Review Lokerse Feesten - Dag 5

Op deze 5e dag van de Lokerse Feesten mocht het publiek Airbourne, Kyuss Lives, Triggerfinger en The Subs verwelkomen. Wij van Festivalblog hadden het gelukt dat we de repetitie van Airbourne mochten meevolgen onstage. Dit korte leuke optreden had wel iets leuks, de mannen stonden al hevig te geven al stond er geen publiek op de Grote Kaai.

Deze 5e dag begon met Airbourne. Deze vier-koppige band uit Australië speelt muziek in het genre van die andere grote Australische hard rock band: AC/DC. Eigenlijk moeten ze helemaal niet onderdoen, hun setlist raasde van begin tot eind. Met hits als Blonde, Bad & Beautiful, No Way but the Hard Way, Runnin' Wild en Too Much, Too Young, Too Fast speelden ze het publiek plat. Overdreven veel volk was er niet, maar er heerste toch een gezellige sfeer en vooraan deed iedereen goed mee. Ook de weergoden waren Airbourne gunstig gezind want het bleef bij slechts een beetje gedruppel.

Dat Airbourne echt een live band is, merkte je duidelijk. Zeer veel interactie met het publiek en heel veel show en heen en weer geloop van de twee gitaristen, die voortdurend van plaats wisselden. Dit in combinatie met hun vrij snelle muziek zorgde voor een heel dynamische verschijning. Ook de zanger/gitarist kon niet stil blijven staan en ging steeds maar naar het voorloopje en terug naar het podium. Op een gegeven moment verdween hij zelfs even van het podium, om vervolgens beneden in de gang die het publiek links en rechts scheiden heen en weer te lopen terwijl hij gitaar speelde. Ook klom hij niet lang daarna zelfs het podium op aan de zijkant en speelde hij gitaar vanop het hoogste punt, het publiek opjuttend om te roepen. Dat de zanger ook een echt showbeest is, was ook te zien aan hoe hij 2 blikjes bier op zijn hoofd kapot klopte tot de drank er langs alle kanten uitspuitte. Heel leuk en vrij uniek om te zien. Airbourne was een zeer geslaagd begin van deze avond, zoniet zelfs het hoogtepunt. Het enige minpunt dan ook: waarom moesten ze zo vroeg spelen?

Van een heel andere orde was Kyuss Lives. Deze stonerband is veel rustiger en was een groot contrast met Airbourne. Het optreden kwam langzaam op gang, maar na de eerste nummers begon de sfeer er eindelijk in te komen. Het plein stond nu wel veel voller dan bij Airbourne. Kyuss Lives bracht een gevarieerde setlist van trage en iets hevigere liedjes, al waren de rustige stukken overheersend. Soms in zo'n mate, dat het soms langdradig overkwam. Er was ook maar weinig interactie met het publiek, waardoor de liedjes gewoon in elkaar voortgingen. Muzikaal waren ze echter wel heel sterk, en als je van deze rustige, met momenten haast zweverige muziek houdt, zijn ze zeker een aanrader. De sfeer zat er op de Grote Kaai dan ook goed in, wat het gezellig maakte. De grote hits die Kyuss in het verleden had werden duidelijk nog gesmaakt door het publiek. Na 70 minuten verliet Kyuss het podium onder een groot applaus. Kyuss stond deze keer zonder bassist Nick op het podium (problemen in de States owv geweld en dergelijke) hij werd vervangen door Scott Reeder (ookal actief geweest in Kyuss).

conclusie: Kyuss bracht de 'desert' naar Lokeren.

Meer reviews van de andere dagen kan je hier lezen.