Review Power Prog & Metal Fest 2013 (dag 3)

zondag, 14 april, 2013

Dag 1 en 2 waren alvast een succes, maar ook de laatste dag van PPM Fest 2013 had mooie namen te bieden. De twee laatste bands Helloween en Queensrÿche zijn immers kanjers van namen. Benieuwd wat deze laatste dag nog meer te bieden zou hebben.

De dag begon voor ons met het Franse Nightmare, die een straffe power metal set speelden. Wat is deze band gegroeid naarmate hun albums vorderden. Het was zowaar al het eerste hoogtepunt van de dag. Dat beloofde voor de rest van de dag. Nightmare is best wel een speciale band, gezien ze al sinds 1979 bestaan, toen ze nog hard rock speelden. In 1987 zijn ze echter opgesplitst, maar in 1999 opnieuw samengekomen om het over een andere boeg te gooien. Sindsdien levert Nightmare kwalitatieve power metal af. Er was ook al opvallend veel volk, er leek zelfs meer publiek aanwezig te zijn dan bij headliner Behemoth de dag ervoor.

Tank was de volgende maar bood niets speciaals aan. Klassieke 'new wave of British heavy metal' zoals er zoveel zijn, het klonk allemaal wat hetzelfde. Zonde, want je zou denken dat een band die sinds dit jaar de ex-Dragonforce zanger ZP Theart ingelijfd hebben toch veelbelovend zou klinken. Muzikaal mag er dan misschien wel talent in de band aanwezig zijn, maar graag wat meer variatie. Ook deze band was eind de jaren ’80 aan een pauze toe en zijn opnieuw begonnen in 1997. Ze lijken echter ergens in die jaren te blijven steken.

Circus Maximum op de Alpha stage was een leuk tussendoortje, maar ook niets meer. Hun vooral progressieve muziek klonk vrij speciaal, maar dat is een goed teken als we over progressive metal spreken. Het was eigenlijk vooral uitkijken naar de volgende band: Firewind. De band rond gitarist Gus G. is een fenomeen op zich om te zien en horen, wat deze kerel met zijn gitaar doet lijkt haast kinderspel voor hem, maar doe het maar eens na. Dit Firewind optreden was trouwens het eerste op Belgische bodem met vervangzanger Kelly Sundown Carpenter. Vaste zanger Apollo Papathanasio heeft zo'n twee maand geleden de band verlaten wegens niet genoeg tijd en andere projecten, maar Kelly deed dat zeer degelijk. Het klonk haast alsof Firewind qua vocalen terugkeert naar hun beginalbum. Ok het was even wennen, maar na de gewenning klonk het zeer goed.

Met slechts een beperkte speeltijd en zoveel hits om te spelen, wist niemand wat we konden verwachten. Zo kwamen Wall of Sound, Mercenary Man, I am the Anger en nog vele andere songs aan bod. Jammer genoeg geen indrukwekkend, instrumentaal The Fire and the Fury. Het publiek leek echter niet zo hard onder de indruk van deze technisch hoogstaande power metal. Geef ons maar een concert in een stampvolle Biebob, waar Firewind straalt.

Als na zoveel bands dit weekend een bepaald deuntje de volgende dag nog steeds door je hoofd galmt, dan weet je dat het een goed optreden was. De vrolijke folk metal van Turisas zorgde voor veel sfeer aan de Alpha stage. Turisas reist de wereld rond om op te treden en bier te drinken, zo vertelde de zanger. Heineken vinden ze niet zo lekker en ook op Maes, wat sponsor was van PPM Fest, werd afgegeven (terecht, het kon op veel goedkeuring in het publiek rekenen). De dialogen met het publiek waren dus ludiek te noemen. Muzikaal kregen we melodische folk metal te horen van het goede type. Niet té vrolijk en nog voldoende metal elementen. Turisas onderscheidt zich van zoveel andere folk metal bands door… Ja door wat eigenlijk, ze klinken gewoonweg goed. Afsluiten deden ze natuurlijk met Battle Metal, meteen ook het hoogtepunt van het optreden. De band kondigde aan dat ze later dit jaar een nieuw album zullen uitbrengen en dan opnieuw de wereld gaan rondtouren. En het geschiedde, Turisas zal in België opnieuw te zien zijn op het Heidenfest op 22 september in Trix.

Tevreden zakte iedereen af naar de Omega stage. Opnieuw een portie power metal met het Duitse Gamma Ray. De stem van zanger Kai Hansen (ex-Helloween trouwens) is een vaste waarde binnen de band. De bank klonk vrij indrukwekkend in het begin, maar naar het einde van de setlist toe kregen we dat 'meer van hetzelfde' gevoel. Mogelijks moet men de band en hun muziek beter leren kennen, want een groot deel van het publiek leek er maar niet genoeg van te krijgen.

Queensrÿche zijn pioniers als het op progressive metal aankomt. Al sinds 1982 zijn ze actief en met maar liefst 12 studio albums zijn ze nog steeds aan het werk! Je kan ze mooi vergelijken met Iron Maiden, maar dan in een ander metal genre. Perfect dus om de Alpha stage op PPM Fest af te sluiten. Let wel op, PPM Fest heeft het originele Queensrÿche geboekt, niet de variant van ex-zanger Geoff Tate. Een leuke historie overigens, Geoff Tate is ontslagen uit de band en moest plaats maken voor Todd LaTorre. Hier was hij niet mee akkoord, dus vormde hij zijn eigen eerder dit jaar Geoff Tate’s Queensrÿche. De bands liggen nu met elkaar in de clinch om de rechten van de bandnaam.

Er was nog heel veel volk aanwezig voor dit optreden. De intro had een beetje een beat wat rare verwachtingen opleverde, maar eens de band op het podium kwam, kregen we een uur lang heavy progressive metal voorgeschoteld. De opkomst van de band leek haast een explosie, wat een stem heeft Todd LaTorre. Het publiek reageerde een heel optreden heel enthousiast en dit motiveerde band band klaarblijkelijk om hun uiterste best te doen van hun kant. Een geslaagd optreden.

Ook Helloween wist als headliner nog voor een massa volk op te treden. Klassieke heavy metal dat op veel enthousiasme kon rekenen. Deze oude rotten hebben zich dan ook al meermaals bewezen en doen dat nog steeds. Jammer genoeg wegens voor velen een werkdag de volgende dag, dit optreden niet volledig meer kunnen zien. PPM Fest 2013 zat er hierbij op, net als vorig jaar een zeer geslaagde editie. Keep it up PPM, we krijgen steeds meer hoge verwachtingen. België is een echt metalfestival rijker, waarschuwingen aan het adres van bijvoorbeeld Graspop Metal Meeting zijn dan ook serieus te nemen.

Lees de review van dag 1 hier en dag 2 hier.