Review Kamelot + Serenity + Aeverium @ Trix

zaterdag, 23 april, 2016

De grootmeesters van de melodische power metal keerden eindelijk opnieuw terug naar Trix. Kamelot sloeg op hun vorige tournee België over, maar dat gingen ze deze avond dubbel en dik goed maken samen met Serenity en Aeverium.

We kregen te horen dat er slechts 500 tickets verkocht waren in voorverkoop waardoor we vreesden voor een flop voor deze band van formaat. Maar schijn bedroog, gedurende de avond vorderde, werd de zaal steeds meer gevuld, nooit als een sardientje in blik maar gewoon gezellig druk. Normaal zou de Nederlandse band Nemesea openen, maar wegens ziekte van de zangeres zijn ze niet mee op tournee. Aan Aeverium de eer als invaller.

Aeverium is een Duitse band die als symphonic/melodic metal kan bestempeld worden. De zeskoppige band heeft zowel een zanger als zangeres, een combinatie die de muziek vaak interessant houdt. Zo ook bij Aeverium, de wisselingen tussen de prachtige stem van Aeva Maurelle en de zware, soms zelfs rappende grunts van Marcel Roemer klonken goed. Ze sloegen met hun krachtige muziek voornamelijk bestaand uit zware gitaarmelodieën meteen aan bij het publiek.

Van energie op het podium gesproken, waren alle support bands maar zo. Ook de interactie naar het publiek toe verdient een pluim, met verhalen en grapjes op de koop toe. Kortom, naar het einde van dit optreden toe zat de sfeer er goed in. Met hun bekendste nummers Break Out en Heaven’s Burning toonden ze echt wat ze in hun mars hebben en dat lijkt een mooie, muzikale toekomst.

Ze stonden in februari nog in Biebob met een headliner show, speelden pas twee weken geleden op Durbuy Rock Fest en nu stonden ze opnieuw op Belgisch grondgebied als support van Kamelot. We moeten niet verder duidelijk maken dat het fantastisch goed gaat voor Georg Neuhauser, Fabio D’Amore en hun overige bandgenoten van Serenity. Met hun laatste album ‘Codex Atlanticus’ timmeren ze keihard verder aan hun carrière. Deze avond een iets kortere speeltijd, maar dat leek hen niet te deren, ze gaven opnieuw alles wat ze hadden. De focus lag vooral op het nieuwe album, ze startten met maar liefst vijf nieuwe nummers. Die klinken stuk voor stuk goed, dus geen geklaag. Follow Me, Spirit in the Flesh, Iniquity, … het publiek kon het smaken.

Zanger Georg is een waar podiumbeest, hij weet perfect hoe hij het publiek moet bespelen. Met zijn vele bindteksten jutte hij het publiek op om nog meer mee te doen dan ze al deden. Bij My Final Chapter bijvoorbeeld moest het publiek hun smartphone/gsm/aansteker in de lucht doen, vaak met de handen klappen, noem maar op. Zangeres Tasha kwam het podium op voor enkele nummers, eerst in wit kleed, daarna kortgerokt in het zwart. De extra interactie die ze maakt met Georg is een geneugte om naar te kijken en te horen. Met de oudere nummers op het einde ging het dak er volledig af. Opnieuw veel fans die ze hier gewonnen hebben!

De setlist:

• Codex Atlanticus
  • Follow Me
  • Spirit in the Flesh
  • Iniquity
  • My Final Chapter
  • The Perfect Woman
  • Velatum
  • Serenade of Flames
  • Legacy of Tudors

Kamelot eindelijk terug in Trix, daar hebben we een paar jaar op moeten wachten. Vorig jaar speelden ze wel in Nederland, maar België sloegen ze over. De tweede tournee voor het ‘Haven’ album was dus perfect om dat goed te maken. Ze moesten ons opnieuw doen herinneren dat ze tot de top behoren. Op een rustige intro kwamen de bandleden een voor een op. Drummer Casey Grillo, toetsenist Oliver Palotai, de immer rondspringende bassist Sean Tibbets en natuurlijk de grote sterren van de band, gitarist Thomas Youngblood en zanger Tommy Karevik.

De avond stond dan wel in het teken van ‘Haven’, maar hun grote hits van de andere albums werden niet geschuwd, integendeel. Al heel vroeg werd de kleppers When the Lights are Down en Center of the Universe gespeeld, sfeer op en top. Iedereen in de zaal leek zulke nummers te kennen en er werd uit volle borst meegezongen en geheadbangd. Ook het oudere Karma bracht herinneringen naar boven. De band leek er plezier in te hebben, de interactie onderling als naar het publiek gebeurde continu. Zanger Tommy bewees opnieuw goed bij stem te zijn en zijn charmante zelve te zijn, alsook vrouwenversierder Thomas Youngblood. De hele band leek gewoon op en top, ze speelden de pannen van het dak. Ze hadden deze keer Kobra Paige mee als backing vocal, die naast mooi wezen ook goed bij stem was en de songs extra live aanvulling gaf, alles beter dan enkel een bandje te laten afspelen.

Na al die activiteit was er ook een rustig moment, dat wel enigszins de sfeer wat verbrook. Here’s to The Fall werd gespeeld, een heel zacht nummer van het laatste album. Met dit trage moment werd snel komaf gemaakt toen het bombastische March of Mephisto werd gespeeld gevolgd door Rule the World en de ‘Haven’ hit Insomnia. Stuk voor stuk allemaal een schot in de roos aan de reacties van het publiek te merken.

Kamelot zet zowat al hun bandleden in de schijnwerpers. Casey Grillo bracht een drumsolo, Oliver Palotai een keyboard solo en ook bassist Sean had zijn spotlight moment na de bisronde, maar zo meteen meer daarover, want de hits Liar Liar (Wasteland Monarchy) werd nog gebracht. Enig minpunt was het gemis van live growls van Alissa. Met Forever sloten ze de hoofdbrok van het optreden af. Tommy zong en deed voor, het publiek volgde en ging tekeer, geweldig.

De bisronde werd ingeluid door een zware bass dat het deuntje van Jaws vormde, sneller en sneller tot Sean Tibbet het podium opkwam met een soort ‘cybergoggles’ (speciale grote bril). Meer dan linker, rechter en het voltallige publiek doen juichen deed hij niet, maar het was wel ludiek. My Therapy en Revolution werden nog gespeeld samen met topper Sacrimony (Angel of Afterlife), waar Kobra volop in de spotlight kwam te staan en samen vooraan zong met Tommy. Zo zat het optreden van Kamelot er weer op, geweldig van begin tot einde!

Bekijk ook het fotoverslag.

De volledige setlist:

• Veil of Elysium