cease Fire’, een recensie hierover valt binnenkort te lezen op deze site.

Eindigen in schoonheid moeten ze gedacht hebben, dus ze zijn begonnen aan een aantal club optredens in België en Nederland, hierna zullen ze ook menig festival aandoen en op 29 september 2012 geven ze nog een allerlaatste concert in de AB te Brussel.

Deze avond was het in Depot in Leuven te doen. Eerst was er nog een voorprogramma, Flatcat. Deze punkrockers uit Brugge hebben ook reeds wat watertjes doorzwommen. Live zorgden ze in het verleden steeds voor een wild  feestje. Het kwam wat traag op gang deels omdat ze het publiek in het begin niet echt mee kregen, maar naar het einde van de set toe lukte dat wel dankzij het voortdurend aandringen van zanger Dieter Meyns. Het hoogtepunt was een stagediver die tot aan de PA op de handen van het publiek werd gedragen en terug naar het podium werd gebracht, nadat Dieter hem on stage had gevraagd. Uiteindelijk slaagde Flatcat dan toch in waar ze voor gekomen waren. Het was alvast een punk feestje.

Op de tonen van ‘Oo Heideroosje’ en een drumsolo kwam ook de rest van de Heideroosjes op het podium. Vanaf het begin hielden Marco Roelofs en de zijnen het publiek in een stevige en strakke houtgreep. Een golf van gekende klassiekers en nieuwe songs kwamen over ons heen. Opvallend is dat de recente songs van voornoemde cd zeer goed werden ontvangen. Een concert van Heideroosjes is altijd een combinatie van grapjes uithalen en een lekker potje punkrock neerzetten, dat was 22 jaar geleden zo en is dat nog steeds. Het mooie is dat ze nog altijd heel dicht bij hun fans staan, sterallures zul je bij Marco en co. niet vinden. ‘Afscheid nemen voor we volledig zijn opgebrand’ staat er te lezen op hun website, opgebrand zijn ze zeker nog niet dat bewezen ze wederom eens in Leuven. Het is alvast uitzien naar een hete festival zomer en het ultieme laatste concert eind september in Brussel.