Review Psy'Aviah @ OJC Kompas

zaterdag, 25 februari, 2012

Naar aanleiding van de release van enerzijds de verzamel CD 'Till Dawn do us Part-Be. Edition' en deze van Minusheart 'The Big idea' mochten drie bands, die trouwens op die verzamelaar terug te vinden zijn, een mini-concert komen brengen. De optredens begonnen vrij laat, pas om 22u.

Perverted by Language net gemist, maar wel op tijd om Erato aan het werk te zien. Zanger Gorik zijn stem doet mij met vlagen denken aan Andrew Eldritch (Sisters of Mercy) en dat is een compliment, getooid in zonnebril en met hoed was hij de meest bewegelijke van het gezelschap. Zonder afbreuk te doen aan de rest van de band uiteraard. De sound van Erato ligt een beetje in de verlengde van de new wave van de jaren '80 en dat sfeertje kon je 'voelen' in dat half uurtje dat ze kregen om hun ding te doen, het smaakte alvast naar meer.

Psy'Aviah was, voor mij persoonlijk dan, de reden om naar Sint-Niklaas af te zakken. De recensie van hun meest recente CD 'Introspection ~ Extrospection' kun je hier lezen. Het mooie aan Psy'Aviah is de combinatie tussen door merg en been snijdende keyboard geluiden met een vleugje gitaar, en de stem en uitstraling van zangeres Emélie . Dat is op cd zo, en dat komt live zelfs nog beter tot zijn recht. Door de beperktheid in tijd ging de 'ziel' van hun muziek echter een klein beetje verloren, wat uiteraard niet te wijden was aan de band zelf, ze deden hun uiterste best en gaven het beste van zichzelf. De gekozen songs waren dan ook niet de minste. De opener 'In Silence' is een klepper van formaat die je onmiddelijk bij de keel grijpt. Of neem het beetje naar industrial ruikende 'No Excuses', een song die je met de neus op de feiten drukt, de manier waarop het wordt gebracht zorgde voor een waar kippenvel moment. Afgesloten werd met het al even sterke 'Sweet Hard revenge' om maar te zeggen. De keuze van songs was gewoon subliem, alleen jammer dus dat ze te weinig tijd kregen om deze gebrachte songs op te bouwen naar een climax zoals we in het verleden reeds hebben mogen ervaren. Voor wie Psy'Aviah nog nooit had gezien of gehoord was het alvast een meer dan behoorlijke eerste kennismaking, die wederom smaakte naar meer. Ze mochten na hun 'gewone' set nog terugkeren voor een bisronde met misschien wel hun meest gekende song 'Tired' als kers op de taart.

De setlist :

• In Silence
  • Mine