Review Johan Verminnen @ AB - Hartverwarmend

zondag, 26 juni, 2022

In 2021 vierde Johan Verminnen zijn zeventigste verjaardag en plande naar aanleiding daarvan een uitgebreide tournee. Corona-perikelen zorgden voor uitgestelde data her en der en dus werd er ook in 2022 nog lustig opgetreden. Met het einde van die verjaardagsconcerten in zicht stond er ook in de Brusselse cultuurtempel Ancienne Belgique een datum geboekt. Op zondag 26 juni 2022 was er zowaar een matineeconcert (aanvang 16:00!) voor zittend publiek. GigView nam plaats in een zeteltje.

Ondertussen is Johan Verminnen, geboren in Wemmel, 71 jaar geworden en werd hij niet zo lang geleden voor de tweede keer grootvader. De ouderdom mag dan al een beetje vat beginnen krijgen op de fysiek van de beste man, maar met zijn geheugen is alles nog prima in orde. Zo werden we geregeld overladen met leuke anekdotes. Het deed Johan iets om opnieuw op te treden in de AB (Zanger Zonder Meer), waar hij ooit in de Raad van Bestuur zetelde, in zijn geliefde Brussel. Een stad die helaas niet meer dezelfde is als vroeger en dat maakte hem -en hij niet alleen hoor- zelfs een beetje droevig.

De samenwerking met Oostendenaar Lieven Coppieters (bekend van het album ‘Jus D’Orange’) werd aangehaald (Met Zeven Aan Tafel) en een liedje werd opgedragen aan Toots Thielemans (Één Of Andere Dag). Ook voor de Waalse zanger Pierre Rapsat was er een hommage middels Alle Dromen Zijn Van Ons. De dame die al meer dan dertig jaar de CD’s, platen en boeken van Johan verkoopt bij zijn concerten werd ook in the picture gezet (Kom Jeanine). En vanzelfsprekend mocht dochter Paulien ook niet ontbreken, met een vermakelijk verhaal over haar geboorte, en mocht dochterlief solo op prachtige wijze Vier Hoog In De Wolken zingen, om nog maar te zwijgen over de duozang tussen vader en dochter bij Mooie Dagen. De begeleidende muzikanten (gitarist Bert Candries, keyboard-speler Leo Caerts Jr., Hammond-en klavierspeler Paul Flush, drummer Gert Meert en gitarist Patrick Steenaerts) kregen meer dan eens een figuurlijk boeketje bloemen toegeworpen, met sommigen van hen speelt Johan al 32 jaar samen.

Zijn overleden collega’s en generatiegenoten (Luc De Vos, Wim De Craene, Wannes Van de Velde, Zjef Vanuytsel, Walter De Buck, Louis Neefs, Ann Christy en zelfs Arno) eerde Johan met Ouwe Maten. Het laatste deel van het optreden was het optimaal genieten van Tussen Spelers En Drinkers, Laat Me Nu Toch Niet Alleen (samenzang met het publiek, soms uit volle borst, dan weer zacht en ingetogen), Ooit en het bisnummer Rue Des Bouchers, toepasselijk aangezien het vlakbij de AB gesitueerd is. Rond 18:00 kon iedereen met een warm gevoel naar huis gaan, want zelfs de weemoed en melancholie van dit concert waren hartverwarmend.