Review Lights @ Trix Club

dinsdag, 25 september, 2012

Gisteren (dinsdag 25/9) stonden de keyboards en vrouwenstemmen centraal in een dromerige Trix te Antwerpen. Voor haar eerste maal tourde Lights de afgelopen weken als headliner door Europa. Uiteraard kon daarom ook ons landje niet ontbreken. Ook wij vonden dus het perfecte excuus dit vrouwelijk schoons even onder de loep te nemen.

Als opener van de avond mocht ons Belgische Maya's Moving Castle eerst laten zien wat ze waard zijn. Dat deden ze dan ook meteen goed. Met het geweldige stemmenwerk en een hele opstelling aan instrumentaal geweld wisten ze het publiek netjes een hele set in hun ban te houden. Op hier en daar een ietwat heviger nummer na was de show vooral erg wonderlijk en mooi te noemen. De lichtman deed zijn best om elk detail van de show in de juiste schijnwerpers te zetten en hierdoor voelden de instrumenten levendig aan. Dit geheel, met de veelzijdige kopstem vervoegd, maakte van de band dan ook een meer dan geschikte openingsact voor wat nog zou komen.

Ietsje na kwart na negen kregen we dan ook waarvoor de meesten waren afgezakt naar Antwerpen. De wondermooie Lights en haar band. Opvallend was dat voor het geringe publiek, er toch heel wat verscheidenheid te vinden was. Zowel in de stedelijke afkomst als in de duidelijk herkenbare basis muziekstijl van de mensen. Zo blijkt Lights wel degelijk een groot publiek aan te spreken uit verschillende takken van de muziekwereld. Dat alleen al maakt ongetwijfeld deel uit van de oorzaak van haar recent overschrijden van één miljoen fans op Facebook.

Lights wist meteen te bekoren en had er duidelijk zin in. Met haar geweldige stem en overweldigende opstelling aan elektronische instrumenten knalde ze de ene na de andere hit op ons af. Zo kregen we onder andere 'Banner', 'Fourth Dimension' en 'Flux and Flow' te horen van haar laatste creatie 'Siberia'. Natuurlijk bleef het daar niet bij, ook van haar debuut album 'The Listening' kregen we wat op ons bord. Zo bracht ze van 'Pretend (Reprise)' haar prachtige piano versie. Dit bracht een helder moment van rust en vrede over de Trix Club waardoor het publiek met ogen van bewondering toekeek.

Na een kort moment van rust vloog ze er weer knal in en kwam er ook zowaar een hevigere sfeer in het publiek. De band speelde met lage dubstep tonen alsof ze nooit ergens anders hadden thuisgehoord dan in een elektronisch rock concert. Tot groot vermaak van het publiek, want menig hand ging spontaan de lucht in en veerde duchtig mee op de beat. Lights had het zeker naar haar zin en liet dat doorheen de set ook merken aan haar interactie. Zo liet ze verstaan dat de mensen hier uiterlijk niet slecht oogden en ze vooraf wat verwarring had over welke taal we spraken.

Ook 'Timing Is Everything' en haar cover van de Blondie klassieker 'Heart of Glass' werden met open armen onthaald en brachten meer dan de verdiende sfeer. Uiteraard bleek naar het einde toe alles weer veel te snel voorbij te vliegen. Het moment van 'Toes' was aangebroken, de menigte zong nog even uit volle borst het refrein mee en toen de laatste noot geklonken was verliet de band het podium. Het publiek had duidelijk nog geen genoeg van Lights en riep luidkeels tot de band terugkeerde voor een encore. Deze werd 'Second Go' van het eerste album.

Nog een allerlaatste keer vlogen zowel Lights als de opgedaagden er stevig in, om dan daarna met een tevreden gevoel huiswaarts te keren. Uiteraard pas nadat Lights even gedag was komen zeggen aan haar merchandise stand.

Voor meer foto's, klik hier.