Review Karnivool @ AB-Club

woensdag, 23 oktober, 2013

De Australische alternatieve rock band Karnivool toert niet zo vaak in Europa en heeft in zijn zestienjarige carrière nog maar drie volwaardige CD’s uitgebracht. Mede hierdoor is de groep tot nu toe een goed bewaard geheim onder muziekliefhebbers. Dit verklaart wellicht waarom hun passage in de AB-Club op woensdag 23 oktober 2013 in een mum van tijd uitverkocht was. De AB-programmator deed ook nog een duit in het zakje en voegde de Belgische instrumentale post-rockers van Maria Isn’t A Virgin Anymore (afgekort MIAVA) aan de affiche toe als voorprogramma.

De West-Vlamingen van Maria Isn’t A Virgin Anymore presenteerden ons hun nieuwe CD ‘Essay On Bentham’. Zelfs al hebben ze geen zanger in hun midden, toch wisten ze het zaakje boeiend te houden door de groove voorop te stellen en niet te vervallen in eindeloze jams. Enkel jammer dat er niets van hun reeds goed onthaalde EP uit 2011 ‘The Fall Of Public Man’ gespeeld werd.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, noemen we direct de naam Tool als het om Karnivool gaat. Niet alleen hebben ze de laatste drie letters in hun naam gemeenschappelijk, maar de muziekgemeenschap placht ook wel eens de stem van zanger Ian Kenny te weerspiegelen aan die van Tool-zanger Maynard James Keenan, terwijl de muzikale referenties tussen beide groepen ook te pas en te onpas opduiken.

Genoeg over Tool, want Karnivool bewees met dit concert eens te meer op eigen benen te kunnen staan. Het geluid in de AB-Club was om van te smullen en vanzelfsprekend lag de nadruk in de setlist op hun laatst verschenen werk, namelijk de CD ‘Asymmetry’. Old school fans zullen hierdoor wellicht minder nummers van CD 1 ‘Themata’ en CD 2 ‘Sound Awake’ gehoord hebben, maar na een tussenpauze van vier jaar is de groep natuurlijk erop uit om zijn nieuw materiaal voor te stellen. De vijf groepsleden concentreerden zich op hun instrument en dat maakte dat de interactie met het publiek tot een minimum beperkt bleef. Bij Karnivool gaat het erom door de opbouw van de nummers meegesleept te worden om zo tot een intense beleving te komen. Als het ware tot een roes komen, zonder genotmiddelen tot zich genomen te hebben. Muziek als surrogaat voor drugs. Mijn indruk na het concert was toch dat weinig mensen een bad trip hadden ondervonden, maar om nu te stellen dat iedereen het nirwana had bereikt, dat gaat ook wat te ver. Misschien had ik mijn ogen moeten sluiten tijdens het concert…

Setlist:

1. Nachash
  2. Am War