Review Krypteria @ Summer in the City

Op het openlucht festival Summer in the City te Eupen speelde Krypteria in het stadspark. Dit was voor de band hun eerste optreden sinds het uitbrengen van hun nieuw album All Beauty must Die. De Duitstalige gemeenschap van België werd aldus op een exclusief optreden getrakteerd. Getrakteerd is hier een heel goed geplaatst woord vermits er geen inkom werd gevraagd.

De Duitse metalband Krypteria stond geprogrammeerd van 20:00 tot 22:00. Zouden ze echt een set van 2 uur lang spelen en dat allemaal gratis en voor niets? Het antwoord is neen, maar desalniettemin speelde ze toch ruim een uur en 30 minuten. Een exclusieve show op Belgische bodem, vermits dit het eerste optreden was sinds het uitbrengen van hun nieuwste album All Beauty must Die.

Een uur op voorhand leek het even alsof maar weinig volk zou opdagen op dit zeer kleine pleintje in het stadspark van Eupen. Ook het weer zag er niet veelbelovend uit, het druppelde dan ook af en toe. Gelukkig kwam hier verandering in: tegen iets voor 20:00 stond het parkje goed gevuld en de regen leek definitief gestopt te zijn. Om 20:30 werd het pleintje omgetoverd tot een rookwolk, letterlijk. De rookmachines werden in gang gestoken en de intro gaf het startschot van wat een zeer goed en gezellig optreden zou blijken.

Bij Krypteria is het vooral de Aziatische zangeres Ji-in Cho die de show steelt. Deze keer niet in een wit trouwkleed, maar in een strak zwart pakje met een lange zwarte leren jas kwam ze het podium op na de bassist (links), gitarist (rechts) en achteraan de drummer. Dit viertal zorgde voor een afwisselende setlist van mooie rustige liedjes, ballades en harder materiaal.

Ook al was het vrij koud, het publiek trok zich hier niets van aan. Tijdens bijna elk liedje was er een goede interactie met het vrij diverse publiek (Nederlands, Frans en Duits sprekenden). Ji-in Cho sprak de hele tijd Duits, ze kreeg naar het einde van het optreden dan ook de opmerking 'I can't understand what you're saying' te horen vanuit het publiek. Hier trok ze zich echter niets van aan en bleef in het Duits praten, waarom ook niet als je toch in een Duitstalige stad optreed. Heel wat grapjes gingen hierdoor echter voor niet-Duits sprekenden teniet.

Hoewel dit een exclusief optreden was dat in het teken stond van het nieuwe album All Beauty must Die, viel het wegens de afwisselendheid van de nummers niet op dat er zoveel aandacht naar dat nieuwe album ging. Liedjes die hiervan gespeeld waren, zijn Messiah, As I slowly Bleed, Fly Away with Me, Live to fight another Day, Victoria en Get the hell Out of my Way. Ook het rustige Liberatio dat als bonus track op het album te vinden is, heeft Ji-in Cho solo op het keyboard gespeeld, wat voor een uniek moment zorgde. Andere nummers die onder andere gespeeld zijn: The Promise, Time to bring the Pain, Somebody Save Me, Scream, Lost, I can't breathe, The Night all Angels cry, Ignition en Shoot Me. Niet in deze volgorde, maar een mooie afwisseling tussen zacht en iets harder. De muzikanten speelden op het einde van een nummer zelfs een stukje van Metallica's Master of Puppets, een heel leuke intermezzo!

Net voor 22:00 ging de band het podium af, maar werden ze door het publiek teruggeroepen voor nog drie bisnummers. Hierna werd het podium afgebroken en kwam de band nabij de merchandise stand nog even zitten voor een signeer- en foto sessie. Kortom, deze 'Summer in the City' met Krypteria was de moeite waard in het kleine maar knusse stadspark pleintje in Eupen.